Jag fick två bromspedaler av en tidigare forumkollega, trodde att någon skulle gå att anpassa men det var inte riktigt nära.
Fick syn på en pedal på Tradera, tyckte att den kunde passa så jag köpte den för 75 spänn, värt att chansa ibland.
Jag har ingen aning om var den kommer från, någon som vet? Vore kul att veta:

Originalfästet för bromspedal var ändå lite risigt så jag tog bort hållaren för bromsvajer, samtidigt övre stopp för pedalen.
Jag kommer alltså att konvertera till bromsstag istället för Puchens bromsvajer.
Pinnen som lagrar originalbromsen var sliten, den åkte också bort.

Svarvade en lagring för genomgående M8 då det sitter ett svetsat mutterstycke på ramen:

Passar riktigt bra, pedalen svänger ut tillräckligt för att gå fritt från expansionskammaren, övre läge i höjd med fotpinnen.

Ett hårstrå mellan swingen och pedalens lagring, bekymrar mig mindre då detta är i swingens nedre läge, fullt utfjädrad:

Bromspedalens fäste för bromsstaget vilar mot swinglagringen i sitt tillbakadragna läge.
Rörelsemånen är 20 millimeter innan samma fäste slår i motorn, samtidigt har bromspedalen flyttat sig 100 mm neråt.

Nackdelen är att bromsstaget får en böj närmast fotpedalen, det kan ge en oprecis känsla då denna böj kommer att fjädra när bromsbackarna börjar nypa i trumman.

Om det känns alldeles för flummigt att bromsa får jag förlänga bromspedalens fäste mot bromsstaget men jag vill testa som det är.
Det triggar en smula att hitta en alternativ bromspedal som passar utan modifiering!