Den går 53km/h sedan jag gjorde en nål sänkning istället för 57km/h och är nedväxlad till 62kugg från 52kugg och har nu 10 pluggningar istället för 8
Men. Utväxlingen går återställa via 13kugg framdrev på den.
Den är över 7år gammal.
Säsongen är över för I år .
Rekommenderar endast 95e10oktan om separat smörjning finns.
Undvik prem bensin
Gynnar miljön när jag kör.
Nu drar den 10% mindre och går mjukt och är pigg och går bättre och
Ser framemot 95e20oktan för miljöns skull i framtiden.
Den går bra på 95e10oktan.
Har haft frost 3 gånger hittills.
Varför nål sänkning.
Jo den fick för mycket bensin.
Tidigare gick den 57km/h,nu 53km/h eller 51,43km/h med felvisning på mätaren bort räknad enligt mig själv och transportstyrelsen.
Den ska dra 2,7 dl per 10km blandad körning landsvägskörning och har ett dbl på 72,4 vid 51,43km och 71dbl vid 45km/h vid 2.100rpm under körning I trafiken och har startat direkt på 1:a kickstart.
Dt50r enduro bytte jag in för över 7år sedan mot en rieju mrt enduro 50 som är orange.
Från början drog den 4dl per 10km, nu 2,7dl per 10km vid 45km/h i trafiken.
Vid körning på Prem bensin har 2-taktaren lust att skära ihop p.g det dom kallar tallolja som egentligen är svartluten.
En restprodukt från träindustrin.
Ett tips är välj ett annat bensin märke än Prem bensin, det finns många andra, en varning bara och gå inte på reklamen för Prem bensin.
Jag har slutat med att köra på Prem bensin för jag vill inte bli stående med skuren motor.
Prem bensin är sämre än 95e10oktan oavsett mack märke själv är jag ingo kund nummer.
Köra Prem bensin på 2-taktaren lönar sig inte.
T.o.m open AI ger mig rätt om 2-taktaren och prem bensin.
Etanol har 104 i oktantal.
Det är 6 oktantal högre än 98oktan och billigare per liter.
Men. Är du rik så kör på 98oktan så kör jag på 95e10oktan.
95oktan tänder så mycket lättare än 98oktan speciellt när en av pluggningarna är sänkt kompression på mopeder.
Det jag kör är en 2-taktare av 2018års modell som får köra på 95e10oktan.
Det finns nästan bara 95e10oktan här uppe I norr, 95 % av alla mackarna säljer bara 95e10oktan, diesel eller Hvo 100 eller e85 här 5% säljer 98oktan så har inget val än att köra på 95e10oktan I trafiken.
Avgaskraven skärps ytterligare.
Nu gäller det partikel utsläpp.
Myndigheterna börjar med tyngre fordon och tar mopederna sist .
Bra att jag kör på hel syntetiskt 2-taktsolja och 95e10oktan.
95e10oktan är bättre än 98oktan och akrylat bensin i det fallet.
Det skulle vara akrylat bensin med 10,1 %etanol I bensinen och 98e10oktan det och hel syntetiskt 2-taktsolja.
Det är en miljöklass 4 .Men den tycks släppa ut som en miljöklass 5+ sedan jag bytte 2-taktsolja till hel syntetiskt 2-taktsolja och kör på 95e10oktan speciellt när den blev nedväxlad och nålen sänktes ett steg till det magrare läget i förgasaren då blev 76,0 i munstycket 68,4 i munstycke .
Bränna ur katalysatorn bör nummer ta 20 sekunder och det bör jag göra varje gång som jag startar motorn nummer p.g av att dels är det så liten motor och dels har jag ju snålställt motorn på klass ett mopeden.
Chassit är i Armerad plast till skillnad mot den som jag kör i trafiken.
Rekommenderar hel syntetiskt 2-taktsolja.
Men. Blanda inte blå och röd 2-taktsolja för då skär motorn ihop.
Det kommer att bli storebror ser dig även på internet .
51,43km/h ~ 51km/h I topp hastighet I trafiken.
Jag är ju dum i huvudet.
Men. Så har låga betyg från grundskolan och har aldrig gått gymnasiet eller universitet.
Klass ett mopedens gamla instrumentering gick i taket vid 3.535 mil så det blev ny instrumentering och totalt har den rullat hittills 11.850 mil och det är kontrollerat att det inte är en kilometer räknare utan en mil mätare.
5 siffrig vägmätare som går på trippmätaren nummer.
Trippmätaren kan rulla på tills den går i taket vid 99.999 mil i trafiken.
Inatt ska klockan ställa tillbaks 1 timme
Vinter tid
Har fått 2-taktaren att gå rykfritt.
Orenoverad motor med en överdimmention eller aldrig öppnad motor.
49,7 c.c.m
Tänker låta en hund ljud besikta klass ett rieju mrt enduron till våren, hundar har ju dubbelt så bra hörsel som vi människor och hundar hör om det är hål på avgassystemet.
Vi människor hör 30 MHz och hundarna 60 MHz.
Använda en hund för att bevisa att det inte är hål på avgassystemet för att få tyst på tvivlare och andra.
1: gången jag blev stående med klass ett rieju mrt enduron berodde det på utnött framdrev och att kedjan hade gått av och 2 gången berodde det på igen satt förgasare.
Skillnaden är att jag gömmer mig inte bakom nåt alias.
För mera än 33år sedan var det den som i leken sig ger får leken sig tåla ,då var jag lovligt byte i trafiken.
För då man körde trimmat gällde inga trafikregler eller försäkring för mera än 33år sedan tillbaka.
För dom som kör trimmat gäller varken trafikregler eller försäkringen.
Vadå behörighet det går ju inte logga in på forumet.
Transportstyrelsen gillade inte att moppen gick 58km/h otrimmat så nu är det fixat så att den bara gör 51km/h reell hastighet och det frivilligt i trafiken och 53km/h på mätaren som mest I hastighet I trafiken.
62kugg bakdrev gav minus en km/h och nål sänkningen gav minus 5km/h = 53km/h = 51km/h reell hastighet I trafiken som mest i trafiken.
Är fartblind och därför flexar jag ofta mellan hastighets mätaren och vad jag har framför mig oavsett årstid, väder och vind i trafiken.