Crescent Compact 1252 småfix. Först: Skivbromskonvert. fram

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Lason

Crescent Compact 1252 småfix. Först: Skivbromskonvert. fram

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->P.g.a vissa omständigheter jag har varit borta härifrån ett tag nu, tyvärr, men nu kommer mitt långtidsprojekt upp.

Jag är helt enkelt för lat för att riva allt på en gång, så jag gör lite pö om pö, när jag känner att jag vill greja :) Sen ska allt vara billigt, helst gratis :wink:

Nåväl.

Mopeden då:
Inköptes när jag var 14 år och fixades i ett år, grejade några timmar varannan lördag bara, så det blev en motorrenovering och ny el och fixade bromsar.
Då var den original i specifikation.

Idag lyder spec:
Sachs 50/3 motor
Reedventilcylinder från en Saxonette
12mm paddgasare
14-32 drevning
Bromar m.m original.

Underbar och stark motor som dock inte kommer till sin rätt med den dreveningen, så den ska också bytas vad det lider.

Först på listan står dock just nu en skivbromskonvertering fram. Mest för att jag är trött på idiotnavet som bromsarmen oxiderar fast i trumman :wink:

Skiva, ok och pump kommer från en Kymco plastmoppe, ska säkerligen funka utmärkt på den lättare och stabilare compacten.
Som utgångsoblekt ska jag använda ett bakhjul, alltså ska jag använda hålen där drevet normalt sitter att fästa skivan i, och sen konstruera något att hålla fast oket :)
Hjulet ska Nymans 2013 bistå med, mot en CV-förgasare från samma moppe som lär passa perfekt till hans Yankee med kinesmotor :)

Nästa att göra blir rätt utspritt, men tanken är att den ska:

- Skivbromskonverteras fram (läs ovan)
- Drevningen ska ändras, så den slipper tokvarva på trean (14-28?)
- Troligen lackas om, lacken nu har massa rinningar. färg? Svart som nu eller televerksorange (eller bägge?)
- motorn ska kanske få lite färg den också. Eller en polering..
- detsamma gäller fälgarna.
- Om jag hittar en så ska den få en ny sving, de är bucklig och troligen lite sne. :(
- Eventuellt ny hastighetmätare, nålen har gått av i den jag har.

Mopeden det handlar om är alltså denna:
Bild

Mer bilder kommer! <!-- </EdIndex> --></div>
Lason

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hämtade bakhjulet idag, ska se om jag inte kan komma igång imorgon kväll :)

Detta ska alltså sitta fram...

Bild

Bild

Borde bli lite stopping-power med det :)

För hur roligt det än är att köra kan de gå illa om man inte kan stanna... <!-- </EdIndex> --></div>
tture

Inlägg av tture »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kul att du testar det. hoppas du kastar ut några bilder när du är klar med frambromsen. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har visserligen inte mätt nåt framhjul men, går bakhjulet i framgaffeln? Har för mig att framhjulet är lite smalare.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Lason

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:Jag har visserligen inte mätt nåt framhjul men, går bakhjulet i framgaffeln? Har för mig att framhjulet är lite smalare.

erlan
Det visar sig skulle jag tro :wink:

Men efter lite ögonmätning så ser det itne omöjligt ut :) <!-- </EdIndex> --></div>
bigge

Inlägg av bigge »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->finns ju ett bredare och ett smalare bakhjul :wink: har för mig125mm om jag inte e helt ute å cyklar <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar