Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av J2000E »

Ja, om man går tillbaka till ungdomen så är det nästan ofattbart vad grejer man gjort sig av med i oförstånd. Men det är väl mer naturligt. Man borde ju dock bli klokare med åren... Mitt inlägg är skrämmande nog bara prylar i perioden 2000 till cirka 2010... slider_anon.gif

Har jag lärt mig något kan man fråga. Jag tror det och kanske kan jag ha en viss sak att skylla på om jag skall vara snäll mot mig själv. Under hela mitt liv har jag levt i lägenhet och varit tvungen att hyra lokal för hobbyintressena. Har kostat en del då jag bor inne i Stockholm. Det har gjort att yta har varit en begränsande faktor hela tiden. Har dessutom haft landstället på Åland och det är en bit dit. Det som ändrats nu är att jag köpt en stor gammal skola nere i Södermanland och till den hör ett 100 kvadratmeters fristående garage (tror jag lade en tråd förra året om att jag byggde verkstad inne i garaget). Jag har dessutom annekterat den "lilla" skolsalen på 55 kvm (4 m i tak). Frun har den stora - 90 kvm... Utrymme är inte längre dyrt eller egentligen begränsande. Nu skulle jag kunnat ha kvar alla godsakerna.

Å andra sidan så blev det i och med detta för mycket att ha båt också så den sålde jag (efter 10 års ägande och renoverande) förra våren. Vad är det som säger att jag inte om några år skriver ett liknande inlägg på en svensk veteranbåtssida i linje med - "båtar och prylar man ångrar..." :D

Trebrunnars Chris Craft från 1929. Den gick till en riktigt bra ny ägare - tack och lov.

Bild

Bild

och en filmsnutt:
https://www.youtube.com/watch?v=3rTKMnXtJ4o
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av Micke S »

Ja det var lite andra priser förr. Första moppen var en Victoria som var i bra skick men inte startade. Jag bytte till mig den av en granne mot ett munspel och satte igång den. Morsan var orolig att grannarna skulle bli avundsjuka när den fungerade så jag var tvungen att låta bytet gå tillbaka :shock:

Det räckte dock för att tända intresset och nästa gång gick jag inte i den fällan utan köpte en NSU enpetare för 15 kronor. Den åkte jag mycket med när jag var 12 år och fick den att gå lite fortare än nya moppar. Men det var en slö rackare som behövde en bra bit på sig för att komma upp i fart.

Ingen av de mopparna lämnade några djupare avtryck och sedan fick jag en mycket fin Zundapp som köptes på firma och hade ägts av en figur som kallades för "putsarn". Den var ett par år gammal vilket normalt räckte för att risa ner en moppe totalt på den tiden. Men den här såg ut och luktade som ny [flirt] Med lite trim blev den en väldigt uppskattade moppe som kördes dagligen tills jag fick körkort. Sedan blev det som för så många andra ett återfall nästan 50 år senare och det är ju jättekul :D

Zundappen var en likadan som på bilden fast med den kortare "snygga" limpan :P

Bilintresset som tog över sköt en väldig fart och efter ett par år var det Ford Shelby 350 GT Cab som gällde, en likadan som på bilden och i lika fint skick. Den hade gärna fått vara kvar nu men då byttes den ut till förmån för något med mer pulver genom at det bara satt "en sketen 302" i 350-modellen och kubikkomplexet var inte att leka med då... Det gick ju inte att ha flera fordon på den tiden genom att det man hade användes för att finnasiera nästa bil.
Bilagor
1968_Ford_Shelby_GT350_Convertible_-_fvl.jpg
1968_Ford_Shelby_GT350_Convertible_-_fvl.jpg (383.75 KiB) Visad 4225 gånger
15275.jpg
15275.jpg (70.98 KiB) Visad 4225 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
JanneL
Forumsponsor
Inlägg: 3378
Blev medlem: 15 mar 2010, 00:00
Ort: Tärnsjö

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av JanneL »

Jag och Lena Philipsson ångrar ingenting :D
Användarens profilbild
Raketaren
Moderator
Inlägg: 8552
Blev medlem: 08 jul 2008, 23:00
Ort: Bjästa....örnsköldsvik....

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av Raketaren »

J2000E skrev:....Det var ett långt citat för en så kort fråga... som dessutom besvaras i mitt inlägg före ditt. :D

Christer har förtur om han är intresserad.

ojdå...förlåt att jag frågade... :roll:
PUCH-60
Inlägg: 853
Blev medlem: 01 apr 2011, 23:00
Ort: Gotland

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av PUCH-60 »

Jag ångrar att jag sålde min inkaröda BMW 2002 -75 den roligaste bil jag ägt ( speciellt på vintern)
Annars ångrar man väl bara dom affärer man inte gjort.
VS50 lyx-60
Dakota-66 grön
Dakota-68 röd
Alabama-68 ombyggd
Florida-72 orange
Dakota-75 guld
Tomos youngstr
Packy år ?
Texas-74
MGB Korado
Mc50 cross-65
FRAM solifer-62
E-Type 100cc
+ några vrak
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av J2000E »

Till Raketaren.


"Raketaren skrev:
ojdå...förlåt att jag frågade... :roll: "



Vad tråkigt att du tar det så.

Då jag är ny här på forumet och inte känner dig så blir det extra fundersamt. Kanske vi inte spelar på samma bana? Jag hade till och med lagt en glad gubbe efter mitt svar för att visa att jag var lättsam.

Om man delar upp det du kan ha tagit som konstigt i mitt inlägg till dig så ser jag bara tre varianter som du kan ha reagerat på.

1. Delarna
Jag påpekar att din fråga redan har fått sitt svar - i inlägget före ditt skrev jag
J2000E skrev: Det jag har kvar (ramen trodde jag ju att jag hade... slider_anon.gif ) är Betor-gaffeln som skall vara på min dubbelbrux, hjulen likaså (dock är de omekrade nu), framskärmen i glasfiber (tjock sak - verkar handupplagd och dom har tagit till rejält), de svarta nummerskivorna i plast. Ganska säker på att jag har Betor-kronorna kvar (kör MCB 1256 med shims, upp till 28mm, på dubbelbruxen).
Vilket torde vara svar på din fråga..?

2. Att du citerar hela mitt långa inlägg.
Att jag påpekar att du citerar hela mitt ursprungliga inlägg för att ställa en kort fråga. Vanlig normal internet-etikett brukar vara - om någon lagt ett långt inlägg med mycket bilder - att man inte citerar hela inlägget - då det kan bli ganska tråkigt att hela tråden upptas av samma sak igen - en onödig upprepning. Jag retades lite med dig genom att påpeka detta och för att visa att jag inte var så allvarsam så lade jag en smiley efteråt.

3. Christer har förtur.
Det kan väl inte vara mer än rätt - att om han har resten av hojen - att han har förtur på de delar som hör till den? I min värld är det självklart.

Vad är ditt problem? 1, 2 eller 3?
För mig är det viktigt att det inte blir fel eller konstigt. Vår lilla moppevärld är inte större än att åtminstone jag inte vill ha något surt efter mig. Speciellt som du är moderator på det här forumet.

Med vänlig hälsning
JE
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av Micke S »

Påpekande om olämpligheten med långa citat och outvecklat inlägg, information om att frågan är irrelevant genom att den redan är klargjord samt ett avvisande av en vänlig förfrågan.

Räcker långt för reta upp andra slider_anon.gif
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av 56:an »

  • :thumb:
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 975
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av SS440-80 »

Håller nog med J2000E här, långa citeringar är enbart dryga och väldigt sällan så är det hela citatet man vill åt, vilket går att korta ned genom att redigera lite inom citatet.

Blir ett smidigare och mera lättläst forum på detta sätt.
Vissa forum har det t.o.m inskrivet att man ska försöka att undvika långa citeringar.
Hur kul är det läsa inlägg med citat på ett citat av ett inlägg som sedan mynnar ut i en tummenuppsmiley e.l? Tummen upp är ju då trevlig, men att scrolla sig igenom ett långt bildinlägg blir lite overkill om samma bilder nyss lagts in....
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av musköchrister »

det är väl en hel del man ångrar att man sålt eller gett bort.man hade ju inte möjlighet att spara allt man haft,har ju fått sälja av för att ha råd med andra projekt. -71 hemi-cudan med matching numbers på motor,manuella lådan och dana 60 bakaxeln köptes -80 för om det var 24000:-.kompressorn låg i skuffen,var meningen att bara få igång den och åka med den.men det spårade ur, byggdes inflyttat och bur mm och motor.låda.bakaxel såldes iväg för värre prylar.blev aldrig färdig utan såldes till förmån för volvo-skåpet.
tture kommer väl få krupp när jag är med på bild igen :lol: :lol:
Bild
photo uploading
Bild
image hosting 20mb
Bild
image uploading site
Användarens profilbild
J2000E
Inlägg: 166
Blev medlem: 03 apr 2014, 22:10
Ort: Södermalm, Stockholm och skogen i Södermanland

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av J2000E »

En matching numbers hemi-cuda... Det skulle ge sådan ångest att jag inte vet vad jag skulle göra...
Skönt skick på grejerna också. Inte ofta man ser rostiga detaljer på en kompressor!
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av Micke S »

Ja den där skulle man inte vilja ha på sitt samvete att ha ägt och sedan sålt :shock: Klart värre plågsamt än Shelbyn jag sålde som om jag fick välja idag lika gärna eller hellre skulle ha en gammal Saab 2T i något fabriksvässat utförande.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
musköchrister
Inlägg: 1512
Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av musköchrister »

hittade en bild på motorn,hade spårat ur redan då

Bild
pc screenshot
J C
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 sep 2014, 21:15

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av J C »

Det var jag som köpte Christers -71 Hemi Cuda...1984 kanske?
Som Christer redan beskrivit var den rejält ombyggd med inflyttade hjulhus och en hysterisk nybyggd Hemi med kompressor och sprut.

En Hemi Cuda är cool men två är coolare.
Dagen efter jag köpte Christers Hemi sprang jag av en slump även på en -70 Hemi Cuda som var till salu. Motorn var utbytt till en nyrenoverad 440 men bilen var i ett fantastiskt skick och 25 000:- senare blev jag den nya ägaren. Om jag inte minns fel var den summan ca en tredjedel av den som Christer fick i sin hand för -71:a (?).
Några år senare började dessa Hemi-bilar rusa i pris. Samtidigt byggde jag nytt hus, barn kom till världen och jag bedrev rörelse så tiden räckte inte riktigt till.
Beslut togs att sälja av allt till -71:an förutom motorn som sattes i den oförstörda -70:an.

Ett misstag visade det sig...
Har man tur och lyckas hitta en original shakerhuv komplett med bubblan, alla spjäll och baseplate till hemi så får man punga ut med lika mycket slantar som jag gav för hela bilfan! För ca tio år sedan fick man betala drygt 2Mkr för ett objekt i USA. Idag är väl snarare frågan om det finns några objekt kvar med tanke på det låga tillverkningsantalet men priserna har garanterat stigit. Jag minns att jag var riktigt uppåt när jag räknade ut att jag faktiskt gick 10 lök plus när jag sålt delarna, och då hade jag de facto motorn kvar, holy cow!!!

-71:an köptes av en kille som byggde vidare på race-temat. Den gick några år på strippen för att därefter ställas av för att byggas om med rörchassi mm.
För några år sedan dog killen och bilen blev till salu. Det visade sig att det bara var taket kvar av denna Hemi, allt annat hade kapats bort och slängts.
Alla förståsigpåare vet att identiteten är utom all räddning och pappren har bara ett mysvärde om dom hamnar bakom glas och ram för att hängas upp på väggen.

Men jag är inte bitter...
-70:an stod uppställd på pallbockar i massor av år och gav mig ingen riktig glädje, snarare tvärt om. Jag tyckte det var synd att en sån fin bil bara stod till ingen nytta och för några år sedan bytte den ägare. En svensk samlare av chryslers muskelbilar köpte den och med lite tur så kommer den ut på vägarna om några år.
För pengarna kunde jag utöka min samling av Sachs GS-motorer och det har faktiskt gett mig mer glädje än en bil på pallbockar.

/JC
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Moppar och prylar man ångrar att man sålt

Inlägg av Micke S »

Under första halvan av 70-talet köpte jag en helt original Camaro -68 (327CUI med 2vx PG låda) i mycket fint skick för 15000 kr. Säljaren hade även en Chevelle 454 SS LS6 som var i nyskick med skyddplasten kvar i baksätet. Den var blå som på bilden och hade 4vx manuell tätstegad låda och gissningsvis 4,56 i bakaxelutväxling eller om det bara kändes så genom att den var så rapp. Jag minns inte priset exakt men det kanske var 30.000 kr och det hade jag inte råd med och jag tyckte dessutom att modellen var lite ful. Men jag fick i alla fall göra en provkörning av Chevellen och det var en sate till att gå när däcken fick fäste :shock:
Bilagor
1009639.jpg
1009639.jpg (423.02 KiB) Visad 3984 gånger
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Skriv svar