Det blev en PUCH Nevada...Ny gnista i projektet...

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Re: Det blev en PUCH Nevada...

Inlägg av Coolvette »

Har pillat lite med fotbromsen.
Jag fick två bromspedaler av en tidigare forumkollega, trodde att någon skulle gå att anpassa men det var inte riktigt nära.

Fick syn på en pedal på Tradera, tyckte att den kunde passa så jag köpte den för 75 spänn, värt att chansa ibland.
Jag har ingen aning om var den kommer från, någon som vet? Vore kul att veta:
Bild
Bild

Originalfästet för bromspedal var ändå lite risigt så jag tog bort hållaren för bromsvajer, samtidigt övre stopp för pedalen.
Jag kommer alltså att konvertera till bromsstag istället för Puchens bromsvajer.
Pinnen som lagrar originalbromsen var sliten, den åkte också bort.
Bild

Svarvade en lagring för genomgående M8 då det sitter ett svetsat mutterstycke på ramen:
Bild

Passar riktigt bra, pedalen svänger ut tillräckligt för att gå fritt från expansionskammaren, övre läge i höjd med fotpinnen.
Bild

Ett hårstrå mellan swingen och pedalens lagring, bekymrar mig mindre då detta är i swingens nedre läge, fullt utfjädrad:
Bild

Bromspedalens fäste för bromsstaget vilar mot swinglagringen i sitt tillbakadragna läge.
Rörelsemånen är 20 millimeter innan samma fäste slår i motorn, samtidigt har bromspedalen flyttat sig 100 mm neråt.
Bild

Nackdelen är att bromsstaget får en böj närmast fotpedalen, det kan ge en oprecis känsla då denna böj kommer att fjädra när bromsbackarna börjar nypa i trumman.
Bild

Om det känns alldeles för flummigt att bromsa får jag förlänga bromspedalens fäste mot bromsstaget men jag vill testa som det är.
Det triggar en smula att hitta en alternativ bromspedal som passar utan modifiering!
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor

Inlägg av Hasse »

Coolvette skrev: Jag har ingen aning om var den kommer från, någon som vet? Vore kul att veta:
Ser ut att vara till Zündapp 517.

http://www.mopedrenovering.se/zundapp/r ... -1976.html

http://www.mopedrenovering.se/zundapp/h ... -1976.html
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Hasse skrev:
Coolvette skrev: Jag har ingen aning om var den kommer från, någon som vet? Vore kul att veta:
Ser ut att vara till Zündapp 517.

http://www.mopedrenovering.se/zundapp/r ... -1976.html

http://www.mopedrenovering.se/zundapp/h ... -1976.html
OK, tack för tipsen, då vet jag.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Nåå, blir den klar i år? :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Micke S skrev:Nåå, blir den klar i år? :wink:
Jooo, så är det tänkt... 8)

Är inne i en intensiv period på jobbet just nu, utlandsresor mest varenda vecka, sitter i Stuttgart just nu, på väg hem.
Helgerna går åt till det vanliga, hålla frugan på gott humör, fixa i trädgården, ibland blir det en kvart over till moppen... :lol:

Återstår inte så mycket, vajrar och framhjul på plats, tvätta ut tanken, inte mer än några timmars job egentligen.

Har sågat av originalstyret 95 millimeter på varje sida, tänkte köra med det i början men jag upptäckte att det är skevt, har nog varit med om en vurpa.
Får se om jag kan rikta det eller så får jag byta det.

Som sagt, det blir kört i år, frågan är bara när... :?:
Nästa vecka är jag hemma, helgdag på Torsdag och semester på Fredag, då kan det hända lite på moppen.
HSE

Inlägg av HSE »

Stuttgart, där har jag också varit i tjänsten, rätt tråkig stad tyckte jag, bara saft på kantinen på fabriken. Annat var det i München! Rejäla ölglas på fabriken där :D Och massor av ölhallar med fin stämning på stan. Och ett fantastiskt tekniskt Museum om man hade tid över. Missa inte det om du kommer dit:https://sv.wikipedia.org/wiki/Deutsches_Museum
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

HSE skrev:Stuttgart, där har jag också varit i tjänsten, rätt tråkig stad tyckte jag, bara saft på kantinen på fabriken. Annat var det i München! Rejäla ölglas på fabriken där :D Och massor av ölhallar med fin stämning på stan. Och ett fantastiskt tekniskt Museum om man hade tid över. Missa inte det om du kommer dit:https://sv.wikipedia.org/wiki/Deutsches_Museum
Var i München i förra veckan (landande på Tisdagen, lämnade på Torsdagen, däremellan på vägen) ingen chans för besök på några intressanta platser...

Nästa vecka är ju kort sedan är det Gotland och Holland...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Coolvette skrev: Helgerna går åt till det vanliga, hålla frugan på gott humör, fixa i trädgården, ibland blir det en kvart over till moppen... :lol:
Guldläge för mycket jobbresor och övertid. :wink:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
Luddet84

Inlägg av Luddet84 »

Från Landskrona nära och bra:))
Monark sport 1966 ( färdigrenoverad!!)
Monark monarscoot 1968 (åkmoppen)
Monark 1264 1964 ( färdigrenoverad )
Speed Compact 1247 -1967(åkmoppe)
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

Sådär, om någon trodde att mitt projekt var avstannat så var det inte fallet, det hamnade bara i en svacka... 8)

Mycket resor i jobbet (har besökt 11 länder hittills i år) och min förbannade rygg som fetpajade ett par veckor har försenat det hela.
Dock är målet att ha startat den innan midsommar och nu ser det ut att hålla.

Moppen står nu på hjul och den ser väl hygglig ut? Pakethållaren är bortplockad.
Bild

Bild

Frigången blev bättre än vad jag var rädd för då jag ju fick svetsa om dämparen för att få ner den i vettig nivå.

Centralstödet var dåligt då jag köpte moppen, funderade ett tag på att byta det men lät det bero.
Eftersom jag monterat en "vrålapa" så fick det bli ett sidostöd istället, ett centralstöd hade inte funkat med denna.

"Kraftpaketet" som ännu inte är startad, ska få lite olja innan det är dags.
Bild

Utsikt från förarplats ser ut såhär, jag bryr mig inte om hastighetsmätaren ett dugg, varvtalet är betydligt intressantare.
Monterade en liten diskret mätare, rekommenderad av Micke S.
Bild

Jag tänkte leta upp ett lägre styre men det har inte blivit av.
Monterade originalstyret som är för högt men det får duga till en början.
Dock har jag sågat av det 95 millimeter per sida, orört är det alldeles för brett.
Jag vill egentligen inte ha någon backspegel men det kan ändå vara bra att veta när något närmar sig bakifrån.
Letade upp ett par styrändsspeglar som jag vill testa på vänstersidan, hade liknande på min Ducati då jag körde en sådan, och var mycket nöjd med det.
Bild

Bakskärmen är avkortad 75 millimeter, dels för att bli snyggare, dels för att den var skrapad och ful.
Pakethållaren åkte bort direkt, tycker inte att den är snygg, vill jag ha med något får det bli en rygga.
Bild

Så, nu återstår smågrejor, hinner kanske göra det i slutet av veckan, är i Hamburg i tre dagar denna veckan... :?

Notera att det är ett "no finish"-projekt, all fokus på det tekniska.
Om det blir en moppe som är kul att köra får jag kanske tillbringa vintern med att fixa finishen men det får vi se...

Stay tuned for tuning...
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Roligt att du har kommit så långt och moppen ser mycket bra ut !
Hoppas den kommer att gå fint också men det gör den säkert.
HSE

Inlägg av HSE »

Hamburg, där har jag också varit i tjänsten några gånger. Enda intressanta där var nog att handla öl... Jag känner för dig, har också dålig rygg :| Mopeden blir fin, underskattad modell tycker jag, trevlig att åka på och lagom stor att sitta bekvämt på. Min variant med fyrtaktsmotor är min favorit att åka med, tyvärr får jag riva framhjulet då det visat sig ha blivit ovalt under vintern :shock: Stör åkupplevelsen en smula...
alex000525

Inlägg av alex000525 »

Ser grymt ut! Varit en lång väntan, så gött med lite uppdatering. Det enda jag stör mig på är placeringen av förgasaren, men sålänge du är nöjd och den går som fan så är det inga problem! :P
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

En målsättning var att vara startklar till midsommar.
Eftersom det är den egentliga midsommaraftonen idag i form av sommarsolståndet passade jag på att starta upp moppen för första gången nu ikväll... 8) :D

Den trilskades en stund innan jag fick igång den på kicken.
Försökte rulla igång den men det höga kompet gjorde det besvärligt.

Motorgången är lite orolig, tror den drar tjuvluft någonstans.
Varvet rusar iväg omotiverat, får kolla luftskruven också, kan det vara den som står käpprätt fel?
Vad är rimligt utgångsläge på ställskruven?

Kopplingen vägrar att koppla ur ordentligt, måste fatta hur jag justerar dragbulten.
Någon som kan tipsa eller skicka en länk med info?

Med motorn igång kunde jag köra lite i gatan.
Rejält med orr verkar det som, hjullyft på ettan, helt ojusterad.

Där med tjuvluften måste jag rätta till, kopplingen också givetvis.
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor

Inlägg av Micke S »

Utgångsläge för luftskruven är 1,5 varv. När du skruvar in den fetas blandningen på PWK. Om den inte svarar hyfsat på luftskruven så behöver lågfarten bytas. Men kolla först att det inte finns några läckage.

För övrigt har jag inte mekat Puch på 50 år och då satte jag bara ihop en motor åt en kille.
Skriv svar