ekf vev

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
cr2013

ekf vev

Inlägg av cr2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hej vevstaken till 50s motorn är väll samma som ekf staken endast vevtappen som skiljer dom åt?men vad är skillnaden på tapparna är det bara längden som skiljer dom åt eller är det även annan vinkel på konan ? <!-- </EdIndex> --></div>
cr2013

Inlägg av cr2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->är det ingen som bytt stake på en sachs ekf vev som kan svara :( <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad eller nån svarar nog bara dom ser frågan framöver.. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
VRM Roffe
Kontakt:

Vevstake och tillbehör

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är samma mått på vevstaken 85 cc samt 10 mm bred.
Sen är det som vanlig skillnad på bra och dålig kvalitet.
Vevtappen är antingen 30 mm eller 40,3 mm och konisk på båda sidorna. <!-- </EdIndex> --></div>
cr2013

Inlägg av cr2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för svaret roffe hoppas jag tolkade svaret rätt nu men de skulle alltså gå att bara anpassa längden på vevtappen från 40,3mm ner till 30mm för att använda den till ekf veven <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nej det är två olika vevtappar.
Du måste använda antingen eller <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dessutom fins det 2 olika konisiteter. Montera tappen i skinkan, löst med fingrarna. Då skall det vara ca 3 -4 mm kvar innan den är genom. Fel tapp stannar när det är ca 5-6 mm kvar.
Jag har provat med den senare och den låssnar. <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Konisiteter

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad !
Jag tror inte det är medvetet två olika konisiteter utan det är fel och rätt tillverkade.
Dom ska vara ca 15,75 i ytterändarna och 16 mm ca 9 mm från ytterkanten.
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Re: Konisiteter

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
VRM Roffe skrev:Conrad !
Jag tror inte det är medvetet två olika konisiteter utan det är fel och rätt tillverkade.
Dom ska vara ca 15,75 i ytterändarna och 16 mm ca 9 mm från ytterkanten.
:wink:
Det kan tänkas, men mina prov är från gammla tvåpetade snurror med fina och hela delar. I ett tidigare skede, innan jag visste om Samarinstakar. :? <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

vevtappar

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nästa gång vi träffas Conrad så får vi jämföra lite hårdare både gamla och nya delar stenhårt för att se om vi kan finna någon "Gammal" eller "Ny" diameter eller och vinkel.
Samla ihop lite delar och spar dom till nästa gång :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Han den där Roffe tror nog inte riktigt på mig nu. :D Jo det fins nog en del skrot o kolla på <!-- </EdIndex> --></div>
VRM Roffe
Kontakt:

Inlägg av VRM Roffe »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Utan tvivel blir man aldrig riktigt klok".. haha :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
cr2013

Inlägg av cr2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->de här blev ju riktigt intresant läsning de här tack ska ni ha för svaren <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar