Det är såna tips som gör forum så ovärderliga

Snyggt Micke !!Micke S skrev:Nu har jag monterat 1000-kronors (med frakt) Simoninisystemet på den svarta Zundappen som blev utan sedan RP2an hamnade på den blå. Systemet är som tidigare nämnts mycket långt och monterar man det som det är på en KS50 så kommer systemet att nåt ut bakom bakhjulet och peka utåt![]()
Det jag gjorde för att det ska passa var att ersätta kröken med en krök som jag sågade loss från ett Jamarcolsystem. Jag valde längden så att reflektorn i expansionskamnaren hamnar på samma avstånd från avgasporten som det är med RP2.
Simoninisystement är delbart på slutet och skarven ihopsatt med en klumpig V-bandsklamma (samma typ som används på turboaggregat m.m). Den kasserades också och jag popnitade ihop delarna efter att ha sågat av sista biten till lagom längd.
För att montera och få systemet i linje gör jag så här. Först hänger upp det med alla fästen och klammor löst åtdragna och vrider in det i läge. Sedan drar jag fast det ordentligt mot cylindern. Därefter drar jag den bakre klamman hårt och slutligen skarven mellan kröken och expansionskammaren. På det sättet slipper man få snedbelastning på avgasstosen i cylindern och kan rikta systemet precis som man vill ha det.
Tyvärr kan jag inte provköra i dag åt Falkfish, för jag har lånat svänghjulsmuttern till den blå Zundappen som jag ville få helt klar.
Stay Tuned
Micke S skrev:Hittade en ny svänghjulsmutter som är på nu. Men jag har tätat med avgassilikon som behöver härda innan provstart. Du får kika på svetsskarvarna så länge
Den största anledningen till att Simoninisystemet inte gick bra är att jag hade gjort en miss i mätningen. Expansionskammaren kom ca 150 mm för långt bak jämfört med RP2 och Vrålapor som är identiska på den punkten. När jag provade att flytta fram systemet gick det inte att göra mer än ca 50 mm utan att bygga en ny krök, alternativt ta en sådan från en nedskuren Vrålapa. Med tanke på den osäkerhet som ändå finns så valde jag att inte skrota en ny Vrålapa som är ett säkert kort och jag behöver kunna använda.erlan skrev:
beror det på att den mängden färskgas som är ut i pipan och vänder, är relativt mager?
så att när den blir kvar i ett sämre avgassystem, så blir den färskgasen som blir kvar förhålaande vis fet?
erlan+