Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så, ny flottör med nål är beställd! :)
När den kommit ska jag montera den (fast det kanske ni redan hade gissat... :oops: ) och samtidigt rensa flottörhusets luftning. Därefter provkörning med spolarburken. Lirar allt då blir det ny bensinkran! :laserswords: <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->nä min florida gick klockrent till retrokafeet ca 6km sedan fick grannen bogsera hem mig för den startade ej. men väl hemma fick jag igång den igen :evil:
å när du byter flottör kolla att den lilla gropen i botten av flottörhuset inte är igenkleggad för det brukar göra så flottören kärvar. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det låter ju lite som min. Detta blir spännande! :)
Den lilla gropen, ja... :roll: Jag rensade ju flottörhuset senast jag gick igenom förgasaren för ett par veckor sedan men jag vrålkrafsade inte just där, gjorde bara allmänt rent. Jaja, lika bra jag sliter loss förgasaren igen, hade tänkt att bara skruva av flottörhuslocket annars... :x :) <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter att ha läst Pälles tråd om drevning av sin numera otrimmade Flinta fick jag en tanke: Jag har ju bytt till 15-kugg när jag hade ur motorn i våras och efter det började problemen med att den stannar. Högre utväxling ger högre belastning ger högre bränsleförbrukning, skrev någon. Det kan inte vara så att min förgasare inte hänger med? När jag startar är flottörhuset fullt, sedan sjunker nivån och tanken hinner inte ersätta det som försvinner utan nettonivån minskar stadigt tills bensinen går direkt från inloppet till munstycket och sedan räcker inte det heller = stopp. Så fort motorn stannat fylls huset igen och det är bara att starta. Att den stannar på olika ställen beror på hur hårt motorn fått gå, vilket passar sådär, i alla fall. När den gick som bäst gick den mest på plan mark, men å andra sidan kom hackandet (det blev aldrig helstopp då) i nedförsbacke... Och att den gick bättre med spolarburkstanken kan då bero på att det är bättre flöde iom att den saknar kran... Och när den knappt ville gå alls hem från affären så var det nog skit i systemet också... :roll:
Eller kan det vara så :evil: -ligt att det är en kombination? Att flottören kärvar och/eller det är stopp i avluftningen men det märktes inte förrän gränserna tänjdes, läs när jag monterade 15-kuggars?
Jaja, tyck till om denna teori! :) <!-- </EdIndex> --></div>
Kuli

Inlägg av Kuli »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JanneHagnell skrev:Efter att ha läst Pälles tråd om drevning av sin numera otrimmade Flinta fick jag en tanke: Jag har ju bytt till 15-kugg när jag hade ur motorn i våras och efter det började problemen med att den stannar. Högre utväxling ger högre belastning ger högre bränsleförbrukning, skrev någon. Det kan inte vara så att min förgasare inte hänger med? När jag startar är flottörhuset fullt, sedan sjunker nivån och tanken hinner inte ersätta det som försvinner utan nettonivån minskar stadigt tills bensinen går direkt från inloppet till munstycket och sedan räcker inte det heller = stopp. Så fort motorn stannat fylls huset igen och det är bara att starta. Att den stannar på olika ställen beror på hur hårt motorn fått gå, vilket passar sådär, i alla fall. När den gick som bäst gick den mest på plan mark, men å andra sidan kom hackandet (det blev aldrig helstopp då) i nedförsbacke... Och att den gick bättre med spolarburkstanken kan då bero på att det är bättre flöde iom att den saknar kran... Och när den knappt ville gå alls hem från affären så var det nog skit i systemet också... :roll:
Eller kan det vara så :evil: -ligt att det är en kombination? Att flottören kärvar och/eller det är stopp i avluftningen men det märktes inte förrän gränserna tänjdes, läs när jag monterade 15-kuggars?
Jaja, tyck till om denna teori! :)
Låter inte troligt tycker jag...

En originalmoppe kanske drar ca: 0,2-0,3 liter/mil. Vilket betyder ca: 1-1,5 dl soppa på 10 minuter. Bara att ta fram decilitermåttet och klockan och kolla om du har det flödet ut ur soppaslangen. Kommer det inte ut soppa i tillräcklig mängd/tid så prova då utan soppafilter.

/Kuli... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I kväll åkte förgasaren av IGEN inför bytet av flottör. Öppnade flottörhuset och gjorde rent både avluftningen och den lilla koppen i botten men jag kan inte påstå att det kryllade av skit på någotdera stället.
Däremot noterade jag att väggen i flottörhuset hade tydliga slitmärken på ena kanten (se bild). Alltså måste flottören frekvent gå emot där. När jag la ner flottören i huset utan lock var det gott om spelrum i sidled och när jag körde flottören med nål i en borrmaskin kastade den inte alls. Så hur detta kunnat bli fattar jag inte. Ligger felet i locket, tro?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Modern soppa avger ett vitt klegg som med tiden blir ganska hårt. Jag fick inte bort mitt klegg förrän jag snurrat en 2mm borr mellan tummen å pekfingret nere i den lilla koppen. Flottören styrs av centum nålen å kan därför inte ligga å släpa så speciellt mycket efter väggen. Om det nu inte är fel flottör eller krokig pinne. Men en annan grej som du säkert upptäckt är att flottörens pinne är olika lång mellan olika flottörer dessutom kan pinnen vara av samma längd men flötet på en annan nivå .. men om du betällt en flottör till just din fugge så ska den ju vara rätt. å jag tror inte på teorin om för litet flöde i slangen det kan vara stora luftfickor men ändå ett fullt flöde. Du behöver inte bry dig om luftbubblorna ej heller ngt vacum i tanken. eftersom du har provat att öppna soppakranen med slangen bortkopplad från fuggen. men är du osäker så går det ju att dubbelkolla med att du rycker bort slangen precis när moppen har stannat då rinner det säkerligen födigt ur slangen.
ett tips kan vara att försiktigt knacka med skaftet på en skruvmejsel på flottörhuset när mopen börjar hacka börjar den gå bättre så är det flottörfel.. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det jag börjat fundera på är om min "förbättring" av flottören kan ha ställt till det; jag tryckte ju upp flottören en bit på nålen för att den skulle vara öppen längre och därmed fylla bättre... :roll:
Slitmärkena på väggen kan ju inte komma av något annat än flottören. Men å andra sidan finns ju ingen anledning att en flottör på en rak nål plötsligt skulle slänga sig ut i sidled bara högst upp.
Så, min nya teori är som följer: Flottörhuslocket är inte centrerat! :shock: Av någon anledning befinner sig inte bussningen som styr nålen in i locket inte i centrum men koppen i botten kan förstås inte flytta sig. Alltså, ju högre flottören går, desto längre mot ena kanten kommer den. Accentueras förstås av att den tillåts komma högre upp än tidigare. Skulle det tom kunna vara så enkelt att locket är felvänt?! Det går ju att vrida 180 grader och särskilt efter att banjokopplingen varit loss vet jag faktiskt inte hur det satt från början. Men det går ju att mäta på och om inte annat går det ju bra att vända det ett halvt varv jämfört med hur det suttit hittills och testa... :) <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->så du har banjokoppling på ditt flottörlock de har inte jag. de finns visst olika lösningar. de e inte för tätt i bränslehålet genom flottörlocket så du har dåligt flöde ner i flottörhuset?? min förgasare har en annan typ av anslutning till bränsleslangen. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
Braxmatte
Forumsponsor

Inlägg av Braxmatte »

JanneHagnell skrev:Ja, det jag börjat fundera på är om min "förbättring" av flottören kan ha ställt till det
Bild
När gjorde du denna "förbättring"
Jag tycker att du ska flytta tillbaka nålen på rätt ställe Bild

Nivån på bensinen i flottörhuset ska ligga lite under munstycket
som trottelnålen går i . :sorry: om man som du flyttar flottören så att nivån
blir högre så kommer det att rinna in soppa även när motorn är avstängd
Bild
Det brukar märkas när man stänger av en stund med kranen öppen
Då startar den inte utan språngmarsch
Den kan även "sura" ner sig själv om man åker sakta eller står på tomgång
samma problem får man om inte flottörnålen stänger helt
Då kan den gå bra så länge man gasar fullt
Sen när man stannar eller saktar ner så dör den :snooze: <!-- </EdIndex> --></div>
Crotch

Inlägg av Crotch »

JanneHagnell skrev:OK, ytterligare lite funderingar som jag tänkte testa på er, kära forumkolleger. Har brutit ner felkällorna i följande:
1)Bensinen kommer inte fram till trotteln. Hetaste spåret just nu. Stopp el dyl någonstans på vägen.
Hej! Min skoterett hade ju liknande fel som din. Värst var det häromdagen när jag skulle till jobbet och den stannade var femtionde meter. Den är dock lättstartad och oftast så går det att "hoppa" igång den när motorn dör.

Ni får ursäkta min dåliga motorkunskap och att jag inte kan alla termer, men jag hade två mopedkunniga vänner över idag och de hjälpte mig att fixa mopeden. Vi hittade faktiskt ett fel.

För att utesluta skit i förgasaren så plockades denna ned. När flottörhuset skruvades isär blåste en av vännerna genom soppaslangen som fortfarande satt på nippeln och locket. Där var det i stort sett stopp.
Efter lite rengöring så gick det lätt att blåsa därigenom.

Vi hittade inget filter där, så någon har nog plockat bort det.

Förgasaren skruvades ihop och motorn kickades igång.

Jag har inte provkört så långt än, men allt verkar fungera fint.

Jag vill även påpeka att jag har haft problem med återkommande luft i soppaslangen.

Angående de återkommande motorstoppen så har det förmodligen varit så att soppaflödet har varit tillräckligt för att moppen ska gå igång enkelt och sedan åka 10-100 meter innan soppan "tar slut"... och så har det pågått.

Nu ska jag sätta dit ett soppafilter så att problemet inte kommer tillbaka.

Hoppas att detta kan hjälpa dig. Fast det vore ju nästan förjäkligt om felet på din skoterett skulle vara så enkelt.

//Dawid <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

Braxmatte skrev:
JanneHagnell skrev:Ja, det jag börjat fundera på är om min "förbättring" av flottören kan ha ställt till det
Bild
När gjorde du denna "förbättring"
Jag tycker att du ska flytta tillbaka nålen på rätt ställe Bild

Nivån på bensinen i flottörhuset ska ligga lite under munstycket
som trottelnålen går i . :sorry: om man som du flyttar flottören så att nivån
blir högre så kommer det att rinna in soppa även när motorn är avstängd
Bild
Det brukar märkas när man stänger av en stund med kranen öppen
Då startar den inte utan språngmarsch
Den kan även "sura" ner sig själv om man åker sakta eller står på tomgång
samma problem får man om inte flottörnålen stänger helt
Då kan den gå bra så länge man gasar fullt
Sen när man stannar eller saktar ner så dör den :snooze:
Ja, nu har den nya flottören kommit så jag sätter dit den så ska ju det vara återställt. :) Har faktiskt inte tänkt i termer av att det skulle kunna vara motsatt fel, alltså att det kommer för MYCKET soppa. Men jag har ju mest haft problem vid fullgas och belastning och det känns ju mer som brist än överskott.
Har upprepade gånger haft isär banjon och monterat den och blåst igenom och där är fritt. Har även satt i nålen och då blir det helt tätt. Jag vet inte om nålen går upp så bra när allt är på plats men det går ju att testa med spolarburken och en slangbit nu när förgasaren är loss. :roll:
Sedan var det ju det där med centreringen av locket. Har inte hunnit mäta men det ser i alla fall inte off-center ut med ögonmått. Det medföljde en liten mässings(?)bussning med den nya nålen, funderar på om jag ska byta till den i locket men det verkar bökigt. Antar att man värmer för att få av och på dessa? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Får en att tänka på låten - Never Ending Story med Limahl :lol: :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kan, i brist på ventilslippasta, ta lite autosol på nålspetsen och sen gnugga/snurra den mot bussningen i locket. Då slipar du in dom mot varandra. Ska visst även funka på svänghjul mot vevaxel men ventilslippastan tar bättre än autosol. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu har jag mätt åt alla håll och kanter på locket och visst, det är väl någon tiondels mm det skiljer men att det skulle kunna göra något?? Jaja, jag vänder på locket när jag sätter tillbaka det så får vi se... :roll: <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar