EKF Frågor

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: EKF Frågor

Inlägg av Falkfish »

Hej.

Ska så smått börja mecka ihop min första EKF, frågan är vilka modifikationer kan vara bra att göra när man ändå har isär allt ?
Om jag vid ett senare tillfälle skulle vilja plocka på ett 80cc kit, passar det rätt ner i vevhuset, eller behövs där tas upp för att få ner cylinderkjolen ?
Hur bra pallar växellådan ?
Har fixat ny vev från VRM samt ny utgåeende axel från VRM
Kommer till en början åka med en Tysk 5,8 gjutjärncylle och 20mm Mikuni

Mvh
Stefan
Användarens profilbild
Rexxy
Inlägg: 2686
Blev medlem: 09 jan 2008, 00:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: EKF Frågor

Inlägg av Rexxy »

80cc passar bolt on! :)

Växellådans svaga del är drevaxeln, men då du byter den så försvann det. :)

Värre koppling är ett måste!!
Falkfish
Forumsponsor
Inlägg: 791
Blev medlem: 26 dec 2012, 00:00
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: EKF Frågor

Inlägg av Falkfish »

Rexxy skrev:80cc passar bolt on! :)

Växellådans svaga del är drevaxeln, men då du byter den så försvann det. :)

Värre koppling är ett måste!!
Hej Rexxy..
Jo jag vet att kopplingen kan strula, men en frisk std borde kunna funka tillsammans med 5,8:an, tänkte köra med Kejsarens koppling vid senare tillfälle...
Är ju smidigt att sedan kunna byta koppling när motorn sitter i ramen, slipper ju plocka ned allt och klyva igen s.a.s...

Finns det andra grejor att förbättra, typ slipa överströmmarna så de passar till 80 cc eller liknande moddningar..

Stefan
Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: EKF Frågor

Inlägg av Conrad Engström »

Köp en fyrlamellkoppling, med rakskurna drev.
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: EKF Frågor

Inlägg av JanneL »

3-lamellskopplingen är i alla fall testad för 13-14 hästar helt utan slir, jag vet inte men den kanske klarar mer än så.
men då får man ju inte den snygga förhöjningsringen för högerkåpan :roll:
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Var det en bromsad motor så du vet eller tror du? jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan... :wink:
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Re: EKF Frågor

Inlägg av Hynboholm »

zappafan skrev:jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan... :wink:
Samma här!

Fast jag är lite sugen på kejsarens koppling ändå :oops:
För den passar väl fint på en 3-växlad också?
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Betvivlar inte ett ögonblick att den Treskiviga kopplingen är toppen (med svarvade planade ytor) , men rimligtvis borde ju fyra greppa lite till... :sorry:
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Vem kan tänkas ha 4-lamellkoppling (ev. med rakskurna drev) till salu?

// Anndazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: EKF Frågor

Inlägg av JanneL »

zappafan skrev:Var det en bromsad motor så du vet eller tror du? jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan... :wink:
Det är inte mina egna motorer dom är testade på så det är bara uppskattningar.
Jag har bara testat på vanliga motorer men inga EKF, det har jag haft hjälp med.
jag är själv lite för oerfaren på det området :oops: (också)
däremot är det fler av kunderna som säger att dom haft fler hästar än så i sina rovor och fått det att fungera men men, önsketänkande är en sak och testbänk är en annan :|
vad kan t.ex. en lätt justerad Athena 80 med en hyfsat bra justerad 24-28mm förgasare och ett Hpi eller kokusan lämna??

Är det nån som seriöst vill hjälpa till och visa/testa vad den tål är jag intresserad och ställer självklart upp med kopplingar.
Senast redigerad av JanneL den 26 jun 2014, 21:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Bra fråga :D , jag själv skulle va glad om man har 9-10 hk på min med 24 mm Mikuni... :not_a_clue:
andazon
Inlägg: 503
Blev medlem: 01 jul 2013, 21:11
Ort: Gästrikland

Re: EKF Frågor

Inlägg av andazon »

Du kan ju alltid kontakta Mats T, han brukar ha rejält med pulver i sina byggen...
Han har ju lockat ur mer än 20 hk ur en icke EKF-motor...

http://www.youtube.com/watch?v=F1pwge32HdE

// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor
Inlägg: 5189
Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå

Re: EKF Frågor

Inlägg av zappafan »

Jo han är duktig, men nu tycker jag det kanske inte är så mycket Sachs kvar längre (bla. vattenkylt) , är mer impad av hans gamla Tvåpetade sachs... :twisted:
Användarens profilbild
selma
Forumsponsor
Inlägg: 2725
Blev medlem: 02 nov 2010, 00:00
Ort: Karlstad

Re: EKF Frågor

Inlägg av selma »

kejsaren skrev:
zappafan skrev:Var det en bromsad motor så du vet eller tror du? jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan... :wink:
Det är inte mina egna motorer dom är testade på så det är bara uppskattningar.
Jag har bara testat på vanliga motorer men inga EKF, det har jag haft hjälp med.
jag är själv lite för oerfaren på det området :oops: (också)
däremot är det fler av kunderna som säger att dom haft fler hästar än så i sina rovor och fått det att fungera men men, önsketänkande är en sak och testbänk är en annan :|
vad kan t.ex. en lätt justerad Athena 80 med en hyfsat bra justerad 24-28mm förgasare och ett Hpi eller kokusan lämna??

Är det nån som seriöst vill hjälpa till och visa/testa vad den tål är jag intresserad och ställer självklart upp med kopplingar.
Jag kan testa en om vill,en av mina Ekf snurror slirar just nu.
Så den måste det ändå fixas med.
Skriv svar