Nybliven GLX ägare...

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Djdrugs
Inlägg: 68
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00

Inlägg av Djdrugs »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
jukka_t skrev:
Var på statiol och Preem, dom hade ingen transmisionsolja
mineral Gl1-3 sae 80W90 till min växellåda, sen hade dom bara tändstift till gräsklippare, men KORV, det hade dom i mängder..... :-/

SL!
Jukka
Det finns en fin på OK/Q8 - en gl-1 klassad <!-- </EdIndex> --></div>
jukka_t
Inlägg: 46
Blev medlem: 16 jul 2008, 23:00

Re: kom!

Inlägg av jukka_t »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev: heh .. när hör vi om hastigheten :lol:
Bara kört ca 5-10km ännu, motorn går mycket bra, så bra att
kopplingen slirar :)

Nya lameller och extra starka fjädrar till nästa helg!

Och!, jag kommer upp för backarna med 2ans växel, säkert med 3an
om kopplingen inte skulle slira.....

Fortsätter inkörningen imorgon....

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>
jukka_t
Inlägg: 46
Blev medlem: 16 jul 2008, 23:00

Inlägg av jukka_t »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Djdrugs skrev: Det finns en fin på OK/Q8 - en gl-1 klassad
Tack för tipset!

Åker o köper imorgon!

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>
jukka_t
Inlägg: 46
Blev medlem: 16 jul 2008, 23:00

mm...

Inlägg av jukka_t »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.

Jag har under en längre tid sett att moppen ryker ganska mycket, funderat
på om jag haft för hög blandning....

Nu när jag fick på trimmet så klarade inte kopplingen jobbet, tänkte att jag byter olja en gång till, till min förvåning såg jag att det var väldigt lite olja i vxl-lådan, det måste läcka olja från växellådan.

Eftersom det inte finns spår efter olja på utsidan av motorn så måste
oljan gå in och förbrännas inne i motorn...

Är det nån packbox som är kass tro?

Har inte öppnat upp motorn ännu, väntar tills jag byter lameller/fjädrar...

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Packboxen mot vevstaken är kass. Då tar den in olja från kopplingen och ryker väldigt mycket eftersom oljan förbränns.

Skulle rekommendera att byta packbox snarast. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
jukka_t
Inlägg: 46
Blev medlem: 16 jul 2008, 23:00

Inlägg av jukka_t »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Packboxen mot vevstaken är kass. Då tar den in olja från kopplingen och ryker väldigt mycket eftersom oljan förbränns.

Skulle rekommendera att byta packbox snarast.
Skall köpa en sån (om det finns)

Är den svår att byta?, måste man klyva motorn?

Är själv rätt bra med verktyg och grannen (Brossan) är bilmekaniker
sen 10 år tillbax....

Tack igen Josefine!

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köp dubbel läppad tätning,
dom finns bland annat på momentum och deras återförsälare,
dom enläppade brukar paja om man har lite krut i sylindern,
glöm inte smörja axeln där packboxen ska sitta, annars tar den slut fort. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är gansk enkelt att byta. Motorn behöver inte klyvas. "Kugghjulet" på vevaxeln måste tas bort från kopplingsidan. Sen kan du dra bort packboxen och ersätta med ny. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kan ochså vara motorhalvs packningen mellan växelådan och vevhuset som är dålig eller kommit på glid!
MEN troligen är det packboxen på transmissions sida som läcker
dubbel läpps är toppen som tompa sa <!-- </EdIndex> --></div>
jukka_t
Inlägg: 46
Blev medlem: 16 jul 2008, 23:00

Sachs kopplingsverktyg..... `??

Inlägg av jukka_t »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.

Snubblade på en ritning på sachs kopplingsverktyg, en rund sak
med en m8 (?) bult i mitten.....

Kommer behöva en sådan imorgon, någon som har ritningen eller
diametern i huvudet?

Skulleju behövt dom extra starka fjädrarna oxo, skall fråga om Bloms har dom men sen så läste jag att man kunde ha brickor imellan för att göra
en "hårdare fjädring"

Finns det några risker med brickorna ??

Några skrev om momentum, hittar ingen info även om jag googlar...
Har dom webbutik eller har nån ett telenummer til dom?

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt
Inlägg: 2958
Blev medlem: 17 jul 2008, 23:00
Ort: Ludvika

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hört att folk använder både brickor och hårdare fjädrar ..

Men nog borde väl hårdare fjädrar vara det självklara valet ??
brickor förkortar väl själva funktionen i sig

rätta mig gärna

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>
kimpa
Inlägg: 106
Blev medlem: 16 apr 2008, 23:00
Ort: Rättvik
Kontakt:

Inlägg av kimpa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Brickor kan ersätta slitna lameller o mellanlägg så man får standard förspänning på fjädrarna = som nya lameller.
Men för en trimmad morot bör man sätta i hårdare fjädrar :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2763
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gogglade 2 seckunder, fick fram detta

http://www2.momentum-industrial.com/scripts/ibscgi.exe/ASW <!-- </EdIndex> --></div>
jukka_t
Inlägg: 46
Blev medlem: 16 jul 2008, 23:00

Inlägg av jukka_t »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:gogglade 2 seckunder, fick fram detta

http://www2.momentum-industrial.com/scripts/ibscgi.exe/ASW
Ah!

Den hittade jag oxo, men hoppade över den pga att jag trodde att momentum var en mopeddels-krängare :)

Sorry!

SL!
Jukka <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Sura
Inlägg: 919
Blev medlem: 25 mar 2008, 00:00
Ort: Surahammar
Kontakt:

Inlägg av Sura »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi har även packboxar i Viton på Momentum som klarar av mera värme, men dom är ca 3 ggr dyrare :evil: .
BADUO 17 30 7 är en dubbel packbox som jag brukar köra med, annars använder jag B1 17 30 7 som är en enkel läppad med plåt utvändigt som limmas fast med Permatex.

Förstärkta fjädrar har Niltan på Stuvsta mopedservice.
200:- för ett kit med frakt. <!-- </EdIndex> --></div>
Vinnare av backtävling i E-tuna 80cc & Hallstas 60 & 80cc 2016 ;)
Skriv svar