ILO Trimcyl?

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eller så blir det tvärtom, direktinsprutade 2t är på väg att bli lika rena
el renare än 4t. Men med 2t övertag vikt/hk. <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skunkworkz skrev:Eller så blir det tvärtom, direktinsprutade 2t är på väg att bli lika rena
el renare än 4t. Men med 2t övertag vikt/hk.
Hur blir en 2t direktinsprutad? Genom toppen, men då blir det ju ingen smörj till vevlagren.? eller sprut i vevhuset, men då är den ju inte direktinsprutad utan bara insprutad som vanligt .? Eller hur funkar det? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En kille jag kände vid femtonårstiden hade en röd Suzukimoped. Den var separatsmord med en särskild liten tank för oljan och killen tankade ren bensin i tanken så det går att ordna. :D <!-- </EdIndex> --></div>
volvomannen
Inlägg: 1160
Blev medlem: 30 maj 2011, 23:00
Ort: Helsingborg

Inlägg av volvomannen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
56:an skrev:En kille jag kände vid femtonårstiden hade en röd Suzukimoped. Den var separatsmord med en särskild liten tank för oljan och killen tankade ren bensin i tanken så det går att ordna. :D
Jo fast de med separatsmörj är ju med en nippel i sinsugshalsen så bensinen måste dra med sig oljan och på så vis smörjs de. går ju inte att ha separatsmörj i vevhuset om sprutet sitter i toppen? <!-- </EdIndex> --></div>
Monark 1237 -74, 44 kmh
Användarens profilbild
Patrik
Inlägg: 5029
Blev medlem: 28 jun 2009, 23:00
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
volvomannen skrev: Hur blir en 2t direktinsprutad? Genom toppen, men då blir det ju ingen smörj till vevlagren.?
Pressa in luften genom "överströmmarna" med kompressor och avgasventiler i toppen.
Vevhuset blir trycksmort med oljepump.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>
Please consider the environment before printing this message.
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är med separatolje insprutning som motorn smörjs, men mer riktad
mot speciella smörjställen inte bara in i insuget. Rotax e-tec är en modell
(snöskoter) finns även större utombordare med samma teknik. Ett problem
är att oljan följer med avgaserna inte så miljövänligt, men sådana problem
är till för att lösas. En modell är ju den som Patrik föreslår, vanligt på stora
fartygs dieslar även gamla Detroit Diesel hade samma teknik. Eller varför inte som Rolls Royce gjorde.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Crecy

Då faller iofs fördelen med 2t enkelhet. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
ilo55cc
Inlägg: 776
Blev medlem: 07 feb 2010, 00:00
Ort: Silverstaden

Inlägg av ilo55cc »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Känns som att Ilotrimcyllen har vandrat en lång väg. :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 6071
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Just den där Rolls Royce motorn var ett jättefjasko. Höll inte många minutrar i provbänken. Visst går det att direkinspruta tvåtaktare, det hade Goliat på femtitalet. En sådan tittade vi på när jag gick bilmekutbildningen. Men hela iden med den enkla tvåtaktaren med få rörliga delar försvinner... <!-- </EdIndex> --></div>
HSE
Inlägg: 6071
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->The GP700 Sport appeared in 1952 with a Bosch fuel injection system. The Sport model was produced only in very limited numbers, but shortly afterwards fuel injection also became available on the GP700 saloon (designated GP700 E: E stood for “Einspritzungâ€￾) as an alternative to the carburetor-equipped version. When the larger-engined GP900 E appeared, it was available only with the Bosch fuel injection. This is a Goliath feature that would be taken up across the auto industry during the balance of the twentieth century. <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Skunkworkz skrev:Ett problem är att oljan följer med avgaserna inte så miljövänligt, men sådana problem är till för att lösas.
Flera av dagens biltillverkare tycker att det är helt normalt att en modern bilmotor drar en liter olja på 100 mil. Rör det sig om en hyfsat snål motor som drar en halvliter soppa per mil blir det 50l på 100 mil, och en liter olja på 50 liter soppa blir 2% - låter den siffran bekant kanske? :lol:

En direktinsprutad tvåtaktare kan förresten klara sig med betydligt mindre olja än en förgasartvåtaktare - den slipper ju få oljan utspädd och bortsköljd av bensin överallt. <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vilka bilfabrikat gäller det? Pratade med en konstruktör på Volvo om
det. Enligt han var problemet att folk enbart öppnar motorhuven för
att fylla spolarvätska, så oljeförbrukningen får inte bli högre än att
det klarar sig mellan servicarna.

Det har blivit mycket OT nu, från ILO till Volvo via RR. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda
Inlägg: 563
Blev medlem: 30 jul 2008, 23:00
Ort: linköping

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:oops: <!-- </EdIndex> --></div>
G-son
Inlägg: 1056
Blev medlem: 10 aug 2009, 23:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Exakta fabrikat vete tusan, men lite läsning på ämnet:

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-atgarder-mot-oljetorst-36621?page=4

Den intresserade kan anfalla google och säkert hitta mycket mer själv. <!-- </EdIndex> --></div>
Skunkworkz
Inlägg: 664
Blev medlem: 12 feb 2012, 00:00
Ort: Lindome

Inlägg av Skunkworkz »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->"Normal" oljeförbrukning är inte över 1l/1000mil annars är det
något fel. Både min v50 2.0d och min 14 år gamla
vw caddy ligger runt det. 1l/100mil innerbär att man
behöver hälla på nästan 1l olja vid varje tankning, det
skulle inte folk acceptera. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
disktant
Inlägg: 1124
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Inlägg av disktant »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Mycket OT här
borde inte någon moderator bryta loss denna konversation till en ny tråd :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 75km/h
Crescent 2000 56:a
Monarscoot

http://www.veteranmopeden.se
http://www.oljeblandning.se
Skriv svar