HSE skrev:Börjar låta som den har dålig komp eller tar in tjuvluft. Kolla alla packningar, topplock, cylinderfot, förgasaranslutningen och kolvringarna samt vevaxelns packboxar, det sista är värst men inte ovanligt att de torkar och tätar dåligt för att de blivit stenhårda...
Nu har jag demonterat förgasaren, kollat alla munstycken även bottenmunstycket som jag inte gjort förut. Hittade ingen uppenbar egensättning i munstyckena, lite skruffs i botten på flottörhuset, som jag putsade invändigt och rensade styrhålet i botten. Med flottören i och locket på så hörs det att den rör sig som den ska när man skakar förgasaren. Jag gjorde dessa saker för att vara helt säker på att förgasaren är OK.
När jag skruvade av förgasaren observerade jag att den ena muttern inte var åtdragen, kan det vara ett tjuvluftställe tillräckligt för att döda motorn?
Jag försökte starta motorn, men glömde att skruva in variablamunstycket så motorn blev sur. Testade gnista, gav enstaka gnistor, provade starta igen utan framgång, nytt gnistningsprov blev negativt. Vad betyder det?
Kompressionen är OK enligt en händig granne som provade med tummen i tändstiftshålet.
Senare med torrare motor så trampade jag utan bränsletillförsel och utan stiftanslutning för att se om det gick att ladda kondensatorn. Om det skedde eller inte vet jag inte men nu fick jag lite gnistor och det gick att starta och hålla liv i motorn så länge den fick full gas och gick på högt varv, precis som förut alltså.
Kan det vara så att det höga varvtalet gör att kondensatorn laddas tillräckligt för att ge gnista, men lägre varv så laddar den inte, alltså ingen gnista? Problemet är väl i så fall tändspole och/eller kondensstor?
Eller är det ändå som du skriver tjuvluft eller dålig komp?