När den kommit ska jag montera den (fast det kanske ni redan hade gissat...

Låter inte troligt tycker jag...JanneHagnell skrev:Efter att ha läst Pälles tråd om drevning av sin numera otrimmade Flinta fick jag en tanke: Jag har ju bytt till 15-kugg när jag hade ur motorn i våras och efter det började problemen med att den stannar. Högre utväxling ger högre belastning ger högre bränsleförbrukning, skrev någon. Det kan inte vara så att min förgasare inte hänger med? När jag startar är flottörhuset fullt, sedan sjunker nivån och tanken hinner inte ersätta det som försvinner utan nettonivån minskar stadigt tills bensinen går direkt från inloppet till munstycket och sedan räcker inte det heller = stopp. Så fort motorn stannat fylls huset igen och det är bara att starta. Att den stannar på olika ställen beror på hur hårt motorn fått gå, vilket passar sådär, i alla fall. När den gick som bäst gick den mest på plan mark, men å andra sidan kom hackandet (det blev aldrig helstopp då) i nedförsbacke... Och att den gick bättre med spolarburkstanken kan då bero på att det är bättre flöde iom att den saknar kran... Och när den knappt ville gå alls hem från affären så var det nog skit i systemet också...
Eller kan det vara så-ligt att det är en kombination? Att flottören kärvar och/eller det är stopp i avluftningen men det märktes inte förrän gränserna tänjdes, läs när jag monterade 15-kuggars?
Jaja, tyck till om denna teori!
JanneHagnell skrev:Ja, det jag börjat fundera på är om min "förbättring" av flottören kan ha ställt till det
Hej! Min skoterett hade ju liknande fel som din. Värst var det häromdagen när jag skulle till jobbet och den stannade var femtionde meter. Den är dock lättstartad och oftast så går det att "hoppa" igång den när motorn dör.JanneHagnell skrev:OK, ytterligare lite funderingar som jag tänkte testa på er, kära forumkolleger. Har brutit ner felkällorna i följande:
1)Bensinen kommer inte fram till trotteln. Hetaste spåret just nu. Stopp el dyl någonstans på vägen.
Ja, nu har den nya flottören kommit så jag sätter dit den så ska ju det vara återställt.Braxmatte skrev:JanneHagnell skrev:Ja, det jag börjat fundera på är om min "förbättring" av flottören kan ha ställt till det
När gjorde du denna "förbättring"
Jag tycker att du ska flytta tillbaka nålen på rätt ställe
Nivån på bensinen i flottörhuset ska ligga lite under munstycket
som trottelnålen går i .om man som du flyttar flottören så att nivån
blir högre så kommer det att rinna in soppa även när motorn är avstängd
Det brukar märkas när man stänger av en stund med kranen öppen
Då startar den inte utan språngmarsch
Den kan även "sura" ner sig själv om man åker sakta eller står på tomgång
samma problem får man om inte flottörnålen stänger helt
Då kan den gå bra så länge man gasar fullt
Sen när man stannar eller saktar ner så dör den