Problem med brytarlöst tändsystem

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:
sigges skrev:Tack alla för bra tips.

Ok, kommer precis in från lite mekandes. nu sitter den ca:3 (som Conrad skrev)då startar den lätt.
Hur går ja vidare med finjustering? Den va lite slö i fullfart
Hmm slö i fullfart ?

Allt kanske inte är relaterat till tändningen
Tror det iom, att den går bättre med det gammla. Har inte gjort nått annat än bytt tändsystem.
Med det gamla tändsystemet va den rätt stark i fullfart med 14/28 drevning.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ett helt annat tändsystem ändrar förgasarinställningarna. Så det är att börja justera den också. <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rexxy skrev:Ett helt annat tändsystem ändrar förgasarinställningarna. Så det är att börja justera den också.

Hur menar du där? Huvudmunstycket, nålen? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, alla inställningar på en förgasare kan behöva att ändras. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På med stroboskåp. ca 20 grader förtändning. <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:På med stroboskåp. ca 20 grader förtändning.
Du får gärna ge mig en djupare förklaring på detta... <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man måste leta efter TDC alltså läget där kolven och vevstaken står i topp. Ett "stopp i stifthålet och man vrider hjulet till stopp och sedan snurrar man åt andra hållet till stopp. Båda lägena markeras och mitt i mellan är TDC. Före detta gör man en markering på hjulet. Ca 20 mm före är ca 20 grader, där skall gnistan komma. Detta kollar man med ett stroboskåp. <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Man måste leta efter TDC alltså läget där kolven och vevstaken står i topp. Ett "stopp i stifthålet och man vrider hjulet till stopp och sedan snurrar man åt andra hållet till stopp. Båda lägena markeras och mitt i mellan är TDC. Före detta gör man en markering på hjulet. Ca 20 mm före är ca 20 grader, där skall gnistan komma. Detta kollar man med ett stroboskåp.
Tack för inf,

Skall bara ha tag på stroboskåp då... <!-- </EdIndex> --></div>
Daggis
Inlägg: 47
Blev medlem: 02 jul 2010, 23:00

Inlägg av Daggis »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur många mm förtändning motsvarar 20 grader? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3568
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Daggis skrev:Hur många mm förtändning motsvarar 20 grader?
Det är olika för det har lite att göra med slaglängden <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Man måste leta efter TDC alltså läget där kolven och vevstaken står i topp. Ett "stopp i stifthålet och man vrider hjulet till stopp och sedan snurrar man åt andra hållet till stopp. Båda lägena markeras och mitt i mellan är TDC. Före detta gör man en markering på hjulet. Ca 20 mm före är ca 20 grader, där skall gnistan komma. Detta kollar man med ett stroboskåp.
Markeringen på svänghjulet gör man den var somhelst, lr duger det med den lilla makering som syns på bilderna av svänghjulet?

Är det sen den röda kabeln man sätter stroben på? <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rita var det passar. Klamman till stoboskåpet på tändkabeln tändhatten och stiftet monterat och motorn igång. <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Conrad. Strob,kolvstopp fixat nu.. Lördag går åt att pula med tändning <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Inlägg: 2305
Blev medlem: 30 dec 2008, 00:00
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk på att sätta klamman så att rätt sida pekar mot tändstiftet.

Själv tog jag bort svänghjulet ca: 40ggr innan jag hittade rätt, så ge inte
upp..

Allt går utom små barn & trasiga klockor! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
sigges
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 maj 2009, 23:00

Inlägg av sigges »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok.. Tändningen stod nog bra där den va:)
Markeringen i svänghjulet är ca:20mm innan TDI.

Är detta det optimala nu då? <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar