100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarvar
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
Tackar !
Jag måste köpa en grövre roterabde stålborste för benställningen ser jag. Färgen hade ju krackelerat och lossnat i flak efter vattenskärningen. Men det som sitter går inte att skrapa bort och det kan inte bara målas över för det skulle se ut som ett månlandskap. Bara att ta bort all färg först så att det blir bra. Det innebär att grejorna måste ut igen för en grovslipning i den omfattning vill jag inte göra inne.
Hoppas det tinar upp och blir plsugrader i närtid. Annars finns mycket annat att göra ändå med svarvens olika delar inomhus.
Jag måste köpa en grövre roterabde stålborste för benställningen ser jag. Färgen hade ju krackelerat och lossnat i flak efter vattenskärningen. Men det som sitter går inte att skrapa bort och det kan inte bara målas över för det skulle se ut som ett månlandskap. Bara att ta bort all färg först så att det blir bra. Det innebär att grejorna måste ut igen för en grovslipning i den omfattning vill jag inte göra inne.
Hoppas det tinar upp och blir plsugrader i närtid. Annars finns mycket annat att göra ändå med svarvens olika delar inomhus.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
Det är sånt där jag inte gillar pulvriserade färger som yr omkring... Gamla färger kan vara både ofarliga och farliga man vet inte riktigt... men damm är aldrig bra vad den är. Sen som jag sa tidigare så tror jag den är spackel under färgen för man ville få fram en slät yta och då kan de ju se ut som tjocka färglager istället. Har du testat varmluftpistol, spackelspade och stålborste? Lite lugnare och lite snällare metod som man t.o.m. kan vara inomhus och hålla på med 

Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
OK, jag testar med varmluftspickan ! Men det är rostskorv under färgen på många ställen så slipning är oundvikligt.
Det skulle var roligt att se en bild på din Örnsvarv om du har möjlighet. BS600 vet jag hur de ser ut även i verkligheten,
Det skulle var roligt att se en bild på din Örnsvarv om du har möjlighet. BS600 vet jag hur de ser ut även i verkligheten,
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
Varmluftspicka fungerade tyvärr inte. Det är väldigt tjocka lager med spakel under så det blir inte tillräckligt varmt
Nästa försök blev med roterande stålbortar med mycket grövre tråd än tidigare. Det gick inte heller så bra för färg och spackel började kleta runt och så ser det i alla fall ut som ett månlandskap. Stålborstarna till vinkelslipen var dessutom asdyra. En kasse med två sådana och 4 st remsor a 25 meter med smärgelduk i olika grovlekar som jag behöver tll annat kostade 2300 kr på Tools
Sådan grejor kostar dock nästan lika mycket på eBay visade det sig så helt lurad känner jag mig inte och nu har jag smärgelband och stålborstar för många års behov
Ett nytt försök gjordes med T-röd. Satan vad fint det löste upp och det vara bara att skrapa bort hela skiten med en färgskrapa med hårdmetallblad. En sådan som man t.ex. skrapar husväggar med.
Så i morgon blir det en första påstrykning på svarvbädd och underdelar, som är näst intill helt nakna nu. Jag ser inget behov att spackla för att få en perfekt slät yta. Det passar jättebra på gjutjärn att ha den naturliga ojämnheten som det är på stekpannor och elmotorer m.m. Det blir antagligen fint när man får på färg med lite glans i och den lätt skrovliga ytan döljer skavanker.

Nästa försök blev med roterande stålbortar med mycket grövre tråd än tidigare. Det gick inte heller så bra för färg och spackel började kleta runt och så ser det i alla fall ut som ett månlandskap. Stålborstarna till vinkelslipen var dessutom asdyra. En kasse med två sådana och 4 st remsor a 25 meter med smärgelduk i olika grovlekar som jag behöver tll annat kostade 2300 kr på Tools


Ett nytt försök gjordes med T-röd. Satan vad fint det löste upp och det vara bara att skrapa bort hela skiten med en färgskrapa med hårdmetallblad. En sådan som man t.ex. skrapar husväggar med.
Så i morgon blir det en första påstrykning på svarvbädd och underdelar, som är näst intill helt nakna nu. Jag ser inget behov att spackla för att få en perfekt slät yta. Det passar jättebra på gjutjärn att ha den naturliga ojämnheten som det är på stekpannor och elmotorer m.m. Det blir antagligen fint när man får på färg med lite glans i och den lätt skrovliga ytan döljer skavanker.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
Ikväll svarvade jag till en bromsexcenter till en Suzuki Rm på min Southbend från 1937 
Hoppas det är ok att jag postar här!

Hoppas det är ok att jag postar här!

-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
OK, T-röd känns okej....Micke S skrev: Ett nytt försök gjordes med T-röd. Satan vad fint det löste upp och det vara bara att skrapa bort hela skiten med en färgskrapa med hårdmetallblad.
Men här har du några exempel på sånt som inte är okej. Läs och begrunda...

http://www.msn.com/sv-se/livsstil/halsa ... ss-BBmM7fc?
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
Jättetrevligt, roligt att se !pnilz skrev:Ikväll svarvade jag till en bromsexcenter till en Suzuki Rm på min Southbend från 1937
Hoppas det är ok att jag postar här!
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
mja.... det vanliga brukar vara att tomgångsströmmen inte är så långt från fullastströmmen på kortslutna mindre 3 fas motorer men här kör du inte på vanligt sätt utan det är en frekvensriktare inblandad. Om det nu finns kondensatorer i den här frekvensriktaren så kommer tomgångsströmmen minska och blir istället mer proportionell till effektuttaget. Man kan säja motorn kommer hämta sin magnetiseringsström även från kondensatorerna och inte enbart från nätet. Jag säjer inte att det är så men det kan vara en tänkbar förklaring till att du upplever att strömmen ökar markant när du belastar.Micke S skrev: Ja det blir lite lustigt med strömförbrukning på 3-fasmotorer. Det jag ser på frekvensarna är att strömmen när motorn snurrar fritt är densamma oavsett varvtal. Det beror på att spänningen avsiktligt sänks med minskande frekvens. Men om jag lastar motorn så ökar strömmen markant, t.ex. fördubblas. Dock så har jag aldrig varit över 7 ampere på Munktellarn och den ska kunna dra drygt 10 ampere på fullast.
Jag har varit iväg idag och tagit lite bilder när jag ändå hade ärende så det kan bli nånting här framåt senare kvällen.
Det är bl.a. ett par bilder på den där påbyggbara drivenheten och man kan säja det liknar en växellåda till en Arboga pelarborrmaskin fast med två förlängda spakar, sen är det då en rem-anordning den vänstra änden och en flänsmotor i den andra änden som det även kunde vara på de borrmaskinerna för alla hade inte motorn gjuten ihop med växellådan.
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
OK Sachsmaster !
Här får Bachon vila en dag till så att den första påstrykningen får torka ordentligt. Så i dag har jag monterat digitaler på Munktellarn. Toppsliden och tvärmatningen är klara- I morgon monterar jag linjalen baktill för längdmatning.
Här får Bachon vila en dag till så att den första påstrykningen får torka ordentligt. Så i dag har jag monterat digitaler på Munktellarn. Toppsliden och tvärmatningen är klara- I morgon monterar jag linjalen baktill för längdmatning.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
Intressant, har du en bild på Örnsvarven i sin helhet också eller är den i delar?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
Nej, ingen bild på Örnsvarven och hittar inte nån så gammal Örnsvarv på bildsök heller
Örnsvarven är som sagt demonterad, de två benen har varit blästring och är grundlackade och varför jag gjorde så har jag glömt. Det är så länge sedan, början av 1990-talet kanske... Däremot kan jag kanske erbjuda en bild på svarvbädden för den ligger öppet och lättåtkomlig.
Det du absolut kan få bilder på är drivningen och motorn, för det har jag fotograferat idag
Motorn är från Nyhammars Bruk, ett bruk i övre Bergslagen och jag tror flera forummedlemmar är från dom trakterna.
Fanns nån rad om det på nätet men endast i form av att det bruket en gång hade en elmotorverkstad. Motorn är riktigt gammal, 1 hästkraft och släpringad (den tidens "mjukstart") och de första näten var endast avsedda för belysning och därför gjordes motorerna så för att inte ljuset skulle blinka eller slockna till när en motor startades. Svårt och precisera ålder men kring 1920 skulle jag tro. Såna motorer kallas "Form A" alltså öppet utförande med synliga lindningar. Var ej avsedda för fuktiga miljöer eller dropp.
Har fått tag i ett ex. av ASEA:a Tidning jubileumsnummer från 1958 där man gör en tillbakablick sen tillverkningen början med Wennström. Tidningen är i fint skick och massor av bilder. Inget kasst billigt papper utan blanka blad som en fin bok. ASEA blev ju jättestort redan från början så fokus ligger på större tillverkningar och leveranser i stort sett runt hela klotet men en och annan bild på de mindre tillverkningarna finns också typ enskilda elmaskiner eller motorserier. Enda felet är att bokstäverna är för små men sånt funkade ju förut men inte numera

Örnsvarven är som sagt demonterad, de två benen har varit blästring och är grundlackade och varför jag gjorde så har jag glömt. Det är så länge sedan, början av 1990-talet kanske... Däremot kan jag kanske erbjuda en bild på svarvbädden för den ligger öppet och lättåtkomlig.
Det du absolut kan få bilder på är drivningen och motorn, för det har jag fotograferat idag

Motorn är från Nyhammars Bruk, ett bruk i övre Bergslagen och jag tror flera forummedlemmar är från dom trakterna.
Fanns nån rad om det på nätet men endast i form av att det bruket en gång hade en elmotorverkstad. Motorn är riktigt gammal, 1 hästkraft och släpringad (den tidens "mjukstart") och de första näten var endast avsedda för belysning och därför gjordes motorerna så för att inte ljuset skulle blinka eller slockna till när en motor startades. Svårt och precisera ålder men kring 1920 skulle jag tro. Såna motorer kallas "Form A" alltså öppet utförande med synliga lindningar. Var ej avsedda för fuktiga miljöer eller dropp.
Har fått tag i ett ex. av ASEA:a Tidning jubileumsnummer från 1958 där man gör en tillbakablick sen tillverkningen början med Wennström. Tidningen är i fint skick och massor av bilder. Inget kasst billigt papper utan blanka blad som en fin bok. ASEA blev ju jättestort redan från början så fokus ligger på större tillverkningar och leveranser i stort sett runt hela klotet men en och annan bild på de mindre tillverkningarna finns också typ enskilda elmaskiner eller motorserier. Enda felet är att bokstäverna är för små men sånt funkade ju förut men inte numera

-
- Inlägg: 509
- Blev medlem: 10 nov 2015, 23:46
- Ort: Morningtown
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
Intressant motorkonstruktion !
Man ser att det är en 2-polig motor genom att den har ett nominellt varvtal på 3000 rpm.
r=120*f/p =>120*50/2=3000
Ja det är tunt med bilder på de riktigt gamla Örnsvarvarna. Jag har bara sett en till som är likadan som min från 1944 men inga som är äldre som t.ex. din. Den som är lika min ägs av en kille i USA som jag har kontakt med. Det här är hans maskin. http://www.lathes.co.uk/ornmaskiner/page2.html
I går fick jag nytta av det lilla smidiga antika maskinistvattenpasset som jag har. Jag har ett riktigt också som är större och noggrannare men det här lilla var perfekt när jag vägde in linjalerna till DROn. Maskinpasset är tillverkat i England och i fint skick. När jag väger in den 120 cm långa linjalen senare i dag, hoppas jag, som som ska sitta på baksidan för att mäta längdmatning, kommer jag dock att göra det med en indikatorklocka. Om det slår fel någon tiondels grad på en kort linjal gör inget men på en lång linjal skulle ett smärre vinkelfel göra att löparen kan nypa och ta med sig innanmätet som är ett glasrör.
När jag köpte den gamla Munktellarn fick jag ta med all gammal literatur som de hade i smedjan. Dum som jag var lämnade jag en del och tog bara det som då verkade mest intressant.
Man ser att det är en 2-polig motor genom att den har ett nominellt varvtal på 3000 rpm.
r=120*f/p =>120*50/2=3000
Ja det är tunt med bilder på de riktigt gamla Örnsvarvarna. Jag har bara sett en till som är likadan som min från 1944 men inga som är äldre som t.ex. din. Den som är lika min ägs av en kille i USA som jag har kontakt med. Det här är hans maskin. http://www.lathes.co.uk/ornmaskiner/page2.html
I går fick jag nytta av det lilla smidiga antika maskinistvattenpasset som jag har. Jag har ett riktigt också som är större och noggrannare men det här lilla var perfekt när jag vägde in linjalerna till DROn. Maskinpasset är tillverkat i England och i fint skick. När jag väger in den 120 cm långa linjalen senare i dag, hoppas jag, som som ska sitta på baksidan för att mäta längdmatning, kommer jag dock att göra det med en indikatorklocka. Om det slår fel någon tiondels grad på en kort linjal gör inget men på en lång linjal skulle ett smärre vinkelfel göra att löparen kan nypa och ta med sig innanmätet som är ett glasrör.
När jag köpte den gamla Munktellarn fick jag ta med all gammal literatur som de hade i smedjan. Dum som jag var lämnade jag en del och tog bara det som då verkade mest intressant.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Re: 100 år gammal Munktellsvarv tagen i drift och fler svarv
Sista digitallinjalen monterad så nu är det helt färdigt.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018