Tändningsproblem(?) Sachs 50/3LS

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
bopakoster

Re: Tändningsproblem(?) gammal Sachs mopedmotor

Inlägg av bopakoster »

HSE skrev:Tycks ju inte vara tändningen eftersom du har fin gnista, nästa steg är att kolla förgasaren och bränsle tillförseln. Om du öppnar kranen och låter det rinna fritt i en burk, har du stark fin stråle då?
Hej HSE, Stark fin stråle? Nja mera som på en gammal gubbe... med öppen kran rinner det ut 1dl/30sek med en dm slang efter tankventilen.
Tömde även tanken och kollade tanksil(plastnät) och ventil, blåste rent, det gav ingen ändring i utflöde.
Jämförde också med en gammal tanksil (metallnät) och ventil den hade likadant flöde.
IMG_5079.JPG
Om det är OK flöde vad är nästa steg?
Senast redigerad av bopakoster den 19 maj 2016, 10:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Flödet som du anger skulle räcka till en bil som körs i 100 km/h om den drar 1,2 liter per mil. Så om motorn inte är trimmad för 100+ och dessutom körs på varaktigt på fullgas räcker flödet med god marginal.
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE

Inlägg av HSE »

Nästa steg är att ansluta flotörlocket till kranen och se hur flödet in till förgasaren ser ut. Jag har varit med om att det fastnat skräp där som strypt flödet och vissa förgasare har ett filter där.
bopakoster

Inlägg av bopakoster »

Tack, Något filter finns inte där, och flottörhuset fylls när man håller ner flödarknappen, återkommer snart med rapport om flödet
bopakoster

Inlägg av bopakoster »

Inlägg av HSE » 19 maj 2016, 08:40

Nästa steg är att ansluta flotörlocket till kranen och se hur flödet in till förgasaren ser ut. Jag har varit med om att det fastnat skräp där som strypt flödet och vissa förgasare har ett filter där.
IMG_5081.JPG
IMG_5083.JPG
Så ser flottörlocket ut, är märkt BING på ovansidan, inget filter men det är en strypning i det. Flödet var 1dl/55sek, dvs c.a hälften av det som jag har direkt ur tankslangen.
HSE

Inlägg av HSE »

Ser ju bra ut. Så dina problem har inte någon av de vanligaste orsakerna :? Normalt om motorn startar bra och går bra i en 1015 minuter är det tändspolen eller kondensatorn. Tappar den som i ditt fall orken redan efter någon minut brukar det bero på att bränslenivån i flotörhuset sjunker fortare än det hinner fyllas på. Vad händer om du trycker på flödarknappen när motorn tappar orken? Kan ju vara att motorn tar tjuvluft någonstans också på kolla med startgas runt alla packningar och packboxen vid svänghjulet. Lycka till, svårt att hjälpa till mer på distans...
bopakoster

Inlägg av bopakoster »

Tack, jag uppskattar verkligen hjälpen jag får här. "Vår" mopedverkstadskille har lagt ner verksamheten här på ön och för att få mopeder mm till verkstad på fastlandet måste den fraktas med godsfärja, vilket iofs går men tar lång tid (och pengar).

-Jag har tidigare försökt att flöda när motorn börjar stanna, men troligen är det för sent för att få den att fortsätta gå (det tar ju en stund att få ner soppan). Jag ska pröva att flöda tidigare före innan motorn börjar dö..rapport kommer

-Kan det vara så att flottören hänger sig i övre läget och därmed stänger bensinflödet?

-Jag förstår inte ditt sista förslag "
kolla med startgas runt alla packningar och packboxen vid svänghjulet.
kan du utveckla det lite mer?
bopakoster

Inlägg av bopakoster »

HSE skrev:Vad händer om du trycker på flödarknappen när motorn tappar orken? .
Ingenting.

Nya observationer:
-Friläge: det går att hålla liv i motorn om den får gå på fullgas hela tiden. Om den ändå börjar hacka i fullgasläget så tänder den om jag hjälptrampar upp varvtalet
-Det går även att starta på ettan med max varvtal och köra så, men så fort jag lägger i tvåan eller sänker varvtalet så dör motorn.
Användarens profilbild
Petrolhead
Kontakt:

Inlägg av Petrolhead »

Det är inte så att den flödar?
Alt. att den går väldigt fett?
Vad har du för värmetal på stiftet?
Min gissning är för mycket soppa släcker stiftet.

//JOhan
HSE

Inlägg av HSE »

Börjar låta som den har dålig komp eller tar in tjuvluft. Kolla alla packningar, topplock, cylinderfot, förgasaranslutningen och kolvringarna samt vevaxelns packboxar, det sista är värst men inte ovanligt att de torkar och tätar dåligt för att de blivit stenhårda...
bopakoster

Inlägg av bopakoster »

HSE skrev:Börjar låta som den har dålig komp eller tar in tjuvluft. Kolla alla packningar, topplock, cylinderfot, förgasaranslutningen och kolvringarna samt vevaxelns packboxar, det sista är värst men inte ovanligt att de torkar och tätar dåligt för att de blivit stenhårda...
Nu har jag demonterat förgasaren, kollat alla munstycken även bottenmunstycket som jag inte gjort förut. Hittade ingen uppenbar egensättning i munstyckena, lite skruffs i botten på flottörhuset, som jag putsade invändigt och rensade styrhålet i botten. Med flottören i och locket på så hörs det att den rör sig som den ska när man skakar förgasaren. Jag gjorde dessa saker för att vara helt säker på att förgasaren är OK.

När jag skruvade av förgasaren observerade jag att den ena muttern inte var åtdragen, kan det vara ett tjuvluftställe tillräckligt för att döda motorn?

Jag försökte starta motorn, men glömde att skruva in variablamunstycket så motorn blev sur. Testade gnista, gav enstaka gnistor, provade starta igen utan framgång, nytt gnistningsprov blev negativt. Vad betyder det?

Kompressionen är OK enligt en händig granne som provade med tummen i tändstiftshålet.

Senare med torrare motor så trampade jag utan bränsletillförsel och utan stiftanslutning för att se om det gick att ladda kondensatorn. Om det skedde eller inte vet jag inte men nu fick jag lite gnistor och det gick att starta och hålla liv i motorn så länge den fick full gas och gick på högt varv, precis som förut alltså.

Kan det vara så att det höga varvtalet gör att kondensatorn laddas tillräckligt för att ge gnista, men lägre varv så laddar den inte, alltså ingen gnista? Problemet är väl i så fall tändspole och/eller kondensstor?

Eller är det ändå som du skriver tjuvluft eller dålig komp?
HSE

Inlägg av HSE »

Jag använder en tändinställningslampa när jag felsöker, blinkar den när jag kickar finns det gnista och då skall motorn starta om det finns rätt bränsleblandning luft/bensin samt rätt komp/vevhuskompresion. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000020145/ Sedan använder jag startgas också, tänder och startar motorn på startgas så så ligger felet någonstans på bränslesidan. Så det är med dessa två hjälpmedel jag börjar felsöka en motor som inte startar :wink: Startar den och dör sedan blir det lite svårare, kan vara ex glappkontakt någonstans eller tändspole/kondensator som är dålig eller förgasare som ger för fet bränsleblandning, bensin är bara brännbar om den blandas med luft i rätta proportioner, för mycket eller för lite brinner inte och när motor är kall fastnar en del bränsledroppar på de kalla ytorna på vägen varför det behövs fetare blandning vid kallstart. Därav behovet av användningen av choke vid kallstart,stänger man inte av choken så dör motorn efter några minuter. Detta är några allmänna tips, gå inte att göra så mycket mer per distans...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Öppnar brytarna som de ska? Om de knappt öppnar kan det bli så att motorn bara går på fullgas/högre varv genom att de öppnar lite då p.g.a. vibrationer.
Ger den ordentlig och stabil gnista när du kickar utan att trampa till som en tok?
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
bopakoster

Re: Tändningsproblem(?) 50/3LS Sachs mopedmotor

Inlägg av bopakoster »

Tack HSE mfl. Tacksam för alla råd jag får!

Jag fortsätter söka fel på tändsidan...
Micke S skrev:Öppnar brytarna som de ska? Om de knappt öppnar kan det bli så att motorn bara går på fullgas/högre varv genom att de öppnar lite då p.g.a. vibrationer.
Ger den ordentlig och stabil gnista när du kickar utan att trampa till som en tok?
Brytarna öppnar c:a 0,3mm.
Nej, gnistan är inte stabil som du skriver när "jag inte trampar som en tok"..mer sporadisk skulle jag nog säga, dvs inte gnista för varje varv på svänghjulet

Kan jag komma åt att öppna brytarna mer utan att ta bort svänghjulet?
Arnemo

Re: Tändningsproblem(?) Sachs 50/3LS

Inlägg av Arnemo »

Bryteravstanden må justeres med svinghjulet på. 0,4 mm, +/- 0,05mm.
Polskoavstand (abriss) skal da være 7-11 mm
0,5 mm gnistgap på tennpluggen.
Skriv svar