Orkeslös och dålig fart SACHS motor
Orkeslös och dålig fart SACHS motor
Hej
Har renoverat en 3 växlad sachs motor som sitter i en crescent compact 1252.
Ny vevaxel
http://www.norscand.com/vevaxel-sachs-l ... -2408.aspx
Ny 3,5 cylinder med 12mm förgasare köpt vid mopedfantasterna
http://www.mopedfantasterna.se/componen ... l?Itemid=0
Nytt original avgassystem
http://www.norscand.com/avgassystem-sac ... c-550.aspx
Kokusan 6V orginal tändnings system
http://www.mopedfantasterna.se/componen ... l?Itemid=0
Drevningen på mopeden är 13 fram och bak 34
Nu till problemet. när jag kör så kommer jag upp i ca 35 Max 40km/h , och den känns allmänt orkeslös och jag tycker den borde ha mera ork och lite högre toppfart med dessa saker. eller har jag fel ?
Någon som kan komma med några bra tips om vad det kan vara för fel ?
Har renoverat en 3 växlad sachs motor som sitter i en crescent compact 1252.
Ny vevaxel
http://www.norscand.com/vevaxel-sachs-l ... -2408.aspx
Ny 3,5 cylinder med 12mm förgasare köpt vid mopedfantasterna
http://www.mopedfantasterna.se/componen ... l?Itemid=0
Nytt original avgassystem
http://www.norscand.com/avgassystem-sac ... c-550.aspx
Kokusan 6V orginal tändnings system
http://www.mopedfantasterna.se/componen ... l?Itemid=0
Drevningen på mopeden är 13 fram och bak 34
Nu till problemet. när jag kör så kommer jag upp i ca 35 Max 40km/h , och den känns allmänt orkeslös och jag tycker den borde ha mera ork och lite högre toppfart med dessa saker. eller har jag fel ?
Någon som kan komma med några bra tips om vad det kan vara för fel ?
Re: Orkeslös och dålig fart SACHS motor
Kan ju börja med att ta av toppen och snurra runt vevaxeln för att kolla hur mycket överströmningskanalerna öppnar.
Står tändningen rätt?
Ställbart munstycke?
Överdrevad?
// Andazon
Står tändningen rätt?
Ställbart munstycke?
Överdrevad?
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Re: Orkeslös och dålig fart SACHS motor
andazon skrev:Kan ju börja med att ta av toppen och snurra runt vevaxeln för att kolla hur mycket överströmningskanalerna öppnar. dom öppnar helt om jag förstår rätt
Står tändningen rätt? Ja
Ställbart munstycke? Ja
Överdrevad? Hade samma drevning innan renoveringen och då funkade det bra
// Andazon
Re: Orkeslös och dålig fart SACHS motor
Hur är det,öppnar kolven hela insuget när den är i topp (ö.d) http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... a-i-kolven
Re: Orkeslös och dålig fart SACHS motor
Jag tog bild när kolven var i topp och det verkar som den öppnar helaollaolle skrev:Hur är det,öppnar kolven hela insuget när den är i topp (ö.d) http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... a-i-kolven

bild på när kolven är nere

Re: Orkeslös och dålig fart SACHS motor
"Kokusan 6V orginal tändning till ZUNDAPP & SACHS mfl.
Kokusan original tändning komplett enligt bild inkl ljusspole.
Passar rakt på ZUNDAPP. För SACHS bör en liten modufikation av tändplatta utföras. (enkelt ingrepp)"
Och du har "modifierat" tändplattan... Den bör tända 1.5 mm före öd tror jag,testa med olika lägen på
tändplattan.. Kina-Bingen har många skrivit om på detta forum,sök på Bing.Lycka till.
Kokusan original tändning komplett enligt bild inkl ljusspole.
Passar rakt på ZUNDAPP. För SACHS bör en liten modufikation av tändplatta utföras. (enkelt ingrepp)"
Och du har "modifierat" tändplattan... Den bör tända 1.5 mm före öd tror jag,testa med olika lägen på
tändplattan.. Kina-Bingen har många skrivit om på detta forum,sök på Bing.Lycka till.

Re: Orkeslös och dålig fart SACHS motor
moppen borde vara urstark med den drevningen.
jag har inte studerat någon nytillverkad sån ljuddämpare,
men dom som fanns på -70 talet som såg likadana ut,
hade för tät insats. prova utan den.
till puch kom det ut några nytillverkade cylindrar som var borrade med för stort kolvspel. kollmät gärna så den är 38.00 mm i loppet.
du förbättrar gången en den om du planar topp och/eller cylinder så du får ner klämspalten till 0.6-0,7 mm.
är den inkörd än? man brukar känna en märkbar ökning av styrka när kolvringarna har slitit in sig mot cylindern.
erlan.
PS
många har nån gång spänt bromsstaget till bakhjulet lite för hårt,
så bromsen ligger på och går tungt. det spänns lite till när man sätter sig på moppen. kommer man inte på det så är det lätt att börja felsöka på motorn
jag har inte studerat någon nytillverkad sån ljuddämpare,
men dom som fanns på -70 talet som såg likadana ut,
hade för tät insats. prova utan den.
till puch kom det ut några nytillverkade cylindrar som var borrade med för stort kolvspel. kollmät gärna så den är 38.00 mm i loppet.
du förbättrar gången en den om du planar topp och/eller cylinder så du får ner klämspalten till 0.6-0,7 mm.
är den inkörd än? man brukar känna en märkbar ökning av styrka när kolvringarna har slitit in sig mot cylindern.
erlan.
PS
många har nån gång spänt bromsstaget till bakhjulet lite för hårt,
så bromsen ligger på och går tungt. det spänns lite till när man sätter sig på moppen. kommer man inte på det så är det lätt att börja felsöka på motorn
Re: Orkeslös och dålig fart SACHS motor
Och motorn ska köras in benhårt. Varmkör och ge järnet.
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Re: Orkeslös och dålig fart SACHS motor
ja. den motorn är byggd för 4,3 hk, så järnet på en 3,5a (egentligen 3,2?) är samma som smygkörning med 4,3a.Baronen skrev:Och motorn ska köras in benhårt. Varmkör och ge järnet.
erlan
Re: Orkeslös och dålig fart SACHS motor
Vilken motor man än har så ska dom tuktas från början så lagerlägen och kolvringar sliter in sig rätt. Och dom blir inkörda fortare än man tror.erlan skrev:ja. den motorn är byggd för 4,3 hk, så järnet på en 3,5a (egentligen 3,2?) är samma som smygkörning med 4,3a.Baronen skrev:Och motorn ska köras in benhårt. Varmkör och ge järnet.
erlan

Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53
RAGNARÖK MK NERIKE