EKF Frågor
Re: EKF Frågor
Hej.
Ska så smått börja mecka ihop min första EKF, frågan är vilka modifikationer kan vara bra att göra när man ändå har isär allt ?
Om jag vid ett senare tillfälle skulle vilja plocka på ett 80cc kit, passar det rätt ner i vevhuset, eller behövs där tas upp för att få ner cylinderkjolen ?
Hur bra pallar växellådan ?
Har fixat ny vev från VRM samt ny utgåeende axel från VRM
Kommer till en början åka med en Tysk 5,8 gjutjärncylle och 20mm Mikuni
Mvh
Stefan
Ska så smått börja mecka ihop min första EKF, frågan är vilka modifikationer kan vara bra att göra när man ändå har isär allt ?
Om jag vid ett senare tillfälle skulle vilja plocka på ett 80cc kit, passar det rätt ner i vevhuset, eller behövs där tas upp för att få ner cylinderkjolen ?
Hur bra pallar växellådan ?
Har fixat ny vev från VRM samt ny utgåeende axel från VRM
Kommer till en början åka med en Tysk 5,8 gjutjärncylle och 20mm Mikuni
Mvh
Stefan
Re: EKF Frågor
80cc passar bolt on! 
Växellådans svaga del är drevaxeln, men då du byter den så försvann det.
Värre koppling är ett måste!!

Växellådans svaga del är drevaxeln, men då du byter den så försvann det.

Värre koppling är ett måste!!
Re: EKF Frågor
Hej Rexxy..Rexxy skrev:80cc passar bolt on!
Växellådans svaga del är drevaxeln, men då du byter den så försvann det.
Värre koppling är ett måste!!
Jo jag vet att kopplingen kan strula, men en frisk std borde kunna funka tillsammans med 5,8:an, tänkte köra med Kejsarens koppling vid senare tillfälle...
Är ju smidigt att sedan kunna byta koppling när motorn sitter i ramen, slipper ju plocka ned allt och klyva igen s.a.s...
Finns det andra grejor att förbättra, typ slipa överströmmarna så de passar till 80 cc eller liknande moddningar..
Stefan
-
- Inlägg: 5405
- Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
- Ort: Kvicksund
Re: EKF Frågor
Köp en fyrlamellkoppling, med rakskurna drev.
Re: EKF Frågor
3-lamellskopplingen är i alla fall testad för 13-14 hästar helt utan slir, jag vet inte men den kanske klarar mer än så.
men då får man ju inte den snygga förhöjningsringen för högerkåpan
men då får man ju inte den snygga förhöjningsringen för högerkåpan

- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: EKF Frågor
Var det en bromsad motor så du vet eller tror du? jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan... 

Re: EKF Frågor
Samma här!zappafan skrev:jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan...
Fast jag är lite sugen på kejsarens koppling ändå

För den passar väl fint på en 3-växlad också?
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: EKF Frågor
Betvivlar inte ett ögonblick att den Treskiviga kopplingen är toppen (med svarvade planade ytor) , men rimligtvis borde ju fyra greppa lite till... 

Re: EKF Frågor
Vem kan tänkas ha 4-lamellkoppling (ev. med rakskurna drev) till salu?
// Anndazon
// Anndazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Re: EKF Frågor
Det är inte mina egna motorer dom är testade på så det är bara uppskattningar.zappafan skrev:Var det en bromsad motor så du vet eller tror du? jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan...
Jag har bara testat på vanliga motorer men inga EKF, det har jag haft hjälp med.
jag är själv lite för oerfaren på det området

däremot är det fler av kunderna som säger att dom haft fler hästar än så i sina rovor och fått det att fungera men men, önsketänkande är en sak och testbänk är en annan

vad kan t.ex. en lätt justerad Athena 80 med en hyfsat bra justerad 24-28mm förgasare och ett Hpi eller kokusan lämna??
Är det nån som seriöst vill hjälpa till och visa/testa vad den tål är jag intresserad och ställer självklart upp med kopplingar.
Senast redigerad av JanneL den 26 jun 2014, 21:06, redigerad totalt 1 gång.
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: EKF Frågor
Bra fråga
, jag själv skulle va glad om man har 9-10 hk på min med 24 mm Mikuni... 


Re: EKF Frågor
Du kan ju alltid kontakta Mats T, han brukar ha rejält med pulver i sina byggen...
Han har ju lockat ur mer än 20 hk ur en icke EKF-motor...
http://www.youtube.com/watch?v=F1pwge32HdE
// Andazon
Han har ju lockat ur mer än 20 hk ur en icke EKF-motor...
http://www.youtube.com/watch?v=F1pwge32HdE
// Andazon
E-type
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
Mcb 1159 - Fetstummis
Compact
Novolette
- zappafan
- Forumsponsor
- Inlägg: 5189
- Blev medlem: 09 maj 2009, 23:00
- Ort: Robertsfors - 6 mil norr om Umeå
Re: EKF Frågor
Jo han är duktig, men nu tycker jag det kanske inte är så mycket Sachs kvar längre (bla. vattenkylt) , är mer impad av hans gamla Tvåpetade sachs... 

Re: EKF Frågor
Jag kan testa en om vill,en av mina Ekf snurror slirar just nu.kejsaren skrev:Det är inte mina egna motorer dom är testade på så det är bara uppskattningar.zappafan skrev:Var det en bromsad motor så du vet eller tror du? jag å andra sidan störs inte av "förhöjningsringen" , tycker motorn blir mer symetrisk med än utan...
Jag har bara testat på vanliga motorer men inga EKF, det har jag haft hjälp med.
jag är själv lite för oerfaren på det området(också)
däremot är det fler av kunderna som säger att dom haft fler hästar än så i sina rovor och fått det att fungera men men, önsketänkande är en sak och testbänk är en annan![]()
vad kan t.ex. en lätt justerad Athena 80 med en hyfsat bra justerad 24-28mm förgasare och ett Hpi eller kokusan lämna??
Är det nån som seriöst vill hjälpa till och visa/testa vad den tål är jag intresserad och ställer självklart upp med kopplingar.
Så den måste det ändå fixas med.