
Autoped 40 cc motor.
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dåså, meddelst dorn och plasthammare har axeln slagits ur. På länken som finns ovan syns lite fler bilder. Nu skall motorn delas.... det som omskrivs är att plåtlocket till axelns lager kan tas bort. Skall den tas bort före jag bankar på?
<!-- </EdIndex> --></div>

Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta först bort woodruffkilen (den som fixerar svänghjulsläget på vevtappen). Sedan rekommenderar jag dig att vara försiktig när du tar bort "plåtlocket".
I detta lock har du ju packboxen som tätar mot vevaxeltappen. Om du deformerar plåtkåpan kommer packboxen att sitta snett vilket innebär att den inte tätar ordentligt mot vevaxeltappen.
Jag använder en specialavdragare med lösa halvmånar för att dra bort kåpan då många lock klistrats. Nu är det ju inte säkert att din sitter så hårt men var lite försiktig då kåporna är svåra att få tag på. <!-- </EdIndex> --></div>
I detta lock har du ju packboxen som tätar mot vevaxeltappen. Om du deformerar plåtkåpan kommer packboxen att sitta snett vilket innebär att den inte tätar ordentligt mot vevaxeltappen.
Jag använder en specialavdragare med lösa halvmånar för att dra bort kåpan då många lock klistrats. Nu är det ju inte säkert att din sitter så hårt men var lite försiktig då kåporna är svåra att få tag på. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är ganska högt motornummer, men gjöts det några delar i Sverige? Trodde Autopedmotorn var svensk idé och sammansättning av tyska delar. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Förlåt en undrande fråga; Woodruffkil? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Demonteras genom att........
Nu har jag redan tagit bort packningslocket, och står med en motor som inte vill dela sig som det står i instruktionsboken. Kanske 1 mm glipa runt om.
Axeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Nu har jag redan tagit bort packningslocket, och står med en motor som inte vill dela sig som det står i instruktionsboken. Kanske 1 mm glipa runt om.
Axeln? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Om du inte lyckas dela motorhalvorna är det nog ett lager som sitter fast på vevaxlen eller i motorhalvan, de bör ju göra det av naturen.
Ta en varmuftspistol och värm på lagerlägets utsida, försök och värma någotsånär jämt runt om, försök sedan dela på nytt. <!-- </EdIndex> --></div>
Enklast genom att du kilar in en liten skruvmejsel i spåret och lyfter ut kilen på det sättet.WYA skrev:Demonteras genom att........
Om du inte lyckas dela motorhalvorna är det nog ett lager som sitter fast på vevaxlen eller i motorhalvan, de bör ju göra det av naturen.
Ta en varmuftspistol och värm på lagerlägets utsida, försök och värma någotsånär jämt runt om, försök sedan dela på nytt. <!-- </EdIndex> --></div>
Jag kör så det ryker...
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Med hjälp av plastkilar och en plasthammare har halvorna delats.
På blogg-länken finns det ett gäng bilder om detta.

Men, kolvpinnen (mitt namn) går väldigt trögt. Är det glidlager i båda ändarna? Om ja, förslag på hur det skall mjukas upp?
Axeln skall ju ur om jag skall komma åt att byta lagren, förslag på hur mycket våld & plasthammare det krävs? <!-- </EdIndex> --></div>
På blogg-länken finns det ett gäng bilder om detta.

Men, kolvpinnen (mitt namn) går väldigt trögt. Är det glidlager i båda ändarna? Om ja, förslag på hur det skall mjukas upp?
Axeln skall ju ur om jag skall komma åt att byta lagren, förslag på hur mycket våld & plasthammare det krävs? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn i alla delar, förutom att ett lager sitter kvar på transmissionsaxeln. Liten miss att inte upptäcka låsringen dold i smuts.
Nu väntar jag bara på nya lager. Är oxå i behov av en frikopplingspinne. Hela kitet från gul slangbeklädd topp till yttersta tappen. Någon som har en till övers? <!-- </EdIndex> --></div>
Nu väntar jag bara på nya lager. Är oxå i behov av en frikopplingspinne. Hela kitet från gul slangbeklädd topp till yttersta tappen. Någon som har en till övers? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Värme och avdragare så var axeln fri från lager.
Men nu vänder jag mig åter till frikopplingen;
Hur ser jag / testar att det här verkar vara ok:

Jag har inget frikopplingsvred till denna motor, så jag är osäker på om det fungerar som det skall. <!-- </EdIndex> --></div>
Men nu vänder jag mig åter till frikopplingen;
Hur ser jag / testar att det här verkar vara ok:

Jag har inget frikopplingsvred till denna motor, så jag är osäker på om det fungerar som det skall. <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Låter som ett spännande projekt, men hur plockar man bort den där ringen? Hur sitter den fast?
Plattång och ett ordentligt grepp? <!-- </EdIndex> --></div>
Plattång och ett ordentligt grepp? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jag får inte loss kåpan på den nya motorn. På den här finns ju alla delarna vilket det inte gjorde på den som var med från trådens start. Men när jag nu försöker lyfta loss kåpan är det som om något hakat fast.
Råd? <!-- </EdIndex> --></div>

Jag får inte loss kåpan på den nya motorn. På den här finns ju alla delarna vilket det inte gjorde på den som var med från trådens start. Men när jag nu försöker lyfta loss kåpan är det som om något hakat fast.
Råd? <!-- </EdIndex> --></div>
Haft Mustang Cobra 1000. Har Autoped NV5 1953, Autoped 117B 1954. Monarped 578 1955
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister
http://www.autopeden.se
http://www.mopedfynd.se - Torget för mopedister