Kopplingskorg - rätt lös

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

Kopplingskorg - rätt lös

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Samtidigt som jag mekade lite annat kände jag på kopplingskorgen. den sitter rätt löst, förutom när kopplingsarmen sitter i rätt läge för att börja spänna. Jag kan rucka den upp/ner samt ut/in ett par mm. Är det kopplinglagret som är kass?

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Crecentaren
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 jun 2008, 23:00

Inlägg av Crecentaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kanske korgen som är sliten min vickar oxså lite trots att jag bytt lagret. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan även vara bussningen som sitter i andra änden på axeln, och är pressad i blockhalvan som är sliten. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

Bussningen - svår att byta

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Sura!

Är den bussningen svår att byta - har en rätt fräsch reselvdelsmotor där korgen sitter fint....

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

Sura eller någon annan?

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack!

Nu vet jag som sagt vad som låter - kopplingkorgen går emot kåpan...

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Då måste det väl vara dåligt lager <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

Den "muttern" i mitten på kopplingskorgen

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den "muttern" i mitten på kopplingskorgen - får man bara bort den genom att klyva motorn?

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn behöver inte klyvas, men du behöver ett specialverktyg för att hindra att kopplingsnavet roterar då du dka lossa muttern.
Detta kan du gör genom att svetsa på ett stag på en gammal lamell.
Se bild (fotad av "Sura")
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

Jo

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo - det verktyget har jag, men sedan sitter ju det på koniskt, och ingen avdragare går ju att få under... hattar inte riktigt hur jag skall få loss den. Vad jag vill åstadkomma är att byta kopplingslagar och korg utan att klyva motorn.

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1471
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det går inte att byta kopplingslagret utan att klyva motorn. <!-- </EdIndex> --></div>
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

OK

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är så rädd för de små lagerullarna bara...

Martin <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT
Inlägg: 1471
Blev medlem: 27 nov 2007, 00:00
Ort: Sollefteå

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du bara ett bra under lag när du klyver så dom inte rullar iväg så går det bra,det händer att dom sitter kvar på rätt plats ochså. <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Re: Den "muttern" i mitten på kopplingskorgen

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Djdrugs skrev:Den "muttern" i mitten på kopplingskorgen - får man bara bort den genom att klyva motorn?

Martin
om jag inte kommer ihåg fel så är den muttern vänstegängad, och sen ska man ha en M27 avdragare? ser likadan ut som den till svänghjuet men med större gänga för att få loss inre drevet <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar