Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
bodda skrev:nu är den ju på gång :)
Tack! Ja, jag försöker tänka så. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Orkade inte läsa igenom hela tråden, igen. 8) Minns inte om du provat med en annan förgasare!? Det finns ju bingförknasare till Flinta också. Niklas Högberg ligger på ett gäng vet jag, du kan väl be snällt att få låna en för att testa om det blir nån skillnad. Man vet aldrig.

Men som sagt, prova först att rengöra tank, kran och förgasare som du tänkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var väldigt vad lata alla är..! :wink:
Jag har en original Bing på nu och har förstås funderat på att byta den. Köpte ett uppborrat, tomt hus på en marknad och om rengöringen av förgasaren och förnyad inkoppling av reservtanken inte hjälper så flyttar jag nog över inkromet till den. Problemet med det är ju att det bara hjälper om felet har att göra med själva huset, typ att någon kanal är delvis igensatt, eller att motorn med dragen plugg skulle må bra av bättre flöde i förgasarhalsen också. Huvudmunstycke har jag ju bytt men för övriga fel får jag i så fall skaffa ny flottör med nål, nytt nålmunstycke osv.
Det som får mig att tro på skräp är att moppen ju faktiskt gick bra ett tag efter att jag bytt till fast munstycke. Jag misstänker att moped :evil: har jäklats med mig genom att BÅDE ha skit i tanken OCH dåligt, ställbart munstycke. Bägge gav bränslebristsymptom så när jag bara bytte till extern tank så kvarstod problemen. Jag när jag bytte till fast munstycke kopplade jag tillbaka tanken, i tron att den var OK. Det funkade ett tag, men sedan, troligen hjälpt av att jag hade loss tanken och därmed skakade på den, så fylldes förgasaren av skit igen.
Men, som sagt, nu är det på den igen! :twisted: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->du var en tjurig en!
Jag säger som alla andra "jag har inte orkat läsa hela tråden"
Men vill bara säga.. bra jobbat å ge inte upp!
Det enda som jag vet säkert är att om man stoppar dit flongnya t-delar å en fin originalförgasare som man kört i ultraljudstvätt + en cylle med pluggen kvar å sedan har kliniskt ren tank /dubbla filter samt en ljuddämpare med bra flöde. Då ska den fan funka som folk. Detta gör jag när ett projekt bromsat fast å allt är testat..
Eftersom dessa moppar tillverkats i en stor serie under flera år borde det egentligen inte vara ngt problem att få den att gå som den ska. Om man bara håller sig till originalet.
Trimma har ju sin charm å då har man ju gett sig in i leken på egen risk. Men det är inte kul att behöva tvångsmeka.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag borde kanske plocka bort den pluggdragna cyllen (det var ju ändå inte mitt val att dra den utan någon tidigare ägares) och annat avgas är ju på gång. Och visst, på ett sätt vore det enda raka att riva ner motorn och helrenovera den med nya delar men dels har jag inte ekonomi till det, dels tror jag att jag skulle tappa sugen. Och visst, jag får skylla mig själv som köpte grisen i säcken med en moppe som stått ett tag och inte gick att starta. Men vem kan ana saker som att någon plockat bort kylfläkten och sedan monterat tillbaka kåpan, snyggt och ordentligt??!! :cry:
Och sedan är det ju alltid så, vissa motorer går och går fastän grejerna knappt sitter fast och är helt utslitna, andra lägger av vid minsta grej. Men jag håller mig i alla fall fast vid den strimma av hopp som de två tidigare provturerna gav!
:)
Vad menar du förresten med dubbla filter? Två i rad, eller? Det sitter ju dessutom ett filter på bensinkranen men det verkar inte göra stor nytta... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det kan vara så ibland å faktiskt rätt ofta. Att den finaste moppen i samlingen är den som jävlas mest... Å grisen i säcken tycker jag inte att det var för det är ju en jävligt fin originalmoppe dock med lite sjukdomar. Jag har varit med om mkt värre (ingen gnista å när man kollar så finns det inget t-system bakomsvänghjulet riksrasad motor mm.)

Nja riva hela motorn behöver man ju inte göra utan bara byta lite t-delar & ev,cylle/fugge. å dessa prylar tas ju bort å byts på en kväll. Motorn i övrigt har inte så stor betydelse att ta isär den snurrar på även med lite missljud.
Det jag menade med dubbla filter är att man sätter ett extra filter utöver dom som sitter på moppen original. Det sitter som sagt ett i kranen & det brukar även sitta ett litet lurigt filter i förgasaren på vissa förgasarmodeller.
Sedan sätter man ett extra slangfilter å vill du ha riktigt rent bränsle så sätter du två. Dom är ju inte speciellt dyra å jag har märkt att om man har kondens/rost i bränslet så kan det vara bra med två till en början. Använd helst dom genomskinliga med pappersinsats dom renar bättre. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, jag hade ett pappersfilter på men jag plockade bort det för att utesluta att det begränsade flödet. Men nu ska det tillbaka! 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog mig lite mektid igår och slet bort tanken och förgasaren. Tanken lämnade jag därhän så länge medan jag öppnade förgasaren. Och vad fann jag? Tja, inconclusive, skulle väl engelsmannen säga... :roll:
I flottörhuset satt lite gegg på ena väggen, inte särskilt mycket dock. Huvudmunstycket och nålmunstycket var nog något igensatta, alltså jag kunde inte se igenom men när jag blåste (med munnen) blev det rent. Räckte detta för att få stopp? Svårt att säga, tycker jag...
När fuggen var borta passade jag på att titta i insuget för att kolla om jag har korsdrag, som jag blivit tipsad här. Först tyckte jag det såg helt lugnt ut bara nedre kolvringen syntes. Men var det något mer som glimmade just i vändningen? Jag tog ur stiftet och drog lååååååååååååångsamt runt och då såg jag att precis i överkanten av insugshålet skymtar övre kolvringen fram. Dock ser jag inte övre kanten på den, det är bara typ halva tjockleken som hamnar i insuget.
Är detta tillräckligt för att ge problem? Jag måste säga att jag fortfarande inte riktigt får ihop det med mina symptom, alltså, om jag hade korsdrag borde väl moppen ALLTID gå dåligt? Eller kan det ändras när tempen stiger? Dessutom har den ju gått bra riktigt länge vid ett par tillfällen.
Jaja, jag får hursomhelst ta en sak i taget. Den nyrengjorda gasaren åkte tillbaka på sin plats så nu ska jag bara montera en slang med filter och den externa tanken (läs spolarburken) så kan jag ta en provtur igen. :laserswords: <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor

Inlägg av pangerva »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gegget räcker helt klart för att det ska bli stopp.
En liten vattendroppe räcker också.

Verkar också som om förre ägaren borrat insuget alldeles för högt tycker jag. :? <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Angående cyllen så håller jag med om borrningen. Men eftersom den ändå gått bra i perioder borde väl inte det vara ett akut problem som bara kommer när den är varm? Som jag sagt tidigare så visst, ett mer rejält ingrepp i motorn vore inte fel men jag undviker det gärna just nu om jag kan. Jag vill köra med moppen och få lite roligt med den - börjar jag riva är jag rädd att den blir en tappad sug. Men MÅSTE man göra något är det förstås bara att gilla läget... :? <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->gör rent förknasaren o tanken med :wink: o se efter om den är rostig med <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jodå, tanken ska få skakbehandling med muttrar följt av noggrann ursköljning, och bensinkranen ska förstås skruvas isär. Så länge kör jag på spolarburken på pakethållaren. 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Hank

Inlägg av Hank »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Glöm bara inte att även spolarburkar behöver urluftning. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->o så lite citronsyra med i tanken så blir den som ny :) <!-- </EdIndex> --></div>
HUSQVARNA SPORT

Inlägg av HUSQVARNA SPORT »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ta bort cyllinder fots packnig då sänker du cyllen några tiondelar. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar