Monarscoot

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
GNARP

Monarscoot

Inlägg av GNARP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en monarscoot idag. Hur hittar man årsmodellen på dom?
Är ilo med trampor och tvåväxlat.
Vilka färgkombinationer fanns på dom?
Vet ni av några bra monarscoot sidor? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Re: Monarscoot

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
GNARP skrev:Köpte en monarscoot idag. Hur hittar man årsmodellen på dom?
Är ilo med trampor och tvåväxlat.
Vilka färgkombinationer fanns på dom?
Vet ni av några bra monarscoot sidor?
lägg gärna upp foto på ditt köp! finns typskylten kvar? årsmodell troligen för 1961-62 då de senare fick kickstart. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Årsmodellen är lite svår, men som niklas säger, från årsmodell 61 så har dom Kick och vanlig framgaffel, är det med gummibandsfjädring och trampor är det 57-60. En liten vägledning kan vara motorn (om den inte är bytt), årtalet står där. Står det t.ex 58 så är det en 58 eller väldigt tidig 59. <!-- </EdIndex> --></div>
arneby

57

Inlägg av arneby »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->första årsmodellen-57 hade alu hjul de senare kromade. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kromade :roll:
vet inte men vilka monarscoot hade kromade fälgar? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

dr.novolette skrev:kromade :roll:
vet inte men vilka monarscoot hade kromade fälgar?
ne inte kan ja påstå d va kromade. på min ja har som e runt 52 e de lackade alufälgar. de va alu sade han som avlackade blästrade samt pulverlacka framhjulet ja renoverat. hade alla alu eller bara tidiga så ja ev har fel fälg?? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Silverlackade plåtisar är dom fälgar som jag sett inkl. på seniorerna..
Den enda som jag inte sett med dessa fälgar är den gamla monarscootern som jag har i garaget just nu. Den har lika alubanor som på Cr 2000 & med Monarknav, den har även dom låga pakethållarstagen, även benplåten samt kåpan över motorn skiljer på den modellen..vad menar du med runt 52? pratar du årsmodell så är du helt fel ute tror 1:a scootern kom ut -57 kan ha varit -56 men som sagt mest troligt -57 :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://mo-ped.se/monark/monark56.htm

Kan det vara en M38 M39 1956? I så fall fortfarande inte 1952. <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->trädde inte mopedlagen i kraft 1953. i så fall måste alla mopeder av 52 års modell vara prototyper. men jag utgår från att det var en felskrivning.

men appropå det, när kom första mopparna med växellåda?

erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Amarace

Inlägg av Amarace »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror nog Niklas menade 62, inte 52 :)

Växellådor började väl komma runt 54 (55 fanns det ju hos dom flesta, så det borde ju ha kommit innan det). <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

dr.novolette skrev:Silverlackade plåtisar är dom fälgar som jag sett inkl. på seniorerna..
Den enda som jag inte sett med dessa fälgar är den gamla monarscootern som jag har i garaget just nu. Den har lika alubanor som på Cr 2000 & med Monarknav, den har även dom låga pakethållarstagen, även benplåten samt kåpan över motorn skiljer på den modellen..vad menar du med runt 52? pratar du årsmodell så är du helt fel ute tror 1:a scootern kom ut -57 kan ha varit -56 men som sagt mest troligt -57 :roll:
62 mena ja. ber om ursäkt för felskrivning. min e väl sen dess ungefär. kan ju vara ett hjul till äldre scoot ja fick fatt på då som ja renoverat som framhjul. hur som helst e de ju iaf ett scoothjul från en tidig scoot runt 58-59 och var av aluminium. återigen ursäkta för felskrivningen. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
dr.novolette

Inlägg av dr.novolette »

pangerva skrev:http://mo-ped.se/monark/monark56.htm

Kan det vara en M38 M39 1956? I så fall fortfarande inte 1952.
Ja det där var -56 års monarscoot men den var bara ett trött försök till en scootermoppe sen kom den vanliga modellen..
Har 2st såna därna (en Maraton å en Monark) ortoligt fula må jag säga.. <!-- </EdIndex> --></div>
GNARP

Inlägg av GNARP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Försöker lägga upp en bild men det funkar ej. Hur fan gör man?? <!-- </EdIndex> --></div>
GNARP

Inlägg av GNARP »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Uploaded with ImageShack.us

Så här ser den ut <!-- </EdIndex> --></div>
ilogurra

Inlägg av ilogurra »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fint skick på den! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar