Vilken motor är bäst

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite förvånade att Puch leder över Zündapp än så länge. Inte för att motorn är sämre, men man höra sällan Puch-mopedister här på forumet tråka Sachs och Zündapp. Intressant <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Kuli

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Lite förvånade att Puch leder över Zündapp än så länge. Inte för att motorn är sämre, men man höra sällan Puch-mopedister här på forumet tråka Sachs och Zündapp. Intressant
Inte nu längre... :D

Fick rösta på Zundapp eftersom Kuli inte fanns med.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

Rexxy skrev:SACHS, vad annars? 8)

Har fått smak för dom nyare Minarelli Am6 motorena också. Riktigt grova prylar i dom! :twisted:

Honda MB/MT motorn är också bra, kommer på 3:a plats för mig. 8)
AM6 är fusk Rexxy ,på tok för modernt och hållbart :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Viket ämne hualigen vart ska det sluta :D :D <!-- </EdIndex> --></div>
carl76

Inlägg av carl76 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja svår fråga,dom är ju bra på olika sätt.själv är jag ju inte låst till en sort utan jag har
mopeder med olika motorer.Har puch,zundapp,ilo,sach,suzuki,yamaha.själv gillarjag ju dom flesta även om dom kan sina egenheter/problem/fördelar.
Har ju dock tex aldrig haft nån japanare jag behövt krångla
med växlarna på.... <!-- </EdIndex> --></div>
Letar efter Mustang anaconda, , cross, , cross b och cross special och TT!
posch
Forumsponsor

Inlägg av posch »

Raketsport skrev:Lite förvånade att Puch leder över Zündapp än så länge. Inte för att motorn är sämre, men man höra sällan Puch-mopedister här på forumet tråka Sachs och Zündapp. Intressant
Det kanske beror på att Puch-mopedister inte är så enfaldiga. <!-- </EdIndex> --></div>
Alla märken är bäst
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Mats T skrev:

Har fått smak för dom nyare Minarelli Am6 motorena också. Riktigt grova prylar i dom! :twisted:

AM6 är fusk Rexxy ,på tok för modernt och hållbart :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Viket ämne hualigen vart ska det sluta :D :D
Fusk är inte fusk om det inte upptäcks! :roll:
Får sätta någon sachskåpa utanpå motorn. :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Mats T

Inlägg av Mats T »

Rexxy skrev:
Mats T skrev:

Viket ämne hualigen vart ska det sluta :D :D
Fusk är inte fusk om det inte upptäcks! :roll:
Får sätta någon sachskåpa utanpå motorn. :twisted:

Ulv i fårkläder :D <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

Hellre en räcer på gatan/banan, än räcersnabba fingrar vid tangentbordet. Puch röstar jag för. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det stod mellan Zündapp och Puch. Egentligen så föredrar jag nog Puch, men motorn är svårplacerad i annat än just Puch och vänstersidan ser konstig ut som fartvindskyld. Sen så går den ju sällan lika fort heller, men jag gillar växellådan.

Sen så är det ju en utseendegrej också. Där går japanerna bort men lämnar plats åt särskilt Gilera och DKW/Viktoria/Zweirad Union. Men nä... det fick bli Zündapp. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tror jag har skruvat i det mesta men det som imponerat mest på mig är Hondas grejjer , både moped, mc, stationärmotorer fyrhjulingar mm.
allt som det stått Honda på har alltid varit bra, (eller aldrig dåligt kanske man ska säga)

snyggast?? då får det nog bli Zweirad slider_score.gif <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du pillat med nån sån här kejsaren? :D

Överliggande kamaxel :lol:
  • Bild

Bild
Den ingår i min inte-till-salu-samling och är minst lika veteran som t.ex. Zweirad, Sachs eller JLO Piano trots det är en Honda som man gärna förknippar med *nya grejjer*. Jag har sökt om den på nätet men det är svårt att hitta någon info, kanske nån instruktionsbok på ebay eller bild från Hondas museum går att finna. Själva generatorn är mysko för den är nedväxlad och fyrpolig. Den blir därför förhållandevis tung. Så gott som alla små elverk brukar ju vara tvåpoliga och går med 3000 r/m utan remnedväxling men här har man valt en helt annan lösning och varför vet jag inte... :?

http://app.mobilityland.co.jp/hch/search/english/index.php?action_english_detail=1&productid=98&maker=honda

http://mototracteurs.forumactif.com/t17187-a-vendre-honda-g25 <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Konstigt, som du skriver. Om motorn går på 3000 kunde dom ju använda en 2 polig generator.
Jag har kollat hur spänningen ser ut i ett sroboskåp och det blir en topp varje gång motorn tänder, när den är kopplad direkt på axeln. Kan vara därför man gjort på detta viset.
Jag har ett litet Nissan elverk på 1000 watt. Motorn är en sidspis.
Jag har en lite sjuk kärlek till dom små elverken, ett slags romantik. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor

Inlägg av JanneL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->no 56:an aldrig sett en sån ens

conrad: Hondan gör väl 1500v/min <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

kejsaren skrev:no 56:an aldrig sett en sån ens

conrad: Hondan gör väl 1500v/min
Men om den var nerväxlad. Det var väl generatorn som var fyrpolg alltså 1500 varv. Tvåpolig 3000 varv. Vid 50 Hertz förståss. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Frolzon

Inlägg av Frolzon »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En riktig klassiker, tillverkad 1967:
http://www.honda.co.jp/pressroom/products/power/generator/e600_1967/

Men mycket mer står ju tyvärr inte här...
:( <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar