2-taktsolja och 95e10oktan

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Thord Marklund

2-taktsolja och 95e10oktan

Inlägg av Thord Marklund »

Bytte 2-taktsolja till hel syntetiskt 2-taktsolja typ snöskoter 2-taktsolja och fick mera att köra med och har separat smörjning och kör på 95e10oktan.
Den går 53km/h sedan jag gjorde en nål sänkning istället för 57km/h och är nedväxlad till 62kugg från 52kugg och har nu 10 pluggningar istället för 8 slider_anon.gif och är nu extremt pluggad polisen blir gladare då.
Men. Utväxlingen går återställa via 13kugg framdrev på den.
Den är över 7år gammal.
Säsongen är över för I år .
Rekommenderar endast 95e10oktan om separat smörjning finns.
Undvik prem bensin
Gynnar miljön när jag kör.
Nu drar den 10% mindre och går mjukt och är pigg och går bättre och
Ser framemot 95e20oktan för miljöns skull i framtiden.
Den går bra på 95e10oktan.
Har haft frost 3 gånger hittills.
Varför nål sänkning.
Jo den fick för mycket bensin.
Tidigare gick den 57km/h,nu 53km/h eller 51,43km/h med felvisning på mätaren bort räknad enligt mig själv och transportstyrelsen.
Den ska dra 2,7 dl per 10km blandad körning landsvägskörning och har ett dbl på 72,4 vid 51,43km och 71dbl vid 45km/h vid 2.100rpm under körning I trafiken och har startat direkt på 1:a kickstart.
Dt50r enduro bytte jag in för över 7år sedan mot en rieju mrt enduro 50 som är orange.
Från början drog den 4dl per 10km, nu 2,7dl per 10km vid 45km/h i trafiken.
Vid körning på Prem bensin har 2-taktaren lust att skära ihop p.g det dom kallar tallolja som egentligen är svartluten.
En restprodukt från träindustrin.
Ett tips är välj ett annat bensin märke än Prem bensin, det finns många andra, en varning bara och gå inte på reklamen för Prem bensin.
Jag har slutat med att köra på Prem bensin för jag vill inte bli stående med skuren motor.
Prem bensin är sämre än 95e10oktan oavsett mack märke själv är jag ingo kund nummer.
Köra Prem bensin på 2-taktaren lönar sig inte.
T.o.m open AI ger mig rätt om 2-taktaren och prem bensin.
Etanol har 104 i oktantal.
Det är 6 oktantal högre än 98oktan och billigare per liter.
Men. Är du rik så kör på 98oktan så kör jag på 95e10oktan.
95oktan tänder så mycket lättare än 98oktan speciellt när en av pluggningarna är sänkt kompression på mopeder.
Det jag kör är en 2-taktare av 2018års modell som får köra på 95e10oktan.
Det finns nästan bara 95e10oktan här uppe I norr, 95 % av alla mackarna säljer bara 95e10oktan, diesel eller Hvo 100 eller e85 här 5% säljer 98oktan så har inget val än att köra på 95e10oktan I trafiken.
Avgaskraven skärps ytterligare.
Nu gäller det partikel utsläpp.
Myndigheterna börjar med tyngre fordon och tar mopederna sist .
Bra att jag kör på hel syntetiskt 2-taktsolja och 95e10oktan.
95e10oktan är bättre än 98oktan och akrylat bensin i det fallet.
Det skulle vara akrylat bensin med 10,1 %etanol I bensinen och 98e10oktan det och hel syntetiskt 2-taktsolja.
Det är en miljöklass 4 .Men den tycks släppa ut som en miljöklass 5+ sedan jag bytte 2-taktsolja till hel syntetiskt 2-taktsolja och kör på 95e10oktan speciellt när den blev nedväxlad och nålen sänktes ett steg till det magrare läget i förgasaren då blev 76,0 i munstycket 68,4 i munstycke .
Bränna ur katalysatorn bör nummer ta 20 sekunder och det bör jag göra varje gång som jag startar motorn nummer p.g av att dels är det så liten motor och dels har jag ju snålställt motorn på klass ett mopeden.
slider_anon.gif undantaget när det gäller skrotning gäller tydligen inte klass ett mopeden och den som jag kör är till hälften av plast annars blir den för tung och klass ett scootern är ju nästan helt i plast.
Chassit är i Armerad plast till skillnad mot den som jag kör i trafiken.
Rekommenderar hel syntetiskt 2-taktsolja.
Men. Blanda inte blå och röd 2-taktsolja för då skär motorn ihop.
Det kommer att bli storebror ser dig även på internet .
51,43km/h ~ 51km/h I topp hastighet I trafiken.
Jag är ju dum i huvudet.
Men. Så har låga betyg från grundskolan och har aldrig gått gymnasiet eller universitet.
Klass ett mopedens gamla instrumentering gick i taket vid 3.535 mil så det blev ny instrumentering och totalt har den rullat hittills 11.850 mil och det är kontrollerat att det inte är en kilometer räknare utan en mil mätare.
5 siffrig vägmätare som går på trippmätaren nummer.
Trippmätaren kan rulla på tills den går i taket vid 99.999 mil i trafiken.
Inatt ska klockan ställa tillbaks 1 timme
Vinter tid
Har fått 2-taktaren att gå rykfritt.
Orenoverad motor med en överdimmention eller aldrig öppnad motor.
49,7 c.c.m
Tänker låta en hund ljud besikta klass ett rieju mrt enduron till våren, hundar har ju dubbelt så bra hörsel som vi människor och hundar hör om det är hål på avgassystemet.
Vi människor hör 30 MHz och hundarna 60 MHz.
Använda en hund för att bevisa att det inte är hål på avgassystemet för att få tyst på tvivlare och andra.
1: gången jag blev stående med klass ett rieju mrt enduron berodde det på utnött framdrev och att kedjan hade gått av och 2 gången berodde det på igen satt förgasare.
Skillnaden är att jag gömmer mig inte bakom nåt alias.
För mera än 33år sedan var det den som i leken sig ger får leken sig tåla ,då var jag lovligt byte i trafiken.
För då man körde trimmat gällde inga trafikregler eller försäkring för mera än 33år sedan tillbaka.
För dom som kör trimmat gäller varken trafikregler eller försäkringen.
Vadå behörighet det går ju inte logga in på forumet.
Transportstyrelsen gillade inte att moppen gick 58km/h otrimmat så nu är det fixat så att den bara gör 51km/h reell hastighet och det frivilligt i trafiken och 53km/h på mätaren som mest I hastighet I trafiken.
62kugg bakdrev gav minus en km/h och nål sänkningen gav minus 5km/h = 53km/h = 51km/h reell hastighet I trafiken som mest i trafiken.
Är fartblind och därför flexar jag ofta mellan hastighets mätaren och vad jag har framför mig oavsett årstid, väder och vind i trafiken.
Senast redigerad av Thord Marklund den 06 nov 2025, 12:53, redigerad totalt 45 gånger.
Användarens profilbild
ESGEE

Re: 2-taktsolja och 95e10oktan

Inlägg av ESGEE »

I gammal Moped skulle jag aldrig ha 95 oktogon någonsin. Ja har även slumplösning i 98 med, det överlever bra mycket längre än etanol bensin. Moped-mc-bil Usa.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Thord Marklund

Kör på 98oktan eller akrylat bensin är mitt förslag.
Jag använder hel syntetiskt 2-taktsolja I separat smörjningen istället för I bensinen I alla fall.
Du då?
Del syntetiskt 2-taktsolja blev för fet för mig.
Har fått moppen till att sluta ryka,den går rykfritt nummer och har gått bra på 95e10oktan I år utan problem i höst för utom när förgasaren blev för tät, motorn fick inte bensin.
Jag tankar 95e10oktan I alla fall sedan över 7år.
Men. Det är jag det.
Dom brukar sänka kompression på mopederna som en del av strypningen och genom att köra på 95e10oktan rundar jag den pluggningen.
Biobränsle ger lägre motoreffekt och utsläpp om man kör 2-taktare på det som jag.
I och med att den fick 10% för mycket bensin så är motoreffekten oförändrad på den.
12+12%=24% +20%=44+20% verkningsgrad i 2-taktaren jag kör blir tio snålare på 95e10oktan = 52% I verkningsgrad nästan samma som dieseln fast det här är en bensin 2-taktare.
Etanol spetsad bensin.
Dom brukar sänka kompression på mopeder som en av strypningen på mopeder.
Men. Det är bara köra på lite lägre oktantal.
Har tidigare prövat köra på 98oktan.
Men. Det ger bara dyrare soppa pris.
Köra på vintern har jag slutat med för det är 70% farligare än att åka bil i trafiken tur och retur jobbet medans på sommaren är det bara 30% farligare än att åka bil.
Den låter inte mera än en klass 2 moped vid 51,43km/h reell hastighet I trafiken eller 53km/h mätar hastighet I trafiken vid full gas på sjätte växeln I trafiken fast jag kör mest I 45km/h I trafiken vid 2.100rpm.
Den låter inte mera än en 1986 års klass 2 moped dessutom i ljudnivå under körning.
Det jag kör är en klass 1 moped .
Som väger 99kg i torrvikt och körklar 116kg.
Vägd på en truckvåg .
Jag justerade nålen nedåt så klass ett mopeden fick mindre bensin och den gick bara bättre.
Vid möte i mörkret då den mötande inte bländar av brukar jag slå på hel ljuset tills den mötande byter till halvljus så jag ser nåt.
Det går bra köra på 95e10oktan så länge jag kör pluggat.
98oktan, då ska man köra trimmat och då gäller inte försäkringen +att då tar polisen mopeden bland annat.
Det lönar sig inte köra trimmat I trafiken.
Därför slutade jag köra trimmat för mera än 33år sedan och kör på 95e10oktan eftersom den är gjord för 95e10oktan och kör nummer pluggat.
Den som jag kör ska förbli pluggad.
95e10oktan påvisar att den är pluggad och original.
Kör inte en trimmad moped på 95e10oktan för då går motorn sönder .
I början av 90-talet prövade jag köra en moped med astma, det gick dåligt.
Jag kör på 95e10oktan för miljöns skull och ekonomins skull och för att det finns inget nästan inget annat där jag bor att köra på.
Om du inte har separat smörjning så kör på 98oktan eller akrylat bensin.
Fick moppen i alla fall att bli 1,3dl snålare per 10km blandad körning landsvägskörning.
Det beror på om du kör trimmat hur länge den håller, om den är trimmad så håller den inte så länge, är du avundsjuk på jag som kör pluggat ?
Plasten håller i 450år och jag kör på 95e10oktan för miljöns skull och ekonomins skull.
Skulle det vara hål på avgassystemet Skulle det höras av polisen och hundarna som Skulle få ont i huvudet och bli aggressiva mot mej och det skulle bli ombesiktning
Den släpper inte ens ut varmluft på tomgången .
Dessutom skulle jag få huvudvärk om det var hål på avgassystemet.
Rostigt avgassystem .
Men. Tätt.
Har vurpat en gång i stillastående läge vid tankning och en annan gång när jag skulle upp på den.
Men. Även det var i stillastående läge.
Avgassystemet är inte av tunnplåt precis speciellt inte original Avgassystemet.
Van vid att bli misstrodd.
Det går få en 30 moped att dra 0.07 dl per 10km blandad körning landsvägskörning om man kör en 2-taktare på hel syntetiskt 2-taktsolja I trafiken och häller hel syntetiskt 2-taktsolja I separat smörjningen istället för I bensinen direkt och om man har direkt insug I vevhuset.
Separat smörjning styrs av en pump och en spruta som sprutar in 2-taktsolja efter behov och går skimza upp eller ner.
98oktan har jag ingen glädje av för jag kör pluggat .
Etanolen håller motorn ren invändigt, för av etanolen blir det ånga när det brinner och omvandlas till vatten och hjälper till att kyla motorn samt ger en jämnare och renare förbränning och etanol är inte lika explosivt som bensin och 95e10oktan ger en jämnare blåare låga inne I motorn.
Cirka 900°graders värme.
Det är bara 5,1 % etanol som skiljer 95oktan och 98oktan åt och det är inte mycket och hemma gjorda blandningar håller inte i längden och 98oktan är bara dyrt att tanka.
Trimning leder bara till elände så kör pluggat som jag gör.
Men. Gör som du vill.
98oktan är bara dyrt och svårt att få tag i nummer och här Västerbotten är avståånden låånga och uppförsbackarna branta och det är långt mellan mackarna utanför tätorterna och det är ännu värre i Norrbotten.
Det var år sedan jag skrev vita arkivet för man vet inte vad som händer i trafiken i förväg .
Ett tips från mig, kör inte el-drivet på is och snö för det blir bara vurpor då sedan är jag för tung för el-drivet.
Jag väger över 100kg i vikt.
Jag kan inte köra på det som knappt längre finns och klass ett mopeder och el mopeder går snabbt ner i värde.
Yamaha dt50r enduro såldes för en femhundring.
Även 98oktan innehåller etanol, fast bara 5% etanol.
Senast redigerad av Thord Marklund den 01 nov 2025, 14:47, redigerad totalt 39 gånger.
Thord Marklund

Re: 2-taktsolja

Fick moppen till att sluta ryka och det är en 2-taktare dessutom som är rykfri sedan mera än 6års tid tillbaka.
Har kört på den hel syntetiska 2-taktsoljan I över 6års tid och kollade med open AI och den ger tydligen renare avgaser än en bensin 4-taktare.
Några frågor eller?
Har inte haft några problem med 2-taktsoljan dessutom blev den snålare på 2-taktsolja.
Jag köper den i 4 liters dunkar på okq8.
Blå snöskoter 2-taktsolja billigt.
Finns bara på vintern.
Konstgjord 2-taktsolja som varken kommer upp ur marken eller havsbotten.
Ser ut som spolar vätska och tillverkas på fabrik på konstgjord väg.
Men det är 2-taktsolja.
Har katalysator I avgaskröken standard det syns bland annat på delningen I avgaskröken samt att mopeden är helfordonsgodkänd
,kompenserar sänkt kompression med sänkt oktantal och här finns knappt nån 98oktan så vad har jag för val.
Behöver inte köpa in ett högkomptopplock eller plana topplocket när man kör på 95e10oktan.
Fick inget blad, varför?
Tack för bladet.
Jag lät göra en nål sänkning och klass ett mopeden gick bara bättre på 95e10oktan sedan jag för mera än 6år sedan började med hel syntetiskt 2-taktsolja I separat smörjningen istället för I bensinen och den växlades ner 10kugg till 62kugg bakdrev och väntar på 95e20oktan om det nu nånsin kommer ?
95e10oktan blev en succé för mej i höst. mistick_yes.gif
Fick mera att köra med på 95e10oktan genom nål sänkningen + att den drar 10% mindre per 10km blandad körning landsvägskörning.
2,7 dl per 10km blandad körning landsvägskörning istället för 3dl per 10km blandad körning landsvägskörning och släpper ut 20 % mindre utsläpp av avgaser.
Vi får se om vi ses i februari månad 2026
Thord Marklund

mistick_yes.gif.
Kan bli en snabb vår nästa år om det fortsätter så här.
3 årstider istället för 4 ?
Om man trimmar en moped så upphör mopeden att vara moped och blir lätt motorcykel istället.
Kan man trimma så kan även strypa ner den till moped igen.
Det beror på motoreffekten och topp hastigheten hur länge en moped håller mest.
85km/h =15%livslängd cirka.
45km/h= 55%livslängd cirka.
5,44hkr ~5,5HKR = 45%Livslängd.
3hkr =70%Livslängd.
2,8hkr =72% Livslängd.
70-72%livslängd på motorn och 55% livslängd på chassit på klass ett moped rieju mrt enduron totalt.
umekille

Inlägg av umekille »

Körkortet för bil mår också bra av köra otrimmad moped.
Kör på 98 och 2T olja...men om jag e i stan kan jag köpa
2T bränsle på biltema eller Jula...då det också ryker mindre
i min motorsåg.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

98 oktan är ända jag kör saker äldre 1993, men jag huserar med modernt Diesel för man pendlar. Min andra fordons flotta är 1990 högst på allt.
1900-1974 skulle jag aldrig köra på annat än 98 någonsin. För moppar är mängden tvåtaks olja som gör det oavsett märke eller pris pre 1985.

Oavsett 1930tal HD eller 1960tal 98cc 98oktan 98 gäller.
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Thord Marklund

Jo.men. här finns knappt nån 98oktan så vad ska jag köra på har du tänkt och jag vill inte ha ett berg av tomdunkar och jag kör inte på oljeblandad bensin.
Motorsågen går köra på 95e10oktan om du ser till att den får separat smörjning.
Alla bor inte i Skåne län och alla vill inte bo i Skåne län och alla har inte bil som du.
Försök själv transportera en 20 liters dunk på trampcykel, det går inte t. Ex och jag har bara en trampcykel och en klass ett moped, förutsättningarna finns inte.
Jag kör inte med avundsjuka och naivitet.
Det finns ett helt spektrum mellan svart och vitt.
Kör inte med lysknapps syndromet.
Halkan är redan här, vill du köra på vintern så sprid ut dubben över hela däcket och använd inte skruvdubb som skruvar sig in i däcket och punkterar däcket.
Högfärd går före vurpa.
Och jag kör en 2018års modell av moped.
Vi är alla olika och kör olika årsmodeller, 018 årsmodell av klass ett moped.
Kan inte köra på ingenting.
Gå ut på internet så ser du att det finns nästan ingen 98oktan här uppe I norr.
Den är inte gjord för diesel.
Var och en kör på sitt
Var ut och tittade till klass ett mopeden.
Den har fått stå i cirka en månad nu p.g av bland annat is halkan.
Har haft minusgrader utomhus inatt.
Väder tråden fungerar inte.
Blanda inte blå och röd 2-taktsolja.
Klass ett mopeden släpper inte ens varmluft på tomgång, vissa tror att det är hål på avgassystemet.
Men. Jag tror på en annan förklaring.
Nämligen verkningsgraden.
För avgassystemet blir ju varmt.
Har högre verkningsgrad än en bensin 4-taktare tydligen p.g av etanolen och den hel syntetiska 2-taktsoljan som är blå snöskoter 2-taktsolja och nästan samma verkningsgrad som diesel motorn som har som mest 53% i verkningsgrad, katalysatorn behöver inte jobba ihjäl sig precis tack vare hel syntetiskt 2-taktsolja.
Om det är hål på avgassystemet så är det konstigt att jag inte får huvudvärk och att djuren inte reagerar på det liksom polisen.
Den drar då 10% mindre nummer per 10km blandad körning landsvägskörning.
Jag sitter ju närmast motorn hela tiden då jag kör I trafiken med den och har bara en tunn motocross hjälm och inga hörsel proppar som dämpar ljudet eller liknande.
Borde ha fått böta och fått ombesiktning om jag haft hål på avgassystemet?.
umekille

Inlägg av umekille »

Jim på classic hade en artikel om köra E85 i mopedmotor...läsvärd
https://www.classicmotor.se/artiklar/ex ... ed-pa-e85/
Etanol.nu https://www.etanol.nu/ombygg-2taktare.php
Thord Marklund

Det har även jag prövat.
Tändstiftet koksade igen p.g av att den fick för mycket e85.
Hade 6 nummer för stort huvudmunstycke på dt50r klass ett mopeden.
Prövade köra min 1:a yamaha dt50r enduro klass ett moped på e85.
Historia nummer.
Nu kör jag klass ett moped rieju mrt enduro för yamaha dt50r utgick ur sortimentet.
Behöver inte byta varenda munstycke för att kunna köra på e85.
Det räcker med huvudmunstycket samt man räknar i tusendelar när det gäller e85 eftersom det är alkohol och inte I hundra delar så 77 :s huvudmunstycke skulle ha räckt eftersom dt50r hade 76,3:s huvudmunstycke och klass ett rieju mrt enduro har 76,0:s huvudmunstycke minus 10% P.g nål sänkningen jag lät göra.
Egentligen ska man bara behövt höja nålen för att kunna köra på e85.
Hittar jag inte den aktuella 2-taktsoljan så blir det ingen affär just denna vinter, det är plan c
Jo.men. Jag har kört på 85%etanol och 15% bensin, det är skillnad det mot han på det andra forumet.
Denne pratar om e15 medans jag pratar om e85.
Vederbörande pratar om b85 medans jag om e85.
Jag tankade e85 från pump, b85 är 85% bensin och 15% etanol =han har gjort hemma gjord 95e15 .
Thord Marklund

Trafikljusen och trafikreglerna

Ett 4:e ljus som är vitt.
Vill dom vill dom vi ska bli bländade
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Är det verkligen ett förslag?
Thord Marklund

En 4:e färg på trafikljusen är vti, s förslag och dom tänkte på vitt ljus och det ger jag tummen ner för p.g av det blir trafikfarligt allt p.g av självkörade fordon.
Bättre med rondell det är mitt förslag.
Det är cirka en månad sedan jag pallade upp klass ett mopeden för vintern.
Väntar snö och is.
Som sagt var tidigare, har dom inte hemma 2-taktsoljan så får jag väl vänta med inköp tills nästa vinter.
Den där 2-taktsoljan går köra klass ett rieju mrt enduro på och inte bara snöskoter på det vet jag sedan över 6år sedan och om dom klagar så kan jag vänta tills nästa vinter, det är plan c .
Klass ett mopeden har blivit så snål på 2-taktsolja sedan jag började med 2-taktsoljan.
Den där 2-taktsolja är bättre än del syntetiskt 2-taktsolja och räcker längre och är konstgjord på fabrik så dessutom så är den miljövänligare än del syntetiskt 2-taktsolja och då pratar jag inte om gröntvättning.
Över tillåten hastighet med moppen är det ombytta roller på moppen.
För då lever moppen sitt eget liv och du åker bara med .
Skåning

Inlägg av Skåning »

:shock: Många teorier där, absolut inget fel i det! Man ska tänka brett och analysera vad som påverkar vad, då kan man lära sig ännu mera. :D

Men samtidigt måste man vara säker på vad man lägger fram, så man inte i sin (o)kunskap råkar såga något helt oskyldigt företag / produkt eller lura någon annan med sina uppgifter. -OBS, SKRIVIT I ALL VÄLMENING!

Tänk även på när du går in och (flertalet gånger) ändrar i ett inlägg som någon annan redan svarat på. Att tråden kan bli väldigt konstig och den som svarat kan få sitt svar till att se väldigt konstigt och felaktigt ut gentemot vad som du senare skrivit / ändrat till. :idea: Kämpa på!
Andreas.
Thord Marklund

Förstår.
Nu är det inköpt 2-taktsolja för flera säsonger i alla fall.
Låst