Spacklings funderingar om bucklor

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Energizer

Spacklings funderingar om bucklor

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som rubrik lyder, det jag haft lite bekymmer med är vissa bucklor som går rätt djupt ner i plåten, i det här fallet en tank.
Djupa bucklor som uppstår vid formerna/kanterna av tex styren som slagit i rejält. I och med detta så är det enda alternativet att spackla, men hur får man det bra? :? på ren svenska.
Eftersom djupa/hårda bucklor offta får en "ring" runt själva bucklan där plåten verkar stiga uppåt så går detta inte att spackla bort som verkar logiskt :idea:.

jag tror många kanske känner igen sig med det här och även som erfaren lackerare får man spackla en hel del men jag har aldrig varit med om detta, som sagt är jag inte utbildad bara självlärd genom många års träning. Kanske någon som har bättre erfarenhet med detta hade kunnat förklara för mig hur man får sådana bucklor att "försvinna".

När man lackar med färger så blanka som 90% glans får det helt enkelt inte bli några misstag i grundarbetet, det kommer synas direkt och dra till sig alla ögon och dom ser "Där! är det inte bra gjort" :cry: .

Hur ska man då göra? i det här fallet handlar det om en 50ss tank med dom klassiska bucklorna i framkant som tillkommer från gaffeln/styret.
Just där vars cirka 3 kanter möts. övre delen till sidan till främre kanten vid tankfästet.
Plåten lixsom buktar upp runt om bucklan så jag funderar på om det går att spackla "upp" runt utbuktningen för att det inte ska synas vid lackering? Hur gör man detta bra :?: :? ..

tacksam för snabba svar här! <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

bucklor

Inlägg av Bränslemannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag brukar ta ett egentillverkat mothåll, rundstång med påsvetsat huvud från en kulhammare, man får bocka stången så att den kommer åt bucklan, sätt det i skruvstädet, trä på tanken o sen knacka o rikta. alt. knacka ner kraterkanterna och sen spackla. I och med att bucklorna är på ett svårt ställe gäller det att bocka rundstången på rätt sätt. För att hitta rätt kan man rikta en laserpunkt på mothållet så att man kan vrida tanken i rätt läge. Lite bökigt men det går.
Alternativ 2: Knacka ner kraterkanterna och tennspackla, tennet fyller bra och du kan lägga på ganska tjockt, svårigheten är sen att hålla rätt temp med t.ex. varmluftpistol, så att inte tennet blir som vatten eller att det är för kallt och inte går att forma. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->khheee :shock: tennar du med varmluftspistol ?
lyckas den att få upp värmen tillräkligt ? i så fall
vore det suveränt :D <!-- </EdIndex> --></div>
Robban

Inlägg av Robban »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag jobbar som billpåtslagare,vi har en maskin på jobbet som svetsar på trekantiga brickor i bulan,sen drar man ut dom med en glidhammare.
Kör till ett bilplåtslageri och hör om dom vill rikta tanken till dej,tror inte att det ska bli så dyrt,vi plåtisar är glada för kakor. <!-- </EdIndex> --></div>
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för alla bra tips :idea: . uppskattar jag verkligen, men jag tror jag fått till den här tanken nu iaf. Gjorde ett sissta försök med endast spackel och jag kan längre inte känna eller se någon bula.

Behövdes spacklas runt själva bucklan och slipas ner tills den blev cirka 2mm tjock i en lång "remsa" från bulans kanter, små skidbackar som man strävar efter att få så låg vinkel på som möjligt. Spacklet jag använt blir bra hårt men ska samtidigt vara elastiskt så jag får hoppas att det håller för kirunas hårda klimat och inte spricker efter ett halvår :o .

Annars går jag med den till en plåtslagare om jag inte får tag på en bättre tank, den är ändå så risig i övrigt. Och framför allt om jag inte använder mig av era tips på just denna tank så lär det komma till nytta för andra projekt :idea: Får se hur den verkar efter grundlackering då eventuella fel visar sig bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
Lordhelmet

Inlägg av Lordhelmet »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bränslemannen hade ett bra tips där med "lasersikte" och mothåll. Classic Motors mekguru Jim har haft en artikel om den metoden med bra bilder där man tydligt ser hur man ska göra, vet dock inte i vilket nummer det var men det var ganska länge sedan, kanske nån annan vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Pierre

Inlägg av Pierre »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Robban skrev:Jag jobbar som billpåtslagare,vi har en maskin på jobbet som svetsar på trekantiga brickor i bulan,sen drar man ut dom med en glidhammare.
Kör till ett bilplåtslageri och hör om dom vill rikta tanken till dej,tror inte att det ska bli så dyrt,vi plåtisar är glada för kakor.
:D det är smidigast :lol: jag håller med robban <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

tank

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Energizer, som du vet demonterar jag en 50SS, jag kan rikta upp min tank och skicka bilder till dej så får du se om du kanske är intresserad. Mejla mej din e-post adress. <!-- </EdIndex> --></div>
Bränslemannen

Varmluftpistol

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har kommit över en industripistol, den smälter gummilister och funkar på tenning. Märket är tyvärr bortnött men den klarar det mesta. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I Classic 2004 nr:9 - Riktar och tennspacklar Jim en tank. Superbra och enkelt sätt!
Kan skanna och skicka till den som behöver. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Energizer

Inlägg av Energizer »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hm jag skulle nog kunna dra nytta av hans teknik. Kanske rent av göra en guide på "att rikta buckliga tankar" :idea: ?. Scanna gärna in det hela och skicka så får jag ta mig en titt iaf :P <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Guiden är skickad! Lycka till! <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar