Montera & demontera gummihandtag.

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
P-plats.se

Montera & demontera gummihandtag.

Inlägg av P-plats.se »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu ikväll bråkat med att få loss dom gamla gummihandtagen och framförallt så satt det på gashandtaget som berget...
Fram med alla tips på hur man får loss dessa samt hur man lättast monterar för det verkar lite svårt det med.
För att inte bli idiotförklarade så kan jag förtydliga med att jag vet att det är olika sorlekar... :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
cobra karlsson
Kontakt:

Inlägg av cobra karlsson »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Krypolja o tryckluft flopp så flyger det <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Puchlasse
Forumsponsor
Kontakt:

diskmedel

Inlägg av Puchlasse »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar använda diskmedel vid montering, har den fördelen att det "försvinner" efter ett tag. Olja och liknande tycker jag ligger kvar för länge. <!-- </EdIndex> --></div>
Dakota 66 2 st, 67, 76
Dakota 72, 74 Guld
Dakota 79 660 mil
Alabama 75 280 mil
MC 50 66
Monza M 50, 3 C
Magnum Vit
Sears sabre 400 miles
Dakota 3000
Monza 4 speed 84 397 mil
Racing 74
Colorado Gul och rödbrons
Velux 67
Maxi 79, 90, 90
M125 70
Alabama ljusblå 1962
Nevada 80 röd,
Puch Trail 50 cc 70-talare
Dixie 1963
Mexico 1968
Arizona 76
Montana L
M-50
Zündapp 517 71
Yamaha DT 89
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Demontering:
Tryck in det smala röret på ett renblåsningshandtag för tryckluft mellan styret/handtaget och gummihylsan dvs. handtaget du håller i. Blås sedan samtidigt som du drar av handtaget.

OBS!
Använd arbetshandskar om det skulle hända något oförutsett. Tryckluft mot bar hud är jättefarligt!!!

Montering:
Bonka på med handflatan eller en träklubba på änden. Går inte det lägg handtagshylsan i hett vatten en stund och försök igen. :D <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev: Tryckluft mot bar hud är jättefarligt!!!
Det där är väll ändå en myt
om man nu inte sätter munstycket direkt emot armvecket och trycker på med 50 bar :? <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varmt vatten brukar funka även på handtag som suttit 50år. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

HUSQVARNA SPORT skrev:Varmt vatten brukar funka även på handtag som suttit 50år.
ja de funka för mig. hade en gasrulle som de satt ett ABC kungälv handtag på som ja bara va tvungen att få loss helt. så ja koka hela köret i en kastrull på spisen. sen på me arbetshandskar o vips va de loss. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
bryggaren

Inlägg av bryggaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->montera handtagen läste jag en gång att man skulle ha bensin i innan, löser upp gummit/plasten lite lagom så att det halkar på lätt. Har gjort så några gånger, funkar bra tycker jag. Bensinen försvinner med tiden och handtaget fastnar därmed. <!-- </EdIndex> --></div>
Sven

Inlägg av Sven »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rota ibland fruns grejer i badrumsskåpet har ni tur hittar ni hårsprej eller ni kanske använder själv.
spreja in rikligt i nya handtaget då glider det på lätt, då det har torkat så "limmar" det fast i styret. <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

bryggaren skrev:montera handtagen läste jag en gång att man skulle ha bensin i innan, löser upp gummit/plasten lite lagom så att det halkar på lätt. Har gjort så några gånger, funkar bra tycker jag. Bensinen försvinner med tiden och handtaget fastnar därmed.
Samma gör jag, blir lagom halkigt. Och avdunstar rätt fort efteråt, samtidigt som det "limmas" fast! <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

disktant skrev:
Det där är väll ändå en myt
om man nu inte sätter munstycket direkt emot armvecket och trycker på med 50 bar :?
Nej, ingen myt. Luft i blodet = döden har jag lärt mig. Huden är inte 100% tät, ett litet sår ännu värre.

Tandläkaren använder tryckluft för renblåsning men bara några hektos tryck. Långt från 50 bar. :wink:

När det går över 7 bar tycker jag det börjar bli otäckt. Tvåstegskompressorer trycker upp i 12-14 bar och det gillar jag inte riktigt.

Numera brukar jag ansluta renblåsningspistolen till reduceringsventilen och ställer trycket 3-4 bar och det räcker till det mesta. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Roos

Inlägg av Roos »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Visst kan luftbubblor i blodet vara farligt, till och med dödligt. Men det ska upp i relativt stora mängder luft innan det sker.
Det handlar i sådana fall om så kallad dykarsjuka, det orsakas av att gasbubblor bildas på grund av för snabb dekompression. (Under dykning och liknande).

När jag låg på sjukhus och fick dropp så reagerade jag på att det var små luftbubblor i droppslangen, så jag frågade sköterskan om det.
Hon svarade att det rör sig om så små mängder att det inte kan leda till någon hälsorisk överhuvudtaget. Eftersom luftbubblorna snabbt absorberas av kroppen och försvinner, så är det ingen som helst fara.

Sen så är det ingenting att "leka" med, så man gör såklart bäst i att undvika det.
Men att minsta lilla luftbubbla i blodet skulle döda är, och förblir, en myt :)

(Det här handlar absolut inte om att hävda sig eller liknande, det är bara min version av det hela). <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant

Inlägg av disktant »

Jag borde i så fall vara stendöd, hur många gånger har man inte blåst sig ren med tryckluft

Men direkt mot huden kanske är en annan sak med rejält tryck
har för mig att jag läst att man måste få in 2.5 cm2 med luft
för att det skall vara dödligt

vore ju spännande om någon vet hur det ligger till <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vanlig sprejfärg funkar bra vid montering glider lätt på sitter stumt när färgen torkat. <!-- </EdIndex> --></div>
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brukar köra med en redig snorloska vid montering - funkar bra det också! :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar