Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

Så, nu har jag äntligen kommit hem och dagen har därmed tillägnats moppen! Och jag har nu konstaterat detta:
lagerras1.jpg
lagerras2.jpg
Mysteriet löst, eller det bör rimligen vara det då ett havererat vevlager var allt jag kunde hitta :)
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

lagerras3.jpg
Flera av själva lagerkulorna i det berörda lagret ser nästan ut att ha splittrats, stora bitar saknas. Jag har därför varit noga med att spola ur hela motorn invändigt för att bli av med resterna.

Sen var det dags att sätta ihop! :D Nya fina lager från SKF blev det, C3 lager för att vara på säkra sidan. Dock verkar lagersatsen jag beställde inte vara riktigt korrekt, det skulle vara en komplett sats men det stora lagret i växellådan saknades, och ett av de mindre lagren var av fel dimension och därmed två mm för smalt. Men resten av lagren har jag bytt, packboxar och packningar likaså, och den kunde jag sätta igång med det roliga: nämligen Puchlo-konverteringen :D
Puchlo.jpg
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

Receptet är ett styck fläktkyld Puch 60cc cylinder som paras med 2a överdimensionens kolv (40mm) från Husqvarna flinta. Med originalslag ger dock detta Ilon endast 54cc, men bättre än inget! Dessutom så är portarna ganska mycket grövre tilltagna än originalcylindern, så lite mer effekt borde man ju få kan jag tycka :)

Det är dock inte någon bolt-on-konvertering. Cylinderbultarna sitter någon mm längre isär på Puch, men det löser man lätt genom att helt sonika borra upp hålen en mm. Sen skiljer sig både cylinder och kolv i mått, så cylindern måste höjas ca en mm underifrån samtidigt som det måste fasas av någon mm från toppen för att portarna ska hamna i nivå med kolvens vändlägen så att man uppnår samma förhållande som originalcylindern har till originalkolven.
Original kolv överst.jpg
original kolv nederst.jpg
Puchlo kolv överst.jpg
Puchlo kolv nederst.jpg
Som ni ser på bilderna så sticker kolven upp en liten bit över cylinderns övre kant samt över avgasportens undre kant då kolven är i sitt översta respektive nedersta läge. Detta eftersom jag inte hunnit tillverka den cylinderfotspacer som krävs för att det här ska lira. När cylindern väl kommer upp någon mm så borde det funka :)

Cylindern är för övrigt bearbetad på bästa vedbodmeksätt: planad medelst bandslip och däreften finputsad med våtslippapper mot garagets betonggolv :lol: Även topplocket fick sig en liten omgång:
planad topp.jpg
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

puch-cilinder-60cc-40mm-zuiger-blokveren-2-900x672.jpg
Såhär ser för övrigt cylindern ut original, jag har fasat av den ganska precis ner så att man blir av med förhöjningen ovanpå. Så det är väl lite mer än en mm man får ta ner den :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Micke S »

Bra att det löste sig !

Eftersom cylinderdiametern nu antagligen är lite större än grytan i toppen och cylindern kan hamna lite offset får man hålla koll på att det är minst 0,5 mm spel mellan kolvtopp och toppens anliggningsplan.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5555
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av HSE »

Så det var den troligaste felorsaken, ingen större överraskning där. En tjock glasskiva är bättre planings underlag än garagegolv och modell lera är inte så dumt för att kolla spelet mellan topplock och kolven :wink:
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

Micke S skrev:Bra att det löste sig !

Eftersom cylinderdiametern nu antagligen är lite större än grytan i toppen och cylindern kan hamna lite offset får man hålla koll på att det är minst 0,5 mm spel mellan kolvtopp och toppens anliggningsplan.
Ja, det var skönt att hitta något såpass uppenbart galet när man väl öppnade motorn :) Hade varit lite irriterande annars :lol:

Helt sant, det blir ju en liten kant in till själva förbränningskammaren i toppen eftersom den är anpassad för originalborr. Min plan är att tillverka en spacer för att få till samma förhållanden som man ser på originalbilderna, dvs att kolven vänder strax under cylinderkanten. Sen hade jag en liten tanke på att försöka bredda förbränningskammaren i toppen för att få den mer kant i kant med cylinderns nya borr. Eftersom kolven är svagt rundad upptill så vill jag vara säker på att ingenting tar i, även om kolvkanten ligger under cylinderkanten så är ju kolven högre någon millimeter in och där ligger ju toppen helt plant med cylindern så som det är nu...
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

HSE skrev:Så det var den troligaste felorsaken, ingen större överraskning där. En tjock glasskiva är bättre planings underlag än garagegolv och modell lera är inte så dumt för att kolla spelet mellan topplock och kolven :wink:
Nej, jag är bara glad att jag faktiskt hittade en såpass uppenbar felorsak som kunde åtgärdas. Hade varit lite irriterande om man inte hittat något som var uppenbart galet :)

Du har helt rätt i det, tyvärr hade jag ingen sådan till hands utan fick improvisera.Körde det sista på kökets bänkskivor av sten, förhoppningsvis blev det plant nog :) Jag tänkte kolla squish med hjälp av tjockt lödtenn, har hört att det funkar bra om man böjer till en bit och stoppar ner genom tändstiftshålet :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Micke S »

Bushido skrev:Min plan är att tillverka en spacer för att få till samma förhållanden som man ser på originalbilderna, dvs att kolven vänder strax under cylinderkanten.
Ja det är ingen dum idé. Om du lägger den under cylindern så blir motorn lite mer varvvillig genom att durationen för avgas och spolportar ökar. Durationen för insug minskar lite men det behöver inte vara negativt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

Micke S skrev:
Bushido skrev:Min plan är att tillverka en spacer för att få till samma förhållanden som man ser på originalbilderna, dvs att kolven vänder strax under cylinderkanten.
Ja det är ingen dum idé. Om du lägger den under cylindern så blir motorn lite mer varvvillig genom att durationen för avgas och spolportar ökar. Durationen för insug minskar lite men det behöver inte vara negativt.
Jag har jackat kolven litegrann så förhoppningsvis kompenserar detta iallafall delvis :) Nu är motorn ihop, mätte ungefärligt vad det skulle krävas för att få kolven att vända relativt cylindern enligt originalet och kom fram till att det borde räcka med i runda slängar 1.5mm. Kapade därför till två stycken 0.8m cylinderfotspackningar och la dem under cylindern, så har jag lite marginal för eventuell kompression av packningsmaterialet. Kolven går därmed väl fri från toppen, motorn har bra komp och går runt "smidigt" (kanske fel att kalla det då kompet är rätt bra så man får trycka på rejält, men känner inte att det beter sig onormalt på något annat sätt iallafall). Ifal vi får lite bättre väder imorgon ska jag montera motorn i moppen och ge mig på en provstart, vi får se hur det går :)
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Micke S »

Det borde kunna fungera fint. :)
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

Micke S skrev:Det borde kunna fungera fint. :)
Tamigfan, det gjorde det! :shock: :lol: Det hade jag fan inte väntat mig, min vedbodtrimmade garagegolvsplanade Puchlo startade på andra kicken och hade både stabil tomgång och märkbart mer effekt! Trots att jag körde med Ilons originalblås! Tidigare fick man växla ner till ettan och puttra fram vid minsta lilla uppförsbacke, och tog man sig hela vägen upp kunde man tacka sin lyckliga stjärna. Nu kan jag fantamig starta på tvåan om jag så önskar, och den accelererar tills man slutar gasa trots hyfsat rejäla motlut! Det här var långt över förväntan, jag är fan mållös. Fullträff med en gång kan man nog nästan påstå! :D

Det enda jag inte lyckades höfta rätt på första var växelföraren, jag har ingen etta längre. Men jag ska justera vajern imorgon så hoppas jag att den finns där inne någonstans. Och jag hörde ett märkligt klingande missljud när jag kom upp på lite högre varv, det behöver jag undersöka lite närmre. Men i övrigt är jag toknöjd med den här renoveringen och konverteringen, bättre hade jag inte kunnat hoppas på!

Jag är evigt tacksam till min lilla Monarped, den blev en fin ljusglimt i slutet av vad som i övrigt varit en riktigt pissig dag. Nu blir det sängen, ska försöka fixa fram bilder och kanske rentav en filmsnutt imorgon :) Godnatt gott folk!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Micke S »

Kul att det fungerar bra. Det klingande ljudet kan bero på att den spikar p.g.a. för mycket förtändning för den kompression som motorn har. Eller möjligen om kolven slår i trots allt. Har du koll på att det är minst 0,5 mm spel där det är som tajtast?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Bushido
Inlägg: 103
Blev medlem: 19 aug 2017, 21:46

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Bushido »

Micke S skrev:Kul att det fungerar bra. Det klingande ljudet kan bero på att den spikar p.g.a. för mycket förtändning för den kompression som motorn har. Eller möjligen om kolven slår i trots allt. Har du koll på att det är minst 0,5 mm spel där det är som tajtast?
Jag vet inte, det är liksom inte som ett klingande konstant ljud utan mer som ett skorrande "ring" som framträder när man slår av på gasen, inte annars... Jag mätte i överkant och tog till lite extra material i cylinderfotspackningen för att säkerställa frigång så det borde inte ta i. man känner inga sådana tendenser när man vrider runt motorn iallafall, det går runt väldigt lätt.

Under färd med konstant gas hörs det ingenting, men varvar man så hör man ljudet när man slår av... Försökte illustrera med en film:

https://www.youtube.com/watch?v=ybjqWBmXqSU" onclick="window.open(this.href);return false;

Det där skorrande ljudet som hörs precis när man varvar upp. Låter som sagt ingenting medan man kör och ligger på konstant varv, men när man slår av på gasen, motorbromsar och dylikt så hör man det... Om det vore spik eller att kolven tar i så borde man väl höra det konstant kan jag tycka... Filmade en snutt medan jag körde också:

https://www.youtube.com/watch?v=yGvjEauyE40" onclick="window.open(this.href);return false;

Det kan ju helt enkelt vara att ljudet drunknar i motorvarvet när man kör, det var lite svårt att fånga på film. Men jag upplever att ljudet inte finns där medan motorn drar och belastas, men att det sedan dyker upp när man slår av...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Monarpedens Ilo motor viner högljutt

Inlägg av Micke S »

Den ser ut att dra fint. Skorrandet låter inte farligt i mina öron utan som en resonans att något sitter löst. Det kanske finns någon ILO-gubbe här som känner igen ljudet.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar