ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Det som förekom var (är?) tillsats av fotogen, bensin eller isoproylalkohol för att minska problemet med parafinering.
Att begrunda är att motorfotogen och bensin är påtagligt svårare att kompressionsantända, vilket gör att jag misstänker att lysfotogen borde varit det man valde. Så, vad för slags fotogen avses i den äldre litteraturen?
erlan skrev:när jag låg i lumpen var det aldrig tal om annat än lysfotogen.
erlan
Lysfotogen förstås

Den oktanhöjda motorfotogenen uppfattar jag som ett senare påfund typ efter kriget och 50-60 talet.
Jag har tyvärr ingen hänvisning, bara läst eller hört nånstans att fotogen gör dieselmotorn mer lättstartad. Vad jag däremot säkert vet är att somliga av AB Diesels motorer, åtminstone T-serien, som du kan se på Vaxholmsfortet, hade en tvådelad dagtank ungefär som på en fotogentraktor.
Den större mängden rymde solaroljan och den mindre mängden fotogen och på motorns insprutningspump fanns en ratt som du kan se nedan
ZVEZDA M50 skrev:Hej!
En kanske överflödig kommentar, man skall inte blanda sin egen soppa till modena dieslar. Anledningen står att finna i bränslesystemets uppbyggnad och kostnader i samband med reparation... (bortsett från utsläpp)
Ja, de moderna motorerna ser jag som en sak för sig men jag har bara gammalt bortsett från Audi 100:an som har K-jetronic men det kanske är gammalt det också numera
Självklart måste jag prova min fotogen i en dieselmotor, fattas bara annat
Närmast tillhands blir då fyr22an som inte vill starta. När våren kommer ska jag ta isär CAV fördelarpumpen där jag misstänker pumpkolvarna kärvat fast för den nya dieseln smörjer inte lika effektivt som den gamla tillsammans med att de fördelarpumparna inte bör stå oanvända för länge. Och så länge man tänker framåt är man inte för gammal