Generic TR 50 SM [sammanslagen tråd]

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Smorre

Generic TR 50 SM [sammanslagen tråd]

Inlägg av Smorre »

Hej jag har tappat luftskruven till min Generic TR 50 SM 2017.
Har ni någon koll på vart man skulle kunna hitta en ny luftskruv.
Smorre

Generic Ideo 50

Inlägg av Smorre »

Hej har problem med min ”Generic Ideo 50 2015”. Den har plötsligt slutat starta. Den har gnista och komp, men den startar inte på startgas eller vanlig start. Om någon har någon länk till en exakt Ideo 50 2015 förgasare som är till salu, så hade jag uppskatta om ni delade det.
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Generic Ideo 50

Inlägg av ESGEE »

Håll dig en tråd med din Moppe.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Läs det ovan om Inlägg i Projekt och renoveringar är ett tips med
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Jag slog ihop dina två (och senare tre) Generictrådar och flyttade dem hit till Övriga fordon. Men det här är helt fel ställe att fråga på, för här håller vi bara på med veteranmopeder.
En FB-grupp skulle ge dig fler och bättre svar. Kolla i en sån istället. :thumb:
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Generic TR 50 SM [sammanslagen tråd]

Inlägg av ESGEE »

Passar ej mopeder bättre med tråden? Jo FB är nog bättre så. Sen är väl avsaknad av bild med.
2014 Generic TR 50 SM SG tycker ser ut som mc fast 50cc.jpg
2014 Generic TR 50 SM SG tycker ser ut som mc fast 50cc.jpg (33.1 KiB) Visad 2699 gånger
En moppe som ser ut som en mc men är en 50cc, skum sak.
Smorre

Scooter projekt

Inlägg av Smorre »

Hej! Jag har nyligen börjat meka på en Kina moppe ( Generic Ideo 50) som en totalt nybörjare. Jag har stött på några problem och skulle gärna vilja har eran åsikt om hur man skulle kunna lösa de problemen jag har hittat. Mopeden har gnista och bra komp, men har svårigheter att startat. Jag har tagit isär scooterns förgasare och rengjort den. Trots det vill den inte ge något när jag försöker el och kickstarta, vilket är oroväckande för mitt projekt. Jag undrar om det skulle kunna vara något problem med CDI boxen eller om ett total bytte av den gamla förgasaren behövs göras. Om jag skulle behöva bytta ut förgasaren, så skulle det också vara problematiskt. För Kina mopeder som denna har begränsade reservdelar.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Har du ens googlat? menar är det kina, lär du få många förslag. På Ny gasare eller andra delar.
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

Har du testat att ta ge den en "sup"? Alltså en tesked med bensin rakt ned i tändstiftshålet, i med stiftet, och prova att starta. Brummar den till då, så då vet du att tändningen funkar. Alltså är problemet bränslerelaterat.
Skulle den inte ge livstecken då, så har du ett bränsleproblem.

Nu är det här ett forum för veteraner, innan CDI-tändning kom, så kunskapen om moderna mopeder är nog lite begränsad.

En grej som jag vet kan krångla på moderna mopeder, det är bränslekranen. Iallafall de som är vakuumstyrda och ej har manuellt vred.
Krånglar själva avstängningen, eller om inte vakuumet från vevhuset orkar att öppna kranen, ja då får förgasaren ingen bensin.

Får du motorn att brumma till med en "sup" i cylindern, så testa då att ta en flaska med lite bensin i och en slang direkt till förgasaren. Startar den då, så är det nog i bränslekranen som problemet ligger.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Har du kollat med de moped-skrotar som finns i landet om de har fått in någon sådan för demontering?

Lagerhållning utav reservdelar till Kina-produkter brukar vara allt utom god här i landet, men desstumera brukar gå att finna på nätet (ivf annonser på det) hos handlare andra sidan jordklotet.

(Till forumet, -blir svårt när Kinamopederna här fyllt 30...) :lol: :wink:
Andreas.
Skriv svar