trimmad sachs 2vxl...

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
fibben
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: uppsala

trimmad sachs 2vxl...

Inlägg av fibben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej! jag har en raketare som jag satt i en 2vxl sachs med kick..... sen är det trim cylle på den... men det verkar som det blir för hög komp i den för den går inte att kicka eller rulla igång det slirar liksom.... måste jag riva koppling eller kan det funka att montera en topp med pys????? <!-- </EdIndex> --></div>
Wiklund
Inlägg: 677
Blev medlem: 09 nov 2009, 00:00
Ort: Västerås, Hallstamoppers.

Re: trimmad sachs 2vxl...

Inlägg av Wiklund »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
fibben skrev:hej! jag har en raketare som jag satt i en 2vxl sachs med kick..... sen är det trim cylle på den... men det verkar som det blir för hög komp i den för den går inte att kicka eller rulla igång det slirar liksom.... måste jag riva koppling eller kan det funka att montera en topp med pys?????
Börja med att demontera koppling och se över lameller och fjädrar samt inställningar. för att förhindra att kopplingen ska slira kan man blästra mellanskivan och anliggningsytorna för lamellerna, alternativt göra skåror i dom. Byt också olja i samma veva, jag kör med en rak 80 eller en 80w/90 och det funkar fint. Ska vara två deciliter, varken mer eller mindre!

mvh. Wiklund <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013
Inlägg: 801
Blev medlem: 20 okt 2009, 23:00
Ort: Oskarshamn

Re: trimmad sachs 2vxl...

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Wiklund skrev:
fibben skrev:hej! jag har en raketare som jag satt i en 2vxl sachs med kick..... sen är det trim cylle på den... men det verkar som det blir för hög komp i den för den går inte att kicka eller rulla igång det slirar liksom.... måste jag riva koppling eller kan det funka att montera en topp med pys?????
Börja med att demontera koppling och se över lameller och fjädrar samt inställningar. för att förhindra att kopplingen ska slira kan man blästra mellanskivan och anliggningsytorna för lamellerna, alternativt göra skåror i dom. Byt också olja i samma veva, jag kör med en rak 80 eller en 80w/90 och det funkar fint. Ska vara två deciliter, varken mer eller mindre!

mvh. Wiklund
Eller ännu enklare, kolla så inte kopplingsvajern är lite för hårt spänd <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
fibben
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: uppsala

Inlägg av fibben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tackar för tipset.... nej wiren e inte för spänd ..... <!-- </EdIndex> --></div>
fibben
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: uppsala

Inlägg av fibben »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Varför e det gnista när man drar motor baklänges men inte framåt????? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2764
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Motorn sitter åt fel håll :D <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Inlägg: 3329
Blev medlem: 29 jan 2009, 00:00
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det kan bli gnista vare sig man roterar mesdols eller motsols. Men att gnistan försvinner/blir svagare åt det rätta hållet kan tyda på att svänghjulet blivit felmagnetiserat. det kan inträffa sådana fenomen när motorn stått still en längre tid. Om magneterna på svänghjulet lyckats hamna mitt för spolarnas kontaktytor.
ta svänghulet till ngn firma som kan kolla polariteten eller enklast är ju att testa med ett annat svänghjul.. <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Justera brytarena först. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar