Trimma standard cylinder std sachs
Re: Trimma standard cylinder std sachs
Jag har åkt 69km/h med filade orginaldelar. Den var inte speciellt trött heller 

- SachsMekarn
Ja men det är ju fel på din grejjer! Vad du än gör så går det ju fort. Du kopiera ju till och med min cylinder och körde fortare. Vad hände där?!Vegge skrev:Jag har åkt 69km/h med filade orginaldelar. Den var inte speciellt trött heller
Jag vet väl inte varför din går sakta?SachsMekarn skrev:Ja men det är ju fel på din grejjer! Vad du än gör så går det ju fort. Du kopiera ju till och med min cylinder och körde fortare. Vad hände där?!Vegge skrev:Jag har åkt 69km/h med filade orginaldelar. Den var inte speciellt trött heller

Falkfish skrev:
Micke S skrev:
Falkfish skrev:
Provade i dag att köra på E85 och Klotz KL200 olja, gick inge bra, tror jag ligger på gränsen till vad mitt std brytartändsystem mäktar med att tända, men jävlar vad det pinnade på när det funkade.
S
Det låter skoj och intressant ! Vad kör du med för porttider på cylindern om du har kollat det?
Hann du kolla vilken toppfart det kan handla om ungefär?
/ Micke
Hej Micke.
Har faktiskt inga porttider på cyllen, vi pratar inte om 100 km här utan hemmaportat 50 cc på en Compact
Har vart för lat för att kolla porttider, men inser att det är absolut nödvändigt för att se vad som kan justeras och/eller vad som är fel.
Ligger nu på 70 - 75 km gps och siktar på 80 km. Det är kul med att fila själv
S
Nu har jag mätt upp porttiderna, så kom med förslag till förbättringar
Avgas : 160"
Spol : 100"
Insug : 148 "
Om jag lyfter cyllen, låt oss säga 0,5mm till så sänker jag ju insug, samt att både avgas och spol ökar, är det rätt ? Eller är det blowdown som behöver minskas genom att enbart höja spol ?
Hmmmm måste mäta fel, verkar ju åt fanders för lågt ??
Tackar på förhand.
Micke S skrev:
Falkfish skrev:
Provade i dag att köra på E85 och Klotz KL200 olja, gick inge bra, tror jag ligger på gränsen till vad mitt std brytartändsystem mäktar med att tända, men jävlar vad det pinnade på när det funkade.
S
Det låter skoj och intressant ! Vad kör du med för porttider på cylindern om du har kollat det?
Hann du kolla vilken toppfart det kan handla om ungefär?
/ Micke
Hej Micke.
Har faktiskt inga porttider på cyllen, vi pratar inte om 100 km här utan hemmaportat 50 cc på en Compact

Ligger nu på 70 - 75 km gps och siktar på 80 km. Det är kul med att fila själv

S
Nu har jag mätt upp porttiderna, så kom med förslag till förbättringar

Avgas : 160"
Spol : 100"
Insug : 148 "
Om jag lyfter cyllen, låt oss säga 0,5mm till så sänker jag ju insug, samt att både avgas och spol ökar, är det rätt ? Eller är det blowdown som behöver minskas genom att enbart höja spol ?
Hmmmm måste mäta fel, verkar ju åt fanders för lågt ??
Tackar på förhand.
Mätt igen.
Insug : 150"
Spol : 104"
Avgas : 168"
Kan det vara överensstämmande med att moppen orkar upp till 70-75 km GPS med dessa siffror ?
S
Kan det vara överensstämmande med att moppen orkar upp till 70-75 km GPS med dessa siffror ?
S
Det kan nog stämma. Jag hade inte speciellt annorlunda durationer på min 2 vx Flinta och den gjorde obehindrat 70 km/h. Jag minns inte värdena annat än att ett par av dem var låga och att det inte var balans mellan portarna men den gick väldigt fint ändå. Det är så mycket som spelar in, inte minst avgasystemet där en åtgärd kan vara till nytta för en motor men samma åtgärd är förödande för en annan maskin.Falkfish skrev:Mätt igen.
S
Här kan du se lämpliga durationer kontra varvtal om du inte har det sedan tidigare-
Om du höjer cylindern för att få upp durationerna på avgas och spolportar så minskar det på insugssidan. Men det är bara att följa upp till det man vill med en kolvlucka. Annat som man måste tänka på är att få rätt squish och inte tappa för mycket komp när man höjer cylindern genom att kolven hamnar lägre i TDC. Då kan det bli aktuellt att fälla in toppen en bit i cylindern. Man får även vara vaken på att inte en kolvringsöppning börjar blottas i överkant på insuget.
- Bilagor
-
- Durationer.jpg (59.65 KiB) Visad 3056 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018