Glidarmoppen Fram 41 -56 / "Victoridapp"

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Holländaren

Glidarmoppen Fram 41 -56 / "Victoridapp"

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När Monark bygget spårade ur totalt så kännde jag att jag behövde en ny glidarmoppe :) Så jag for till DAK marknaden och hoppades på det bästa. Efter en halv timme så hittade jag det jag skulle ha, 2 st Fram 41.
Den ena i patinerat originalskick, den andra är omlackat och följde med som reservdelsmoppe.

Såhär såg dom ut..
Bild

Efter en låååång hemresa (90 mil) så var jag tyvärr lite för trött för att försöka få liv i den, men på söndag så var det dags. Komp fanns det gott om så det var ju ett bra tecken. Gnista verkade det vara lite sämre med men till slut började den gnista, var nog bara lite dålig kontakt på brytaren tror jag. Testade och nu gick motorn på startgas men inte på soppa.
Jag tömde tanken och hällde i lite färsk soppa och efter att ha trampat i kanske 100 meter så hostade den igång :)
Motorn går bra men låter som en stenkross. Nu vet jag inte hur den ska låta men nåt lager i den är ofrisk. Veven känns bra så jag tror det är nåt lager till lådan. Den har fått lite ny olja så med lite tur blir det bättre med tiden. Tänkte inte börja riva motorn på en gång utan jag tänkte försöka få liv i den andra motorn (som sitter fast..) så att det bara är att kastbyta sen.

Lacken är rätt dålig och har släppt på många ställen men jag tänkte inte lacka om den. Möjligtvis mattar jag ner den lite och klarlackar sen så den får tillbaks sin glans.
Igår så testade jag att rubba upp lacken så gott det gick och det blev väl hyfsat bra men jag hade velat få rödfärgen lite mörkare som det var original.

Såhär ser den ut idag iaf :)
Bild

Bild

Bild

Bagageräcket är bortplockat för bättre åtkomst medans jag putsade, men egentligen tycker jag den ser bättre ut utan så det kanske hamnar på hyllan iaf.
Lite små fix kvar men det börjar likna nåt iaf! <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Läckert, och en helt perfekt glidare :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
f50glx
Forumsponsor

Inlägg av f50glx »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->den blev ju i ny skick :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
sm-50
e-type-73 objekt
e-type-74
e-type-75 ekf
f-50glx-ekf
1199 flaka
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var just ut och körde en sväng efter byavägen här för att kolla hur fort den egentligen går, gpsen i fickan.. Toppade 32 km/t och den fyrtaktade som bara den när den kom upp i varv.
Så jag körde hem igen och stod o gasade lite på tomgång, då mitt i allt så började den varva och känndes riktig pigg :shock:
Ut och köra igen och den drog som aldrig förr, fyrtaktade ingenting, och gjorde 38! :lol:

Antagligen har alltså vevhuset varit full i soppa ända sen jag fick igång den första gången.. Tyckte ju den var lite små slö men jag reagerade inte så mycket på det, den är ju trots allt 56 år gammal..
Blev en helt annan moppe nu! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så där är min enpetare jamt när den är kall
Den går lite "trögt" tills man fått upp varvet på den en gång
Sen går den bra tills den stått och kallnat igen :?: <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja jag vet inte riktig vad som hände..
Det känns som att det är bra komp i motorn även när den är iskall, lättstartat är den också. För några dagar sen körde jag en halv mil med den utan att den började gå bättre, man tycker ju att den borde ha börjat gå bra då också om det var tempen det berodde på.
En teori har jag och det är att det kan vara avgassystemet som stryper lite väl mycket. Jag hade lös det igår för att se hur det såg ut och körde ett varv runt gården utan avgassystem bara för att se hur den känndes då, känndes bättre men det var nog kanske mest för att den levde om mer :wink: Men det kan ju ha hjälpt att tömma vevhuset lite snabbare när det inte fanns nåt mottryck?

Jag har försökt komma på om det kan vara nåt i förgasaren som har släppt som gjorde att den började gå bättre men det enda jag kan komma på är att det har varit fel på nålventilen men den verkar hålla tätt iaf när moppen står still.

Jag tror nog att den bara har varit lite sur hela tiden, lite skum att det tog så lång tid för den att sura av sig men vi får hoppas det håller i sig nu :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan ju ha varit nån kolvring som satt fast först
Eller va f-n nu går den ju så ... <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu går den inte längre heller :roll:
Gnista, soppa och komp finns.. Men inte startar den för det. Hostar till ibland för att sen dö igen lika fort. Jag gissar på att packboxarna runt veven är slut.
Och på köpet fick jag punktering på bakdäcket också.

Men motorn var ju ett större problem.. Så nu ska reservmotorn renoveras!

Tänkte ge mig på ett litet experiment där... Vilket kommer se ut såhär 8)
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:angel_grin: Ja dåså ! <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den svåra biten är redan löst och det är att få på cyllen på vevhuset för som ni ser så passar dne rätt bra :)
Några mindre problem kvarstår däremot.. Spolkanalerna på cyllen är lite för stora och hamnar kanske en halv mm utanför packningsytan på blocket. En distansgrej borde fixa det där. Motorn blir lite viktkompenserat för med 39 mm borr så hamnar volymen på hela 50 cc ist för 48.
Nu måste jag bara hitta en lämplig kolv men jag tror att en kolv till äldre Zündapp med kort stake kan passa bra. Med Viktoria kolven som är 38 så var cyllen ca 11 mm för hög, men den har då å andra sidan kolvbulten precis under ringarna så det behövs nog bara en kolv med bulten längre ner. Evt måste jag svarva av cylindern lite men det löser sig nog :)

Det här är inte för trimmandets skull, jag tänker nog inte röra cylindern. Men den här moppen ska vara körbar på moppeturer utan att väcka allt för mycket uppmärksamhet och jag tänker nog köra med original avgassystemet om det kan tänkas gå att få passande.
Blocket ska inte röras så det är bara stoppa tillbaks original grejerna om man känner för det. Och med lite tur passar det i ramen också, jag har inte testat än men det ser ut att kunna gå.

Jag gillar specialbyggen och stora flänsar, så det var väl mest därför :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
chaosmamba

Uppskrämda gamlingar

Inlägg av chaosmamba »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kul att se någon som skrämmer upp gamlingarna.
Själv köpte jag en Saxoped 1125-b som jag tänkte skrämma upp flåset på. :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Lasse väss
Forumsponsor

Inlägg av Lasse väss »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vänta ni bara till våren staff_36-1 <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag kollat passformen mot ramen och det går *nästan*... Det kommer bli trångt vid insuget men det ska nog gå, och så kommer jag få fila några mm långa jack i några flänsar så att dom inte tar i övre motorfästet.
Satsar på att hålla ramen och bottendelen original alltså, alla modifieringar som krävs ska göras på cyllen/toppen så att det går att bygga tillbaks i fall det visar sig att det inte funkar. <!-- </EdIndex> --></div>
Holländaren

Inlägg av Holländaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Lite bilder med motorn provmonterat på reservdelsramen..

Motorn hänger inte riktig rätt, upphängningsbussningarna sitter inte där. När dom är där så kommer det inte passa, men det skulle faktiskt gå att göra nya bussningar som är excentriska, för att tjäna dom mm som behövs :)

Bild
Bild

Som sagt... Trångt! Gissar på att jag åker på göra ett eget insug för att få det att passa utan att kapa i motorfästet.
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mmm det blir tight. Ser att den är nytvättad för det kan väl inte vara så att du låter pärlan stå ute i regnet? <!-- </EdIndex> --></div>
Det finns alltid en bättre metod
- Sök den
- Finn den
- Tillämpa den
Skriv svar