vad gör man med en sådan här förgasarfläns?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

vad gör man med en sådan här förgasarfläns?

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Går flänsen att rikta?
Eller är det bara att plana den och använda kilformsslipade brickor?


Bild

Uploaded with ImageShack.us <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Att rikta den känns som att det kommer spricka.

Jag hade en bingförgasare som var likadan, den planade jag med filen och körde som vanligt. :) <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace
Inlägg: 2189
Blev medlem: 24 nov 2009, 00:00
Ort: Dorotea, Lapplands Sydport

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänk inte ens på att rikta, kommer att spricka, är sprött som attan.

Jag brukar planslipa och då det är sådär mycket slipa till en lämplig bricka.

Problemet är ju att muttrarna vålddras och bakelitpackningen ger vika uti kanterna och då dras muttrarna ännu mer, och resultatet blir sådär :( <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Försök inte rikta! :o

Jag brukade använda en vanlig enkelhuggen fil.

Har för mig att legeringen i förgasare innehåller mycket Zink.

Legeringen kan nog variera. En gammal JLO-Pallas känns tung och gedigen när man håller den i handen. 8) Till skillnad mot en Encarwi som känns lätt och smäcker. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inga problem att rikta !
Jag har gjort det på ett par stycken.

Försök att sätta flänsen i spänn i skruvstycket med en M6 bricka längst ut på flänsen som ligger mellan backarna i skruvstycket och flänsen så det blir lite "övertryck" på flänsen.
Sen är det bara att värma försiktigt med en liten gasolbrännare och spänna åt sakta vartefter.
Eftersom det ligger brickor längst ut så kommer flänsen att bli lite böjd åt fel håll, men låt förgasaren sitta kvar tills den kallnat.
Sen är det bara att måla flänsen med en tusch penna och dra ett drag med en pansarfil för att se om den fortfarande är krokig.
Om det inte är alltför snett då så räcker det att fila tills den är rak. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Sura,

Ja, med din teknik kan det säkert gå men man får nog vara väldigt försiktig och ha känsla för det.

Bäst är det nog i så fall att träna på någon skrotförgasare först. Om man nu har någon så'n förstås. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
billykid
Forumsponsor
Inlägg: 3443
Blev medlem: 16 jan 2010, 00:00
Ort: Norra Dalarna

Fila

Inlägg av billykid »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har bara filat krokiga förgasar flänsar och det har funkat bra åt mig... :!: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Träna på en skrotförgasare, det är ingen fara den blir skrot.
Men jag har riktat sådana flänsar. Värme och som Sura skrev. <!-- </EdIndex> --></div>
ponras
Inlägg: 371
Blev medlem: 01 feb 2009, 00:00
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av ponras »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag senast köpte en packningssats till sachs, så var inte den vanliga hårda packnigen med. Det var en mjukare svart modell, den formade sig efter flänsen och fick tätt mot insuget... <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1209 - 1978
Monarped M578 - 1957
Simson Schwalbe - 1965
http://www.mopedkultur.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Alabamamannen
Inlägg: 570
Blev medlem: 05 mar 2009, 00:00
Ort: Boden

Inlägg av Alabamamannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stoppa in den i Micron en halvtimme på full värme & Voila :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Alabamamannen skrev:Stoppa in den i Micron en halvtimme på full värme & Voila :thumb:
Äntligen ett riktigt tips :lol:

Gött att det finns fler skämtare.... <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Skriv svar