Monarped 53.a, nu klar med bilder!

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är ytterringen borta, dvs det är två delar yttering och drev.
nu är frågan hur jag får loss drevet, vet vilket håll det är gängat men fan vad d sitter. kanske bara behöver dränkas i wd-40 ett par gånger under en vecka så släpper det med. <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ni som läser lite på forumet vet att jag köpte 3st monarpeder från 52-53 som hade stått still i en cykelverkstad sen 60-talet. Jag började med den finaste och plockade ner den i delar. Rengjorde och smörjde upp allt som gick där efter delade jag motorn som blev liggandes i väntan på nya lager och kolv..

När det projektet stod still så började jag titta lite på en av dom andra monarpederna, en röd 52.a Speedy. Den saknar gashandtag och fälgarna är av fel storlek och saknar däck. Jag bestämde mig i alla fall för att om jag kunde få någon gnista, sagt och gjort mopeden hissades upp i taket då jag saknar någon form av depåstöd och fick gnista direkt!

Snabbt ner till macken och köpte lite bensin och startgas!
blandade till en 5% blandning till den och fyllde på tanken då
läcker den som ett såll =( plockade loss motorn och riktar in mig på förgasaren.
När jag skruvat upp den så ser jag att både nål och trottel saknas.
Som tur är har jag x-antal bing 1/9,5/41 liggandes så jag bytte snabbt till en
annan förgasare och skruvade dit motorn igen. Då kom jag på att jag saknar en gummibit för att få luftfiltret att fungerar.
(är det helt galet att starta motorn utan luftfilter en kortare stund?)

Skitsamma jag kopplar på bränsle och allt där till.
Jag hör hur den försöker starta men inte riktigt vill gå igång, så jag börjar spruta lite startgas i förgasaren och efter ett par försök går den igång 3-4sekunder innan den dör..? ska man ge gas när man försöker trampa igång den?
Jag börjar nu fundera på vad felet kan vara?

Kall motor? kallgarage och ca -1c där.

Fel tändstift? inte samma tändstift som det står att jag ska ha i "stora tvåtaktsboken"

Fel läge på nålen? räknar man hacken uppifrån? dvs hack1=överst?
i "stora tvåtaktsboken" står det läge 2-3, ska man köra något annat läge nu
när det är kallt ute?
-----------------------------------------------------
:D
http://www.youtube.com/watch?v=LPgYk7DpD8g

lyckan är obeskrivlig, plockade ner förgasaren i delar och bytte ut lite saker som jag trodde kunde vara felet sen bytte jag till ett gammalt isolator tändstift och den startade direkt.. <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sitter nu och försöker lista ut hur omkopplaren fungerar,
det finns 3st lägen på den.

läge 1 så leder ingen av kopplingarna till varandra,
min tanke= ingen belysning

läge 2 leder mellan koppling 1-2 och 1-3
min tanke= fram och bakljus

läge 3 leder mellan 1-2 och 1-4
min tanke= dödare

Kopplingar:
0:-ström ramen.
1:+ström från svänghjulet
2:framljuset
3:bakljuset
4:kortslutning-ramen

kan detta stämma? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->borde det inte finnas hel och halvljus? <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det har du helt rätt i, nu har jag kommit ett steg längre.
Varit på mekonomen och handlat en lång liten fin sockerbit.

Nu har jag ett problem, hur dödar man den? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->det brukar gå ut två sladdar från tändplattan, en till lyse/tuta och en separat för dödning. Har du bara en kan den andra vara avklippt vid tändplattan eller så har det aldrig funnits någon (vet ej riktigt hur det är med stensholm). årsmodellen är ju tidig och jag vet inte, men kanske är det så att det aldrig funnits dödare utan det kanske varit pys. sen ser jag att tändspolen är bytt så det kanske är nån som varit där och fipplat bort kortslutningskabeln <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har ett topplock med pys men har inte förstått vad pys är till för, men man använder alltså pysen för att döda den? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
knilsknilsson
Forumsponsor
Inlägg: 1361
Blev medlem: 08 nov 2009, 00:00
Ort: Oskarshamn
Kontakt:

Inlägg av knilsknilsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->jajamän, pysen släpper ut kompritionen (stavas?) ur cylindern och motorn stannar. det är en liten ventil som öppnas med ett reglage på styret och som fjädras tillbaka med en liten fjäder. <!-- </EdIndex> --></div>
Adam Karlsson

Volvo 142 1969
Crescent Saxoped 1139 Sport 1959
Crescent 2000 1958
Crescent Autoped 1955
Apollo Motorette 1957
Zündapp Combinette 1954
Diverse Veterancyklar
https://photos.app.goo.gl/LvU8Uka8xyXbk2GL7
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tackar nu ska allt meckas på, återkommer med bilder och info löpande under dagen <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu tror jag att jag gjort en dum sak =/
efter jag flyttat motorn och kopplat in all elen och fått det till att fungera
så tänkte jag provstarta sagt och gjort. Den gick fint men båda kedjorna
var 2-3länkar förlånga så jag plockade fram vinkelslipen och drag två länkar
på båda. Det blev perfekt men då ser jag på den andra moppe ramen att det sitter en kedjespännare på "svingen"
Så nu till min fråga, vad är den till för? behöver jag köpa en ny kedja nu som är 2-3länkar förlång och flytta över kedjespännaren? <!-- </EdIndex> --></div>
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->en annan fråga, vilken sida ska pysen sitta på? just nu sitter den på höger men gas-viresträkaren tar i den så gas och pys kan inte sitta intill varandra, så jag börjar bli lite osäker på den ska sitta på höger sida <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1473
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du kedje spännare typ lång pinne av fjäder stål ska den ligga och släpa i kedjan för att du ska få båda lagom spända.Pysen ska sitta på vänster sida. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor
Inlägg: 3568
Blev medlem: 27 okt 2009, 00:00
Ort: Hallstamoppers

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska försöka reda ut lite åt dig Oldie

Nu pratar vi JLO FP50 molor

Kedjorna:
Den vänstra (moppekedjan) ska du spänna genom att flytta hjulet
Sen spänner du den högra (cykelkedjan) med "spännrullen"
Cykelkedjan ska vara så lång att den fortfarande är slak när möppekedjan är spänd

Pysen ska egenligen användas vid start för att inte kopplingen ska slira
man trampar iväg med pedalerna , håller inne pysen , släpper kopplingen
så motorn snurrar sen släpper man pysen och då startar den

Detta tycker jag ger svaret på sista frågan
På min sitter pysen på höger sida
eftersom man annars måsle manövrera både pysen och kopplingen samtdigt med samma hand <!-- </EdIndex> --></div>
Ordförande i Hallstamoppers :D
Oldie
Inlägg: 750
Blev medlem: 06 dec 2010, 00:00
Ort: Växjö

Inlägg av Oldie »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låt bilderna tala för sig själva:




Bild
Bild
Bild
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Lason
Inlägg: 82
Blev medlem: 28 jan 2010, 00:00
Ort: Kalmar, Blårökens Mekka!

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ser bra ut, patinerad, men perfekt fungerande :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar