Compact 1252, återställning till "bruksorginalskick"

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Miles

Compact 1252, återställning till "bruksorginalskick"

Inlägg av Miles »

Hej på er!

Jag har gjort slag i saken och köpt mig ett lagom avancerat renoveringsobjekt, rubinröd Compact 1252. Jag renoverade en likadan som 15-åring med förvånansvärt bra resultat, och nu var längtan för stor för att motstå något liknande...

Tanken är att få mopeden till ett fint originalskick (men ingen renovering med bara nya dyra prylar), ungefär som den borde sett ut om den hade vårdats normalt, dvs inget nyskick. Det verkar dock vara ett fint utgångsläge eftersom den verkar nästan helt oskruvad.

Jag kommer garanterat ha massor med frågor och jag är såklart tacksam för all hjälp. Den samlade kunskapen här verksr liksom inte veta några gränser!

Nåväl. Första frågan är åldern. Dels för att det är kul, och dels för den händelse att jag ska byta ut något - då vill jag gärna ha något som lirar med årsmodellen.

Compacten verkar vara helt original. Jag tror den är från -81 eller senare. Förutom alla igenkänningstecken på en compact efter 76 så verkar just de där stötdämparna endast förekomma på typ -80 och senare.

Något som jag har grunnat lite på är även färgen på tutkåpan. Denna är lackad i ramfärgen på -80, men det verkar som att senare har svarta? Jag har även kikat i navet (som borde vara leleu 80mm) och här siffran 83 uppgiven. Ålder eller mått i mm?

Har inte alls börjat skruva, men jag antar att sista stället för att få en ledtråd är bakom tändplattan.

Nåväl, emottar gärna allehanda tips och idéer!
Bilagor
image.jpeg
Miles

Re: Compact 1252, återställning till "bruksorginalskick"

Inlägg av Miles »

Hej igen!

Nu har jag börjat att fixa med compacten. Tålamod är en dygd - jag vill helst av allt fixa hela mopeden på en gång. I helgen fokuserade jag på framgaffeln, smakprov nedan.

Innan jag ger mig på motorn måste den rengöras på utsidan. Den är extremt skitigt med tjocka lager av gegga. Försökt skrapa lite med plastskrapa till att börja med men godset verksr vara väldigt känsligt, har något vagt minne av det från min förra.

Min fråga är alltså: hur rengör ni en extremt slirig motor varsamt, utan att riskera att plast eller metall far illa?
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

plugga isug och utblås, om den inte ska renoveras.
dränk den i wd40 och låt den stå nån timme eller två.
sen kallavfettning och slang med varmvtten.

och helt rätt motorerna är känsliga. legeringen tål inte vatten, därför är dom lackerade. in och utvändigt.
så man bör inte repa dom i onödan. men enligt principen lika löser lika, så löser WD40 gammal olja.

erlan
umekille

Inlägg av umekille »

pensla diesel och låt det lösa smutsen. ev lägga delar i dieselbad över natten.
Skriv svar