Bästa 2-takts oljan?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Och oljan är så pass fin idag också. <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja , inte skulle jag bry mig om jag åkte halvoriginal typ 5 halva <!-- </EdIndex> --></div>
christer
Kontakt:

Inlägg av christer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu behöver jag lite hjälp! Jag vill såklart att det skall lukta gott om mopeden. Jag kommer ihåg att jag som lite yngre körde med 1% riktig ricinolja bara för att det luktade så gott.
Nu har jag dock blivit av med luktsinnet sedan några år. Är det så att Castrol 747 luktar så där gammaldags gott? Har kört den från och till i Kreidlern utan att jag fått några kommentarer om lukten. (Dock verkar det vara en grymt fin olja) <!-- </EdIndex> --></div>
sachs

Inlägg av sachs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om det ska lukta gott så använd shells gokart olja,
den luktar riktigt bra och är en extremt bra olja <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar hälla i lite jordgubbs saft för dedär lilla extra... bastard_inside_sign <!-- </EdIndex> --></div>
Öryd

Inlägg av Öryd »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
SachsMekarn skrev:Jag brukar hälla i lite jordgubbs saft för dedär lilla extra... bastard_inside_sign
varför blanda själv när det finns färdig att köpa :P
http://www.m-performance.com/sidor/olja.htm

:D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hahahaha dendär måste jag bara köpa!!! :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli

Inlägg av Kuli »

Olle881 skrev:Tror ni den funkar bra till en ilo g50 ?
http://www.jula.se/2-taktsolja-supersyntet-1-l-624025
Jag skulle inte välja den p.g.a. att det är en TC-W3 olja vilket betyder att den är lämplig för vattenkylda utombordare mm. (TC-W3 =Two Cycle Watercooled Klass 3)

Det finns två olika grundtyper av tvåtaktsoljor. För vattenkylda båtmotorer och för landbaserade luft eller vattenkylda motorer. Skillnaden mellan dessa motorer är bl.a. att båtmotorn har en lägre arbetstemperatur och dom landbaserade har en högre temperatur. Detta gör motorerna har olika krav på oljan när det gäller oljefilm/sot/aska/mm och man bör därför använda rätt typ av olja till rätt typ av motor.

TC-W3 = Vatenkyld båtmotor.
JASO FC eller FD = Moped, Mc, mm.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Kuli, låter som basfakta och bra att veta! thumb_up

Inom det här ämnet känner jag mig novis så jag bara suger i mig all info här.... <!-- </EdIndex> --></div>
Olle881

Inlägg av Olle881 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nästan så man skulle pröva det :wink:
SachsMekarn skrev:Jag brukar hälla i lite jordgubbs saft för dedär lilla extra... bastard_inside_sign
<!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja faktiskt! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Olle881

Inlägg av Olle881 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hur mycket ska man hälla i för att det ska lukta ? :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
posch
Forumsponsor

Inlägg av posch »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Otroligt vad mycket åsikter det finns när det gäller olja.
Även jag måste bidra med en åsikt.
Jag tror att en mopedmotor är väldigt tolerant på vilken olja man blandar i.
Det är nog mera vad mopedisten själv tror på.
Den som mår bra av att blanda i dyra specialoljor ska naturligtvis göra så.
Andra som känner tillfredställelse av att komma billigt undan,
gör ju rätt i att köpa i lösvikt eller på Biltema.
Huvudsaken att man går efter sin egen övertygelse.
Mopedmotorn är nog nöjd vilket som. <!-- </EdIndex> --></div>
Alla märken är bäst
Användarens profilbild
SachsMekarn

Inlägg av SachsMekarn »

Olle881 skrev:hur mycket ska man hälla i för att det ska lukta ? :lol:
4L Bensin +1L Jordgubbssaft av finaste kvalité som toppas med 4% Olja av valfritt märke :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

christer skrev:Nu behöver jag lite hjälp! Jag vill såklart att det skall lukta gott om mopeden. Jag kommer ihåg att jag som lite yngre körde med 1% riktig ricinolja bara för att det luktade så gott.
Nu har jag dock blivit av med luktsinnet sedan några år. Är det så att Castrol 747 luktar så där gammaldags gott? Har kört den från och till i Kreidlern utan att jag fått några kommentarer om lukten. (Dock verkar det vara en grymt fin olja)
Kör du över 3% så kommer den goda doften som på posten , jag blandar med aspen , men doften med bensin torde ju vara den samma <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar