Crescent Scoterette -64

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
NiklasHögberg

Inlägg av NiklasHögberg »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja de gör han verkligen hehe sålde en krök te han idag så han slipper sin hpd krök. sen va man dum o ropade in en nos krök på tradera. va ska ja med den till?? :? :? <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jajamen, idag hände det saker på Scoeterettefronten! :) Dels fick jag alltså köpa Niklas beg Scoteretteavgaskrök, alltså den som är lika sällsynt som två torsdagar i veckan, dels fick jag ett nytt tips i kampen mot Flintan. :laserswords:
Tändingen och de nymonterade Kinaprylarna där har ju varit ett hett tips som felkälla flera gånger. Men eftersom motorn gick med ställbara munstycket tokuppskruvat avskrevs ju det mer eller mindre. Det nya tipset, också från Niklas, är att byta till en bilkondensator som man monterar utanför tändplattan. Dels ska bilkondingen klara mer kräm, dels slipper den ju bli så varm med placering på annat ställe. Niklas hade snackat med en snubbe som gjort så på trimmade motorer för enligt honom klarar Kinaprylarna ofta inte belastning från trimmade motorer, som ju min är. Bilkondingar har jag flera beg liggande och de är ju dessutom lätta att få tag i nya också = mindre meck och så har jag i alla fall provat tändningsspåret.
MEN nu ska jag inte förivra mig här utan hålla mig till min fälttågsplan, om än något reviderad:
1) Provkörning. Om moppen går bra nu, koppla tillbaka tanken. Om den stannar, ny konding.
2) Om den går bra men stannar igen efter att tanken kopplats in, byt bensinkran. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->packar o skickar kröken till dig idag. så har du den te veckan. hehe hoppas den ska göra ngn nytta. om inte e den nog bättre än hpd röret du har nu. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kommer att sitta som en smäck ihop med Sukadämparen jag köpte för en tid sedan. Även om moppen inte skulle gå bättre så lär det i alla fall låta och se ut bättre! :D <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja den kommer nog sitta fint vettu. va med klämma o allt så de e bara att smacka dit den. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snackade i helgen med en kompis som är elektriker och han undrade om man kan använda en bilkonding då den är gjord för likström medan mopparnas tändsystem kör med likström. Men Nicklas kompis har ju uppnebarligen lyckats?! :? Någon som har något klokt att säga om detta?
Elektrikern funderade också på om kondingen i en moppe har samma funktion som i en bil då det är växelström och han ansåg att gnistförstärkningen därmed skulle utebli. Man skulle slippa brända spetsar och radiostörning men det undantaget borde man kunna köra utan, tyckte han. Någon som vill hugga på den..? :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har för mig att man inte bara kan klämma dit vilken konding som helst. De har ju olika värden och kör man med fel grejer så kan man förkorta livslängden på övriga tänddelar.

Jims mekarhörna tog upp det där nån gång har jag för mig... men jag orkar inte leta i tidningshögarna efter det numret. <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hillbilly kör me bilkonding i sin moppe o de går kanon utan minsta bekymmer me varm konding. så de ska inte va någon fara att använda från typ amazon eller ngt liknande. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Å fan, jamendåså, bara att prova då.

Antar att man får sätta ihop kablarna från tändspole/brytare och dra upp en förlängning från dem till kabeln från bilkondingen, som man satt på lämpligt ställe? <!-- </EdIndex> --></div>
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->japp baba o förlänga kabeln som ska sitta på kondingen. de ska fungera prima enligt andra som kör me såna grejer. <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Sven

Inlägg av Sven »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du behöver inte förlänga kabeln ifrån tändplattan den kabeln går ju redan ut från motorn dödarknappen är kopplad till den <!-- </EdIndex> --></div>
Zundapp cx50
Zundapp ks50 1973
monark skoterett
NiklasHögberg

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja de har du ta mig tusan rätt i sven. man tämker ej klart alla gånger hehe <!-- </EdIndex> --></div>
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hade kontakt med eminente Jim Lundberg igår. Det här med växelströmsfrågan fick sin förklaring: Det ÄR visserligen växelström men då brytarna alltid brytar i samma läge är svänghjulsmagneterna alltid i samma läge och det blir därmed alltid ström åt bara ena hållet = likström. Mao kan man använda en bilkonding. Jim rekommenderade 18-25 uF men konstaterade att då det i princip aldrig står skrivet värdet på kondingarna så kan man bara nöja sig med att skaffa valfri ny konding, helst fabrikat Bosch, dock.
Att klippa dödarkablen låter frestande men då jag befarar kortis i den befintliga kondingen så måste jag ju ändå slita svänghjulet och då drar jag nog ny kabel så jag kan hålla isär grejerna.
Får se om jag hinner komma förbi någon biltillbehörsaffär, annars har jag beg kondingar sittande på fördelare i mina gömmor och dessa funkade när de plockades bort. Funderar på att testa med dem, monterar jag utanför motorn går det ju lätt att byta senare.
Men provkörningen efter flottörbytet har jag inte hunnit med och nu ska det komma massor med snö så 17 vet när det blir... :evil: <!-- </EdIndex> --></div>
Pälle

Inlägg av Pälle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Haha, vad bra då! Nån som behöver Bosch-kondingar? Jag har ca 130 st avsedda för avstörning på nån mercadieselmotor som satt i Hägglunds Bandvagn 206. Det skrotades ut reservdelar på jobbet och då hittade jag en jättekartong med dessa i. Tyckte att Boschaskarna var så fina :D Ska se om det går att få ett datablad på dessa så man vet mer.... <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
JanneHagnell

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, det är otroligt vad man kan ha i sina gömmor! :shock: Kolla du upp dem lite så kan du nog sälja till hela Mopedsverige sedan! :D <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar