Lager till flintamotorn hittar du nästan överallt där det säljs lager. Det är bara standarddimensioner till den motorn. <!-- </EdIndex> --></div>fredrök skrev:Sura skrev:Om DU inte vet vad du snackar om, så håll då tyst !De Lager Ettansmopeder säljer som fasta Lager är Nedslipade!
Så släng inte skit på företag utan att veta vad du pratar om.
Hans så kallade "företag" ger jag inte mycket för.
Jag har nog mer kunskap om lager än vad du och han har tillsammans.
Att sälja ett planslipat lager med instruktioner om att det är ett "fast" L17 lager som inte behöver shimsas är på gränsen till kriminellt !
Hur många är det inte som saknar kunskapen om lager som handlar av honom och bara skruvar ihop en maskin med kastpassning på veven.
Jag har själv gjort och sålt satser med slipade lager där det ingick ett gäng med shims, och jag påpekade oxå att lagren ska shimsas.
Det finns ett spårkullager som är 17x40x9 som heter 98203 och går att använda som ersättning för L17 om man inte vill ha nerslipade lager.
MEN även dom ska shimsas in för att få rätt spel.
Tillbaka till frågeställaren:
Kör med C3 på ramlagren och standardglapp på resten, för jag misstänker att du inte kör så extremt vässat, eftersom det rör sig om en 2 pet Flinta.
Lager och tätningar har vi på Momentum, jag har fixat ett par satser åt klubbkompisar.
Sen så är vi inte billigast, och har inte det som målsättning heller, utan vi satsar på kvalitet som kostar lite istället.
Vad kostar en sådan dära sats du talar om? (till flintan)
Kullager beteckningar
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
xx00=10mm, xx01=12mm, xx02=15mm, xx03=17mm
Under 10mm är det 3-siffriga nummer där den sista siffran talar om håldiametern
t.ex. 627=7mm hål <!-- </EdIndex> --></div>
Uträkningen du nämner stämmer väl bara på lager med hål mellan 20mm (xx04) och 480mm (xx96)Sura skrev:RSH eller RS1 betyder gummitätning.
Tex ett 6205 lager är det ganska så lätt att räkna ut axelhålet på, sista siffran tar man antingen gånger 5, 5x5=25 eller så lägger man på en 0 och delar med 2, 50/2=25.............![]()
![]()
xx00=10mm, xx01=12mm, xx02=15mm, xx03=17mm
Under 10mm är det 3-siffriga nummer där den sista siffran talar om håldiametern
t.ex. 627=7mm hål <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Lager
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Hehehe... så du kan hålla med mig........***ler***tompa skrev:För en gångs skull så håller jag med dejbillykid skrev:Håller absolut med alla som säger att fasta lager måste shimsas, dom som
säger att fasta lager inte behöver shimsas vet inte vad de pratar om!![]()

- alf-johan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5000
- Blev medlem: 26 feb 2010, 00:00
- Ort: Nymans byhåla Uppland, Svergie
Re: Lager
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
billykid, Visst är livet förunderligt och härligt i bland, att höra sånt från Tompa är en välsignelse, Troligen är han på ett dj-a gott humör.billykid skrev:Hehehe... så du kan hålla med mig........***ler***tompa skrev:För en gångs skull så håller jag med dejbillykid skrev:Håller absolut med alla som säger att fasta lager måste shimsas, dom som
säger att fasta lager inte behöver shimsas vet inte vad de pratar om!![]()


min avatarbild : är min gamla "SUKA"
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
som ligger på hyllan kostar en massa pengar så grejorna ska kastas???
Vi har säkert skrotat en massa 68203
Dom säger att hyllplatserna bara ska användas till grejor vi använder inom ett halvår
Vi har ett kranförråd med en h-lvetes massa "palletter" men alla "skrotade grejor" har
fortfarande sin plats kvar i förrådet så det blir ingen skillnad i yta :fainted:
Vi behöver ju inte ha grejor på hyllan för Momentum ligger ju inom gångavstånd
och dom har dygnet runt jour
Men vad kostar det och hur lång tid tar det?
Samma med hydraulslangar
Vi har en jättefin "dyr" press men inga slangar eller kopplingar på förrådet

"HBV" tvärs över gatan har också jour <!-- </EdIndex> --></div>
Tyvärr så har nån ekonom fått för sej att gamla grejor (redan betalda)Sura skrev:Stämmer !
Det finns väl det mesta på "dina" hyllor på jobbet oxå
som ligger på hyllan kostar en massa pengar så grejorna ska kastas???

Vi har säkert skrotat en massa 68203
Dom säger att hyllplatserna bara ska användas till grejor vi använder inom ett halvår

Vi har ett kranförråd med en h-lvetes massa "palletter" men alla "skrotade grejor" har
fortfarande sin plats kvar i förrådet så det blir ingen skillnad i yta :fainted:
Vi behöver ju inte ha grejor på hyllan för Momentum ligger ju inom gångavstånd
och dom har dygnet runt jour

Men vad kostar det och hur lång tid tar det?
Samma med hydraulslangar
Vi har en jättefin "dyr" press men inga slangar eller kopplingar på förrådet

"HBV" tvärs över gatan har också jour <!-- </EdIndex> --></div>
Re: Lager
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
<!-- </EdIndex> --></div>
Jaja men sluta tjöta nu, det va en engångsgrej, kommer aldrig mer att händaalf-johan skrev:billykid, Visst är livet förunderligt och härligt i bland, att höra sånt från Tompa är en välsignelse, Troligen är han på ett dj-a gott humör.billykid skrev:Hehehe... så du kan hålla med mig........***ler***tompa skrev:För en gångs skull så håller jag med dejbillykid skrev:Håller absolut med alla som säger att fasta lager måste shimsas, dom som
säger att fasta lager inte behöver shimsas vet inte vad de pratar om!![]()
![]()

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
"Nedslipat och rengjort 6202 lager, passar sachs handväxel. Ett mycket efterfrågat lager. Med detta lager är det lättare att schimsa in din motor och dessa lager tål mycket mer än vanliga delade kullager.
"
Och det är lättare att schimsa in. Ett magnetlager har ju lagerhalvorna på var sin sida av motorn, och åtminstone i de motorer jag jobbat med så är det hundradelar i precision. Alla andra motorer med vanliga spårkullager som ramlager ska bara schimsas så pass att vevpartiet inte slamrar fram och tillbaka i sidled hur mycket som helst. Schimsningen är alltså av en annan anledning och mycket mindre krävande. Däremot är det väl tveksamt att skriva att lagret tål mycket mer än delade lager. Det beror väl på vad man menar med "tål mer". Ett delat lager tål oftast högre varvtal och mer kast på vevpartiet åtminstone. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kan inte hitta L17 lager som inte ska schimsas in. Däremot hittar jag följande från webbutiken:Sura skrev:Om DU inte vet vad du snackar om, så håll då tyst !De Lager Ettansmopeder säljer som fasta Lager är Nedslipade!
Så släng inte skit på företag utan att veta vad du pratar om.
Hans så kallade "företag" ger jag inte mycket för.
Jag har nog mer kunskap om lager än vad du och han har tillsammans.
Att sälja ett planslipat lager med instruktioner om att det är ett "fast" L17 lager som inte behöver shimsas är på gränsen till kriminellt !
"Nedslipat och rengjort 6202 lager, passar sachs handväxel. Ett mycket efterfrågat lager. Med detta lager är det lättare att schimsa in din motor och dessa lager tål mycket mer än vanliga delade kullager.
"
Och det är lättare att schimsa in. Ett magnetlager har ju lagerhalvorna på var sin sida av motorn, och åtminstone i de motorer jag jobbat med så är det hundradelar i precision. Alla andra motorer med vanliga spårkullager som ramlager ska bara schimsas så pass att vevpartiet inte slamrar fram och tillbaka i sidled hur mycket som helst. Schimsningen är alltså av en annan anledning och mycket mindre krävande. Däremot är det väl tveksamt att skriva att lagret tål mycket mer än delade lager. Det beror väl på vad man menar med "tål mer". Ett delat lager tål oftast högre varvtal och mer kast på vevpartiet åtminstone. <!-- </EdIndex> --></div>