Ett fynd värt namnet. IT'S ALIVE!! 2010-02-12.

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
dr.novolette skrev:jag är meckare sover ca 4-5 tim på veckan å på helger 6-7 tim. sitter oftast på forumet å softar ner efter jag varit i mitt garage.. Grannen gör inte ett skit å sover väl 10-12 timmar på dan :D staff_gemini-1.gif
Grannens livstil låter som min, åtminstone på helgerna 8)
Conrad Engström skrev:Grattis till det snabba tillfrisknandet med Compakten
Ungefär som jag skrev: repa orginalmotorn går fortare än att montera dit sachsomatmotorn
Just det öppna kopplingen och montera åter. Slipa inte av råsten på lamellplåtarna utan byt olja ett par tre gånger.
2 dl sae 80 olja.
Ja, nog hade du rätt alla gånger, jag var beredd på maximalt trubbel och något i stil med att totalt massakera kolven och kanske skada veven vid urtagandet. Men det gick ju som synes mycket bra :lol:

Varför inte slipa bort rosten på stålskivorna i kopplingen? Vet att en del brukar blästra dom om kopplingen slirar mycket.

Har eventuellt fått tag i en skvätt Texaco RO 80 som skrivs om i den klistrade tråden. Blir nog bra med den.
Raketaren skrev:Gratulerar... en verklig fyndmoppe, tur det ordnade sig så snabbt med den... 8)
Ja, verklig tur. trodde som sagt att jag skulle få klyva och kasta vev,cylle och kolv åt H*lvete, om det inte skulle gå att dela på. <!-- </EdIndex> --></div>
Har inte vettet att sluta med moppar.
Användarens profilbild
zappafan
Forumsponsor

Inlägg av zappafan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag blästrade mina... 8) <!-- </EdIndex> --></div>
Idrott luktar svett - Sport luktar bensin..
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag blästrar mina plåtar , men om dom är råstiga så är ju ytan redan skrovlig. <!-- </EdIndex> --></div>
Grannen

Inlägg av Grannen »

dr.novolette skrev:jag är meckare sover ca 4-5 tim på veckan å på helger 6-7 tim. sitter oftast på forumet å softar ner efter jag varit i mitt garage.. Grannen gör inte ett skit å sover väl 10-12 timmar på dan :D staff_gemini-1.gif
Åja - Doktorn har tydligen sovit för lite då han verkar tröttkörd - kan det
vara så att hon som bestämmer därhemma hos doktorn, sagt till om dammsugning,
filmkväll och allmänpraktiken stängd för veckan, gjort doktorn putt :oops:
Själv har jag efter en hård vecka med mycket sömn och liten verkstad
satt familjen på att städa upp och tvätta/diska härhemma så att man kan
bjuda över trevliga vitrockar på en liten valium och ramlösa :lol:
Nä nu måste jag försöka komma ikapp med sömnen - den la sig före mig :lol: <!-- </EdIndex> --></div>
Lason

Inlägg av Lason »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klart som fasen att den startade... Sa ju jag från början... :wink:

Och du gjorde som jag sa för att få loss den med :clapping:

Men sprack den gamla kolven eller? Varför använde du inte den och hämtade ett par kolvringar hos mig :wink:

Hur går det med bromsarna då? Fått igång dom? Väldigt vanligt på Leleunaven att pinnen som går igenom skölden oxiderar fast... Svårt att begripa för konstruktörer att alu och stål inte gillar att vara tillsammans :evil:

Men det brukar inte vara några svårigheter att böka loss :) Använd för guds skull inte kopparpasta på pinnen sen bara, vapen eller lagerfett är det bästa. <!-- </EdIndex> --></div>
dr.novolette
Ort: Från samma stad som Björn Karlström (ni vet han som designade NV Autopeden & Crescent 2000 mfl..

Inlägg av dr.novolette »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->.. Bakpulver. Jo det är sant, En hemmagjord minibläster matades med 2burkar bakpulver och gjorde rent förgasaren.. Ska ta ett foto på den i sinom tid...

jag vill gärna se ett foto på blästern :D .. å även på resultatet. Det måste vara ett minimalt blästermunstycke eftersom 2brk bakpulver inte är mkt. <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

dr.novolette skrev:.. Bakpulver. Jo det är sant, En hemmagjord minibläster matades med 2burkar bakpulver och gjorde rent förgasaren.. Ska ta ett foto på den i sinom tid...

jag vill gärna se ett foto på blästern :D .. å även på resultatet. Det måste vara ett minimalt blästermunstycke eftersom 2brk bakpulver inte är mkt.
http://www.aircooledtech.com/tools-on-the-cheap/soda_blaster/

Härifrån fick jag idén. Dock så var jag inte noga med grovlek på slang och tryck ur pistolen så därför blev resultatet ganska klent jämfört med Solex förgasaren som visas på sidan. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Rexxy
Kontakt:

Inlägg av Rexxy »

Nymans2013 skrev:
dr.novolette skrev:.. Bakpulver. Jo det är sant, En hemmagjord minibläster matades med 2burkar bakpulver och gjorde rent förgasaren.. Ska ta ett foto på den i sinom tid...

jag vill gärna se ett foto på blästern :D .. å även på resultatet. Det måste vara ett minimalt blästermunstycke eftersom 2brk bakpulver inte är mkt.
http://www.aircooledtech.com/tools-on-the-cheap/soda_blaster/

Härifrån fick jag idén. Dock så var jag inte noga med grovlek på slang och tryck ur pistolen så därför blev resultatet ganska klent jämfört med Solex förgasaren som visas på sidan.
Smart lösning! :shock: <!-- </EdIndex> --></div>
Conrad Engström

Inlägg av Conrad Engström »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Skrevs tidigare i Sixten 2 om blästern. <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vad är sixten 2 ? <!-- </EdIndex> --></div>
S_Compakt

Inlägg av S_Compakt »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.2-takt.se/ <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ett rör på 8-10mm såga en skåra i det
trä dit en dubbelvikt smärgelduk
sätt röret på en borrfluga och vips
har du en slipgrej som tar både i hål
och vispar mot plåt :wink: <!-- </EdIndex> --></div>
bodda

Inlägg av bodda »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ehh borrfluga ? <!-- </EdIndex> --></div>
umekille

Inlägg av umekille »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Borrmaskin...man kan även klippa
en remsa av fint sandpapper o använda
har en sån då jag brukar finslipa fågelholkshål
de blir så släta då... <!-- </EdIndex> --></div>
Nymans2013

Inlägg av Nymans2013 »

hottiz skrev:Borrmaskin...man kan även klippa
en remsa av fint sandpapper o använda
har en sån då jag brukar finslipa fågelholkshål
de blir så släta då...
Gammalt trick som säkert funkar, men inte när man inte har något eluttag eller någon borrmaskin i källarverkstaden <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar