Jockes Svartqvarna ’46

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
cjh_46

Jockes Svartqvarna ’46

Inlägg av cjh_46 »

Hej!
Är en nybliven Svartqvarna-ägare. Ser verkligen fram emot att få ut den på vägarna. Den behöver reggas men alla gamla papper finns. Står att det är en ’46 i papperna (kvitto från ’48). Motorn har dock blivit utbytt under årens lopp och är en 24-23525. Då borde den ha hål mellan halvorna eftersom den är >2100 då om jag förstått rätt.

Har tömt ur den olja som fanns ur båda bottenpluggarna, ca 2-3 dl. Nu funderar jag på oljepåfyllningen, fylla på via nivåpluggen känns som en utmaning i det lilla skruvhålet.

Kan bulten nedan vara till/användas för oljepåfyllning?

Tack för er hjälp!

https://share.icloud.com/photos/0850yVh ... PQXAvNAkIQ

https://share.icloud.com/photos/014IZab ... 2sYdvm7wIg
Bilagor
IMG_1244.jpeg
IMG_1266.jpeg
Senast redigerad av cjh_46 den 04 jun 2025, 16:58, redigerad totalt 1 gång.
HSE

Re: Husqvarna 118cc oljepåfyllning

Inlägg av HSE »

Så gjorde jag i alla fall när jag hade en rödqvarna på sextiotalet.
cjh_46

Inlägg av cjh_46 »

Tack så mkt, hittade en bild som bekräftar det också. Kanon!
Bilagor
IMG_1259.jpeg
IMG_1259.jpeg (71.18 KiB) Visad 283 gånger
cjh_46

Inlägg av cjh_46 »

Funkade fint, fick i 7 dl. Biltema Classic rak 50 innan det började sippra ur hålet för nivåskruven.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Måste undra, varför ha 2 trådar om samma Svartqvarna istället för ha en?
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
cjh_46

Inlägg av cjh_46 »

Tänkte det var brukligt att starta en ny tråd om man har en fråga med annan kontext. Men visst, jag kan göra en samlingstråd här istället. Det blir bra.
Senast redigerad av cjh_46 den 07 jun 2025, 13:34, redigerad totalt 1 gång.
cjh_46

Re: Jockes Svartqvarna ’46

Inlägg av cjh_46 »

Här kommer den andra posten:

Trodde jag skulle kunna starta Svartqvarnan efter jag fyllt på olja. Det fanns lite gammalt bränsle i tanken sedan tidigare som jag tänkte skölja bort. Men inget kom ut när jag öppnade kranen.

Skruvade bort och delade på kranen. Antar att det är något gammalt nätfilter som sitter i tanken, det fanns inte mycket kvar av det och helt stopp i övre halvan. Packningen gick sönder. Den nedre delen var öppen, packningen släppte t.o.m. utan problem.

Var får jag tag i packningar till en sådan här kran, alt. kan jag försöka stansa ut några egentillverkade av något lämpligt.

Har inte haft isär förgasaren, men börjar misstänka att den också skulle må bra av ett dopp i ultraljudstvätten. Det enda jag vet är att det är en Amal. Men vart får jag tag i packningar till den här modellen (som jag inte vet vad den är)

Någon som vet?

Här fick jag svar som jag tackar för:
SS440-80 skrev: 04 jun 2025, 07:20 Rösebäcken Cykel&Motor eller Erik Linding borde ha packningar.
Annars kan du tillverka själv av petroleumbeständigt gummi, eller av läder.
HSE skrev: 04 jun 2025, 08:59 Var väl kork i de där gamla kranarna, brukar gå bra att tillverka själv.
Bilagor
IMG_1274.jpeg
IMG_1269.jpeg
IMG_1267.jpeg
cjh_46

Inlägg av cjh_46 »

Förgasaren och bensinkranen fick sig en genomkörare i ultraljudstvätten. Blev rent men tyvärr såg jag att flottörnålen var både lite böjd och tilltryckt i toppen. Den tätar inte, ska se om jag kan lyckas räta ut och slipa in den till dugligt skick.

Annars behöver jag leta rätt på en ny. Det verkar inte vara helt lätt. Det är en Amal 259. Läste någonstans att https://www.vintagecarbfloat.com/ kanske har.

När jag gjort försök med flottören ska jag se om jag har gnista över huvud taget. Det är inte säkert det heller. Den startade inte, men så flödade ju förgasaren också.

Packningar till bensinkranen gjorde jag av Biltemas gummikork-matta. Får se hur de går, de verkar ha en benägenhet att smula lite i kanterna men passar bra iaf.
Bilagor
IMG_1292.jpeg
IMG_1290.jpeg
IMG_1290.jpeg
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Jösses vad du ligger i! :thumb:

Man skall ju inte säga så (eftersom FB är forumens död) men är du med i gruppen "Vi som gillar gamla Husqvarna mc" på Facebook?
Där finns enorma mängder matnyttigt och det är ett bra ställe att söka delar.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Jag är våga vägra med FB, men min yngsta son är och huserar jämt på Market place och han söker saker åt mig i Just Vi som älskar Husqvarna.
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
cjh_46

Inlägg av cjh_46 »

Jag har inget FB, men det kanske är värt att skaffa nu när renoveringen har dragit igång. Tack för tipset!
cjh_46

Inlägg av cjh_46 »

Försökte fila till flottörnålen med ventilslippasta, är iallafall tätt när man håller flottören mot locket och blåser. Den verkar inte flöda nu efter jag satt tillbaka den heller.

Kollade sedan stiftet, det är ett Bosch M145T1. Har ingen bra tändstiftshylsa så det blev 1” och polygrip. Vart hittar man en passande hylsa? Stiftet såg ganska fint ut.

Sedan kollade jag gnista. Stripade fast stiftet mot cylindern och kickade, magkänslan är att gnista kommer lite sporadiskt. Vid några kickar såg jag ingen gnista alls. Pojken filmade men det kunde jag ladda upp här så blir en länk. Ska öppna och kolla på tändplattan.

Ingen start idag änsålänge. Motivationen är på topp fortfarande iallafall.

Gnistan: https://share.icloud.com/photos/0f21S5R ... hq3TwXJAHw
Bilagor
IMG_1309.jpeg
IMG_1307.jpeg
IMG_1306.jpeg
IMG_1305.jpeg
HSE

Inlägg av HSE »

Det där påminner mig om närjag hade en rödqvarna, den gick fint och startade alltid, men den kördes ju i skogen då jag var 15 år. Men jag var springpojke på ABC fabriken och en gubbe där hade också en rödqvarna som stod på parkeringen bland mopparna. Så jag hukade mig ned och studerade motorn noga för att jämföra med min. Men ett tag senare blev jag inkallad till personal chefen, där var Qvarnans ägare och beskyllde mig för att ha fifflat med hans motor för den hade varit svår startad sedan han sett mig titta på den :shock: Vad svarar man på sådant! mest skrattretande, jag sade att han nog borde se över tändsystemet men vet inte om han blev gladare av det...
Senast redigerad av HSE den 11 jun 2025, 21:14, redigerad totalt 1 gång.
umekille

Inlägg av umekille »

Telefonaren hade ju svartkvarna som tjänstefordon vid utryckningar.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Ja min senaste går inte heller så du är i gott sällskap. :)
Skriv svar