Bestyckningsproblem Mikuni Tm24

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

fatchance skrev: Har en till övers med lite tillbehör om det är intressant?
Vad sålde du för... staff_shutup9ou.gif :mrgreen: :wink:
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

zappafan skrev:
fatchance skrev: Har en till övers med lite tillbehör om det är intressant?
Vad sålde du för... staff_shutup9ou.gif :mrgreen: :wink:
Jag klarade mig med en hårsmån :angel_grin:
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Tror att jag är lösningen på spåren men är inte säker ännu.
Nippeln till vakumanslutningen läcker förmodligen lite eftersom den helt plötsligt stannade utan att jag gjorde ett skit och det låter precis som när man stänger av bensinkranen, dvs. den rusar och dör.
Jag försökte få det på film men då ville den gå naturligtvis.
Skam den som ger sig, det ska lösas.

Film på det misslyckade försöket att fånga problemet :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=VCB5RejQDe4
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

Släkt med Alf-johan? (kladdat dekaler överallt..) :lol: :wink:
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

zappafan skrev:Släkt med Alf-johan? (kladdat dekaler överallt..) :lol: :wink:
Bara ena sidan, den som är trimmad :D
fatchance
Forumsponsor
Ort: Eskilstuna Moped Kultur / Hallsta Moppers south side

Inlägg av fatchance »

zappafan skrev:
fatchance skrev: Har en till �vers med lite tillbeh�r om det �r intressant?
Vad s�lde du f�r... staff_shutup9ou.gif :mrgreen: :wink:
T�nkte att det �r Blyfots tur att trassla in v-jeansen f�rgasaren! :D

N�, den var helt enkelt f�r stor f�r min 50cc, den fick kallsupar stup i ett... :cry:
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

fatchance skrev:
Tänkte att det är Blyfots tur att trassla in v-jeansen förgasaren! :D

Nä,den var helt enkelt för stor för min 50cc, den fick kallsupar stup i ett... :cry:
Hmm, hade du åxå svårt att få den å gå :lol:
Min behöver en och annan kall å go sup som tur e, å det är ju bara en maskin så nog ska det gå att få det å funka, hoppas bara att den inte suttit på en sax innan för då tar det väl ett tag att tvätta ur bacillerna :lol:
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Jag har gett upp, fattar inte vad som e fel.
Ställer lågfarten som den ska va och då går den bara lite fett på tomgång men inte så den stannar.
Stå och tomgasa går, den svarar så fint men försöker jag köra med den så måste jag smyga iväg för soppan räcker inte till, sedan på lite mer varv börjar den dra ur högfarten och då går den som skinnet. Skulle säga markant bättre än tm24:an. Dock omöjlig att få att gå bra på något annat än tomgång och full gas högvarv.
Om jag kör iväg och drar fullt direkt så bööar den direkt och stannar om jag inte släpper gasen för då vaknar den igen och rusar innan den går tillbaka till tomgång.
Öppnar jag lågfarten 1varv till så går det att köra iväg fullt men då surar den något vansinnigt på tomgång och stannar.
Om jag öppnar högfarten 1/4 varv så rusar den och stannar på direkten, känns som om den drar luft genom högfarten till lågfarten.
Jag har provat att höja pop off trycket till från 8 till 12psi och det hjälpte inte ett skit.
Jag har kollat alla anslutningar med startgas och det är tätt överallt, vakumkanalen är fri.
Är det någon som kan dessa förgasare som kan ge något råd?
Det känns som om något skulle va fel men jag kan faktiskt inte hitta eller förstå va det kan va? En dum fråga, det ska inte va någon backventil på högfarten? Den beter ju sig precis som om den skulle dra luft bakvägen till lågfarten där?
Kan det vara så enkelt att jag har för dåligt vakum pga att jag monterat vakumanslutningen i insuget (ja framför reeden, det är ju boost spol så jag tycker att det borde bli exakt samma som att sätta direkt i vevhuset.
Jag har återmonterat tm24:an och den går som vanligt.
56:an
Forumsponsor

Inlägg av 56:an »

För mej låter det som för liten motor eller för stor förgasare. :roll: Lufthastigheten och undertrycket i halsringen sjunker under ett fungerande läge vid gaspådrag.

Du säjer förgasaren är 27 mm vid fästet och 24 mm i halsringen (antar jag?) och då är det för mej en 27 mm förgasare. Jag vet det finns andra uppfattningar men för mej är det så.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor

Inlägg av erlan »

jag håller fullständigt med där.
misstänker även att vi och gokartfolket kan ha olika åsikter om vad som är låga varv.
det var en gokartmek som lärde mig uttrycket "motorn skriker"

erlan
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Om jag förstår er rätt så går det åt för lite luft på lägre varv så den drar inte ur soppan ur lågfarts kanalerna? Det är tre lågfartskanaler, ett framför spjället, ett direkt efter och ett tredje mellan spjället och högfarten. Det känns precis som om 1:a och 2:a fungerar som tänkt men det 3:e ger inget ifrån sig och då dör den vid ca halvöppet till fullt innan varvet är uppe och den drar ur högfarten. Jag har kollat att alla är öppna och inte täppta iaf.
Känns svårt att acceptera att det skulle vara för liten motor eftersom den går super på högvarv med standard inställning 1 1/8 dels varv. Jag behöver alltså inte justera ner högfarten för att få den att gå där.
Forumsponsor

Jag får en känsla av problemet uppstår i övergången mellan lågvarvssystemet och spridarmunstycket i halsringen. För att den här övergången ska fungera fordras en trycksänkning i venturiet (eller halsringen) och denna kan uppnås endast genom en ökad lufthastighet. Finns inte den måste det kompenseras genom ökning av bränsle från lågvarvssystemet vilket gör att det inte fungerar som det är tänkt vid obelastad tomgång/delgas.

Det fanns nån uppfinnare som hette Bernoulli som upptäckte förhållandet hastighet/tryck för mycket länge sedan...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Venturir%C3%B6r
  • Bild
blyfot
Forumsponsor

Inlägg av blyfot »

Ja det låter vettigt.
Detär väl ingen mening med att förstöra förgasaren genom att mixtra med lågfarts hålen, jag tänker att man skulle kunna prova att täppa eller förändra storleken på något av dom.
Forumsponsor

Om du absolut vill ha så stor förgasare så tror jag du löser problemet bäst med en trottelförgasare men en sådan är lite svårare att trimma in för du kan behöva olika trottlar, nålar samt olika munstycken att välja på innan du blir nöjd med resultatet. Men kan du välja en mindre förgasare tror jag inte det blir lika känsligt.

Min uppfattning är att en bamseförgasare gör sig vid maxeffekt, resten blir skit som jag ser det.

Jag gillar dragvilliga motorer och då är en mindre förgasare bästa lösningen.

När jag var fjorton var jag med i KMCK som hade motocross och trialförare som medlemmar och en gång var jag med på en trialtävling i skogen för man fick köra motorcykel i allmän skog då. Motorcyklarna dom körde hette Bultaco, Montesa och Ossa och jag tittade särskilt på den lilla förgasaren i förhållande till motorn.

Dom körde över stock och sten, backe upp och backe ned och ibland sakta sakta. Motorerna drog, puttrade och ibland gick fort men stannade aldrig. Annat var det på motocrosstävlingarna, motorerna stannade direkt vid kullkörning och dom kickade och kickade för att få igång dem men det kunde vara svårt för dom surade ofta ner sig. Men killarna gav sig inte dom kickade till den startade och sen iväg så gruset sprutade. Så det kunde vara tuffa tag på Örvadets crossbana utanför Läckeby på sjuttiotalet :D
Användarens profilbild
Kenneth_

Inlägg av Kenneth_ »

Jha , så det är snart dags för ägarbyte på
Tillotson 24 :wink:
Dybt nede, alle ønsker at vide, hvordan det føles at gå Sachs
Skriv svar