Autoped 40 cc motor.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dåså, meddelst dorn och plasthammare har axeln slagits ur. På länken som finns ovan syns lite fler bilder. Nu skall motorn delas.... det som omskrivs är att plåtlocket till axelns lager kan tas bort. Skall den tas bort före jag bankar på?

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta först bort woodruffkilen (den som fixerar svänghjulsläget på vevtappen). Sedan rekommenderar jag dig att vara försiktig när du tar bort "plåtlocket".
I detta lock har du ju packboxen som tätar mot vevaxeltappen. Om du deformerar plåtkåpan kommer packboxen att sitta snett vilket innebär att den inte tätar ordentligt mot vevaxeltappen.
Jag använder en specialavdragare med lösa halvmånar för att dra bort kåpan då många lock klistrats. Nu är det ju inte säkert att din sitter så hårt men var lite försiktig då kåporna är svåra att få tag på. <!-- </EdIndex> --></div>
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen svensk motor det där det står Kolbenschmidt i gjutgodset.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ganska högt motornummer, men gjöts det några delar i Sverige? Trodde Autopedmotorn var svensk idé och sammansättning av tyska delar. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
NV
Inlägg: 182
Blev medlem: 21 feb 2009, 00:00
Ort: Töre

Inlägg av NV »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I början gjöts motorblocken i Tyskland för att senare gjutas i Sverige. Vet dock inte om det var då 31 cc fick koppling som gjutningen flyttades eller om det var ännu tidigare. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förlåt en undrande fråga; Woodruffkil? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1578
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
WYA skrev:Förlåt en undrande fråga; Woodruffkil?
Svänghjulskil, kallas ibland krysskil men det korrekta är Woodruff:

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Demonteras genom att........

Nu har jag redan tagit bort packningslocket, och står med en motor som inte vill dela sig som det står i instruktionsboken. Kanske 1 mm glipa runt om.
Axeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Inlägg: 1578
Blev medlem: 08 feb 2012, 00:00
Ort: Landskrona, Skåne
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
WYA skrev:Demonteras genom att........
Enklast genom att du kilar in en liten skruvmejsel i spåret och lyfter ut kilen på det sättet.

Om du inte lyckas dela motorhalvorna är det nog ett lager som sitter fast på vevaxlen eller i motorhalvan, de bör ju göra det av naturen.

Ta en varmuftspistol och värm på lagerlägets utsida, försök och värma någotsånär jämt runt om, försök sedan dela på nytt. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med hjälp av plastkilar och en plasthammare har halvorna delats.
På blogg-länken finns det ett gäng bilder om detta.

Bild

Men, kolvpinnen (mitt namn) går väldigt trögt. Är det glidlager i båda ändarna? Om ja, förslag på hur det skall mjukas upp?

Axeln skall ju ur om jag skall komma åt att byta lagren, förslag på hur mycket våld & plasthammare det krävs? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn i alla delar, förutom att ett lager sitter kvar på transmissionsaxeln. Liten miss att inte upptäcka låsringen dold i smuts.
Nu väntar jag bara på nya lager. Är oxå i behov av en frikopplingspinne. Hela kitet från gul slangbeklädd topp till yttersta tappen. Någon som har en till övers? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Värme och avdragare så var axeln fri från lager.

Men nu vänder jag mig åter till frikopplingen;

Hur ser jag / testar att det här verkar vara ok:

Bild

Jag har inget frikopplingsvred till denna motor, så jag är osäker på om det fungerar som det skall. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Byt korkarna där innanför. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som ett spännande projekt, men hur plockar man bort den där ringen? Hur sitter den fast?
Plattång och ett ordentligt grepp? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Användarens profilbild
WYA
Inlägg: 134
Blev medlem: 15 maj 2010, 23:00
Ort: Stenungsund
Kontakt:

Inlägg av WYA »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild

Jag får inte loss kåpan på den nya motorn. På den här finns ju alla delarna vilket det inte gjorde på den som var med från trådens start. Men när jag nu försöker lyfta loss kåpan är det som om något hakat fast.

Råd? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
Skriv svar