100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Hej Micke

När jag ser din MKE12 motor så ser jag också att den bakre gaveln är ett kvarts varv fel. Kanten bak är en droppkant och öppningen ska vara nedåt men kanske blev det rätt vid monteringen på svarven. Inte för det gör nåt men nu när motorn står på golvet är det mycket estetiskt störande :no_no:

:D

Nuffrorna efter bokstäverna kallas byggstorlek och är en jämförande siffra på motorns yttre mått ungefär som skonummer. Det används fortfarande men efter en internationell standard och annan sifferkombination. Kanske den här motorn då skulle heta 100 eller 120. BillyKids motor hade byggstorlek 80.

Kan vara så att din motor var ett gränsfall i byggstorlek där det blev inklämt mera pulver än en annan motor i liknande effektstorlek :headbang:

Men hade den här motorn varit helkapslad så hade byggstorleken garanterat varit minst ett snäpp högre, kanske mer, och sen vägt minst en halv gång till :lol:
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift

Inlägg av sachsmaster »

Baronen skrev: Jäkligt spännande läsning Saxmästarn!
Jättekul du tycker det men nu är nog det mesta redan sagt :)
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Det kan ju vara någon som har haft en drop-out och monterat gaveln fel.

Så här ser motorn ut som satt på Örnsvarven en kort tid och jag nu tänkte använda till Bachon. Den som sitter i Örnsvarven ser likadan ut som originalmotorn till Bachosvarven och efter den tidigare övningen insåg jag att den är mycket lämplig till svarven. Man misstänker ju att kriterier för effektmärkning på nya och billiga Kinamotorer är betydligt lägre än de har varit och är hos oss. Det gjorde att jag var säker på att motorn i en ny 5,5 hp kompressor som jag köpte för ett tag sedan skulle vara en liten skitmotor men som tur är så är den inte det även om det inte är ASEA-klass.

Efter all bra information jag har fått av dig är det förstås inte längre aktuellt att använda den nya motorn på svarven utan den ska givetvis ha originalmotorn som får en översyn. Har de tryckt i lite kullagerfett i nipplarna någon gång, som jag tänker göra nu, så finns ju alla möjligheter att lagren är i fint skick. Så är det på min gamla filmaskin där motorn spinner helt underbart. Jag tar förstås isär motorn och kollar att den inte har börjat brinna och dammuger ut allt gammalt damm och skräp. Det blir ett roligt litet tillkommande projekt. :)

Motorn till Bachosvarven är som sagt mycket tung men det gör ju inget för det är bara att hänga upp den med verkstadskranen så att egenskaper och utseende blir rätt.

Jag tar och gör en provkörning av motor #788156 lite senare i dag och lägger up en film här.
Bilagor
DSC00718.jpg
2565653144.jpg
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av billykid »

Intressant läsning.... slider_score.gif
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Det blev lite ändrade planer i dag genom att Sachsmaster lyckades frälsa mig på gamla ASEA-motorer. Så det blev en översyn av den istället för att skrapa färg på svarven.

Det visade sig att det var en grym obalans i motorn som inte enbart kunde orsakas av att det är en bit borta på remskivan. Så motorn öppnades och gicks igenom. Rotorn hade släpat i statorn i framkant. Jag tycket inte att SKF lagret kändes felaktigt på något sätt men monterade ett nytt som följde med grejorna från smedjan där jag köpte Munktellsvarven, Lagret är 62*30*16 mm.

En av motorkåporna var ju felmonterad som Sachsmaster påpekade så det kan också har spelat in. Efter att allt var rengjort inuti med dammsugare och WD40 och fått nytt lagerfett så provades motorn UA, Så nu är det bara att sitta och skrapa av all färg på motorn men det är lätt gjort för färgen sitter löst, i den mån det finns färg.

Före, obalansen hörs tydligt vid 9 sekunder och hela bordet vibrerar.


Efter, inga obalanser och motorn snurrar mycket lätt. Den provades med 20% övervarv också, d.v.s. 60 Hz.


Lite bilder från renoveringen. Remskivan satt mycket hårt men kröp ut fint m.h.a. mutterknackaren.
Bilagor
DSC04727.JPG
DSC04730.JPG
DSC04732.JPG
DSC04734.JPG
DSC04735.JPG
DSC04739.JPG
DSC04740.JPG
DSC04741.JPG
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Hej du.. Jag ser ända hit att det är rotor med isolerade kopparstavar men kan du på nåt sätt se på kortslutningsringarna om det är en eller två stavar i varje spår?

Om det nu skulle vara rotor med förhöjt startmoment så är det inte helt osannolikt att det skulle ge motorn bättre dragkraft på låga varv när du varvtalsreglerar den med den där moderna anordningen du visat. Kan inget lova men det skulle inte förvåna mig.

En detalj är elkopplingsdosan som satt långt ner på foten på äldre MK-motorer. Senare flyttades den upp och på MB-serien hamnade elkopplingsdosan till slut på ovansidan av motorn vilket var en nyhet som gjorde motorn mer inbyggnadsvänlig.

Jag har en MKE8 kapslad inne i rummet här och funderar på och skruva sönder den lite ikväll :roll:
Det är en liten motor motsvarande byggstorlek 80 men den lilla motorn är ovanligt tung, det är nog precis jag klarar för ryggens skull. Tänkte bl.a väga motorn, en ny sån ABB motor idag (gjutjärn) väger mellan 13-16 kg beroende på typ men då är det 0,75 kW och den här är 0.9 kW.

Det här är dammtät kapslad motor som suttit på en äldre slipmaskin jag skrotade för ett antal år sedan. Slipen var ett delvis ett hembygge så det är säkert inte originalmotorn.

Kan bli lite bilder framåt natten vi får se....

Nu satt väl inte remskivan så hårt på din motor men annars är det lätt knäcka en remskiva om man använder kloavdragare. Sitter remskivan hårt bör man använda tvådelad avdragarplatta istället.

Tittar du in i motorhuset så ser du att statorringen här är tunnare än på nyare mantelkylda motorer. Inte för jag har några belägg men borde inte då magnetiseringseffekten minska och cos fi öka när inte så mycket material ständigt behöver ommagnetiseras med frekvensen?
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Slår du till strömmen när du har motorn isär och rotorn borta så kommer lyset i verkstan blinka till och det går ström genom säkringarna men den strömmen är i princip wattlös så det knappt påverkar elmätaren. Det är det som kallas magnetiseringsström eller reaktiv effekt.
  • Bild
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Vill du jag ska se filmerna får du klämma in en youtubelänk eller säja ditt kontoalias på Youtube så jag kan söka filmerna den vägen.
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Nej det kan jag inte se nu, motorn är ihopsatt. Jag petade rent i spåren på rotorn och borstade sedan med en stålborste för hand innan jag blåste rent med tryckluft.

Remskivan satt brutalhårt. Det gick inte att få loss den ens med en stor nyckel. Men med mutterknackaren kröp den ut millimeter för millimeter.

Det är osis att remskivan var paj redan innan. Men det gör inget för jag gör ju en ny drivtrumma för flatrem genom att motorn kommer att monteras ovanpå spindeln, så att en mängd delar utgår som t.ex. den gamla motorställningen som ser ut som en vedkap eller sågbock.

Jag vet inte vad den här motorn väger men det är troligen 60-70 kg. Den är lika blytung som 7.5. hp motorn till Munktellarn och den är också av gjutjärn fast mycket modernare (tillverkad 2011).

Det var jättebra att du väckte mitt intresse för den här typen av motor. För skulle man köpa något i liknande klass skulle halva pensionen eller mer gå direkt. :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Micke S skrev:Jag vet inte vad den här motorn väger men det är troligen 60-70 kg. Den är lika blytung som 7.5. hp motorn till Munktellarn och den är också av gjutjärn fast mycket modernare (tillverkad 2011).
Sju och en halvhästare :shock: Ja då förstår jag det finns ork även på låga varv :whistle2:

Tack för länk, fick lite besök här så allt blev förskjutet men ska kolla sen...

Jag hämtade ABB motorkataloger och en 7,5 hästare gjutjärn väger c:a 70 kg och sån lyfte man ju för f-n förr och även en tiohästare :shock:

En fyrahästare dito väger c:a 30 kg så en sån här gammal MKE motor väger ungefär dubbelt mot dagens.

Idag delas motorerna upp i olika klasser, IE1 till IE4 varav IE4 högeffektiva motorer med högsta verkningsgrad och IE2 betecknas som standardmotor.

Faktiskt är jag lite nyfiken på hur resultatet blir när du kombinerar en sån här gammal motor med en modern elektronisk varvtalsreglering :wink:

Flopp eller Bingo :roll:
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Det borde bli Bingo för det är ju precis så jag har på de båda andra svarvarna och Örnsvarven som är en av dem har en gammal i princip likadan motor som den här på Bachon. Men det är kanske mer avancerade frekvensomformare till de svarvarna. Den här lilla kostade 1200 kr från Kina och de andra är stora Danfoss som kostar ca 20 000 kr per styck. Den ena var ny och den andra begagnad och de kostade 500 kr styck när en firma bytte ut alla motorer och motorstyrningar och avyttrade grejorna för kaffepengar.

Jag skaffade en likadan lite Kina VFD till en bekant som har en svarv i Blomqviststorlek, möjligen något större. Han är jättenöjd med hur det fungerar.

Den lilla VFDn jag använder nu är bara specad för 2,2 kW och 5,1 ampere, 3 hp. Motorn på Bachosvarven är ju på 2,95 kW, 4 hp och 6,2 ampere.
Men jag tvivlar på att motorn någonsin kommer att förbruka den effekten i en svarv eftersom den knappast kommer att gå med full last på högsta varv. Jag får hålla lite koll på strömförbrukningen i början sedan när svarven används.
Senast redigerad av Micke S den 26 jan 2016, 22:29, redigerad totalt 1 gånger.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

Kul i så fall :)
Micke S skrev:Det visade sig att det var en grym obalans i motorn som inte enbart kunde orsakas av att det är en bit borta på remskivan. Så motorn öppnades och gicks igenom. Rotorn hade släpat i statorn i framkant. Jag tycket inte att SKF lagret kändes felaktigt på något sätt men monterade ett nytt som följde med grejorna från smedjan där jag köpte Munktellsvarven, Lagret är 62*30*16 mm.

En av motorkåporna var ju felmonterad som Sachsmaster påpekade så det kan också har spelat in. Efter att allt var rengjort inuti med dammsugare och WD40 och fått nytt lagerfett så provades motorn UA, Så nu är det bara att sitta och skrapa av all färg på motorn men det är lätt gjort för färgen sitter löst, i den mån det finns färg.

Före, obalansen hörs tydligt vid 9 sekunder och hela bordet vibrerar.
En del olika orsaksfaktorer och ibland samverkande. Jag tror det var torra kullager med bara tvålen kvar på lagerytorna. Bindemedlet i fetter, särskilt gamla, är ofta tvål.

Kan varit lös gavel också om rotorn släpat i statorn?

Känt på den lilla 0,9 kW motorn. Får nog demonteras på plats om jag ska orka flytta den :|
  • Bild
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av Micke S »

Ja det såg ut som stelnat flott i en stekpanna. Ett lager bytte jag ju och det andra tvättade och fyllde med nytt lagerfett och nytt fett i båda lagerkopparna förstås.

Gavlarna var fixerade. Jag gjorde en specialmejsel till mutterknackaren för att få loss dem. Jag tog det största bladet från en slagskruvmejsel och svetsade fast det på en 1/2" hylsa.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
sachsmaster
Inlägg: 509
Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
Ort: Morningtown

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv

Inlägg av sachsmaster »

eller kan man damma till skruvskallen med hammare och sen lossa skruvmejsel slider_anon.gif men du gjorde förstås rätt :D

Jo gavlarna är fixerade men jag tänkte det kunde varit löst längre tid och uppglappat.

Jag lyfte fram min lille motor i rummet ikväll, la en liten flat stropp om lyfte som man lyfter en resväska och man kan säja det var precis vad jag orkade utan det gjorde ont. Men har man otur kan det göra ont efteråt i axel eller rygg. Nu ska jag bara rigga upp en fjädervåg och göra lyftet med en vanlig lastspännare. Motorn är liten och man tror inte den väger så mycket som den gör, den ser så liten och nätt ut du ska få se...

Motorn är på 0,9 kW och 1,2 hk men strömmen är inte mer än 1,8 Ampere och varför det är så låg ström vore intressant och veta. I en resistiv krets kan man multiplicera ström x spänning och få effekt i Watt men i en induktiv krets får man bara voltampere som brukar kallas skenbar effekt och blir då inte mer än en storleksordning.

380 Volt x 1,73 x 1,8 Ampere blir då 1,18 kVA men för att få reda på effekten måste man veta fasförskjutningen, brukar anges som en faktor co sinus fi som kan variera mellan olika motorer men högt varvtal (färre poler) brukar ge högt cos fi.
På senare motorer (men även gamla tyska) finns det angivet på märkplåten men ASEA var väldigt sena med den angivelsen och alla provdata är nog sedan länge försvunna.

Det enda man då borde kunna säja är att en jämförelsevis låg ström ger hög verkningsgrad eller högt cos fi eller båda i en kombination.

Nu finns inte 380 Volt längre utan det är 400 Volt som huvudspänning och på en sån här motor gör det då att strömmen sjunker något ytterligare men samtidigt ökar magnetiseringseffekten något så en mindre temperaturökning blir det men här talar man om marginella skillnader som i praktiken inte har någon betydelse.
  • Bild
Skriv svar