ILO Trimcyl?
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Hur blir en 2t direktinsprutad? Genom toppen, men då blir det ju ingen smörj till vevlagren.? eller sprut i vevhuset, men då är den ju inte direktinsprutad utan bara insprutad som vanligt .? Eller hur funkar det? <!-- </EdIndex> --></div>Skunkworkz skrev:Eller så blir det tvärtom, direktinsprutade 2t är på väg att bli lika rena
el renare än 4t. Men med 2t övertag vikt/hk.
Monark 1237 -74, 44 kmh
-
- Inlägg: 1160
- Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
- Ort: Helsingborg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Jo fast de med separatsmörj är ju med en nippel i sinsugshalsen så bensinen måste dra med sig oljan och på så vis smörjs de. går ju inte att ha separatsmörj i vevhuset om sprutet sitter i toppen? <!-- </EdIndex> --></div>56:an skrev:En kille jag kände vid femtonårstiden hade en röd Suzukimoped. Den var separatsmord med en särskild liten tank för oljan och killen tankade ren bensin i tanken så det går att ordna.
Monark 1237 -74, 44 kmh
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Vevhuset blir trycksmort med oljepump.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Pressa in luften genom "överströmmarna" med kompressor och avgasventiler i toppen.volvomannen skrev: Hur blir en 2t direktinsprutad? Genom toppen, men då blir det ju ingen smörj till vevlagren.?
Vevhuset blir trycksmort med oljepump.
Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är med separatolje insprutning som motorn smörjs, men mer riktad
mot speciella smörjställen inte bara in i insuget. Rotax e-tec är en modell
(snöskoter) finns även större utombordare med samma teknik. Ett problem
är att oljan följer med avgaserna inte så miljövänligt, men sådana problem
är till för att lösas. En modell är ju den som Patrik föreslår, vanligt på stora
fartygs dieslar även gamla Detroit Diesel hade samma teknik. Eller varför inte som Rolls Royce gjorde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Crecy
Då faller iofs fördelen med 2t enkelhet. <!-- </EdIndex> --></div>
mot speciella smörjställen inte bara in i insuget. Rotax e-tec är en modell
(snöskoter) finns även större utombordare med samma teknik. Ett problem
är att oljan följer med avgaserna inte så miljövänligt, men sådana problem
är till för att lösas. En modell är ju den som Patrik föreslår, vanligt på stora
fartygs dieslar även gamla Detroit Diesel hade samma teknik. Eller varför inte som Rolls Royce gjorde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Crecy
Då faller iofs fördelen med 2t enkelhet. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just den där Rolls Royce motorn var ett jättefjasko. Höll inte många minutrar i provbänken. Visst går det att direkinspruta tvåtaktare, det hade Goliat på femtitalet. En sådan tittade vi på när jag gick bilmekutbildningen. Men hela iden med den enkla tvåtaktaren med få rörliga delar försvinner... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->The GP700 Sport appeared in 1952 with a Bosch fuel injection system. The Sport model was produced only in very limited numbers, but shortly afterwards fuel injection also became available on the GP700 saloon (designated GP700 E: E stood for “Einspritzungâ€) as an alternative to the carburetor-equipped version. When the larger-engined GP900 E appeared, it was available only with the Bosch fuel injection. This is a Goliath feature that would be taken up across the auto industry during the balance of the twentieth century. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
En direktinsprutad tvåtaktare kan förresten klara sig med betydligt mindre olja än en förgasartvåtaktare - den slipper ju få oljan utspädd och bortsköljd av bensin överallt. <!-- </EdIndex> --></div>
Flera av dagens biltillverkare tycker att det är helt normalt att en modern bilmotor drar en liter olja på 100 mil. Rör det sig om en hyfsat snål motor som drar en halvliter soppa per mil blir det 50l på 100 mil, och en liter olja på 50 liter soppa blir 2% - låter den siffran bekant kanske?Skunkworkz skrev:Ett problem är att oljan följer med avgaserna inte så miljövänligt, men sådana problem är till för att lösas.

En direktinsprutad tvåtaktare kan förresten klara sig med betydligt mindre olja än en förgasartvåtaktare - den slipper ju få oljan utspädd och bortsköljd av bensin överallt. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka bilfabrikat gäller det? Pratade med en konstruktör på Volvo om
det. Enligt han var problemet att folk enbart öppnar motorhuven för
att fylla spolarvätska, så oljeförbrukningen får inte bli högre än att
det klarar sig mellan servicarna.
Det har blivit mycket OT nu, från ILO till Volvo via RR. <!-- </EdIndex> --></div>
det. Enligt han var problemet att folk enbart öppnar motorhuven för
att fylla spolarvätska, så oljeförbrukningen får inte bli högre än att
det klarar sig mellan servicarna.
Det har blivit mycket OT nu, från ILO till Volvo via RR. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Exakta fabrikat vete tusan, men lite läsning på ämnet:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-atgarder-mot-oljetorst-36621?page=4
Den intresserade kan anfalla google och säkert hitta mycket mer själv. <!-- </EdIndex> --></div>
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-atgarder-mot-oljetorst-36621?page=4
Den intresserade kan anfalla google och säkert hitta mycket mer själv. <!-- </EdIndex> --></div>
-
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
- Ort: Lindome
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Normal" oljeförbrukning är inte över 1l/1000mil annars är det
något fel. Både min v50 2.0d och min 14 år gamla
vw caddy ligger runt det. 1l/100mil innerbär att man
behöver hälla på nästan 1l olja vid varje tankning, det
skulle inte folk acceptera. <!-- </EdIndex> --></div>
något fel. Både min v50 2.0d och min 14 år gamla
vw caddy ligger runt det. 1l/100mil innerbär att man
behöver hälla på nästan 1l olja vid varje tankning, det
skulle inte folk acceptera. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket OT här
borde inte någon moderator bryta loss denna konversation till en ny tråd
<!-- </EdIndex> --></div>
borde inte någon moderator bryta loss denna konversation till en ny tråd

Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Crescent 2000 56:a
Monarscoot
http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se