JLO-Tråd

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Användarvisningsbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Re: JLO-Tråd

Inlägg av pangerva » 15 apr 2016, 00:23

Vet var det finns en sån motor.
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60

Användarvisningsbild
mattam57
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Re: JLO-Tråd

Inlägg av mattam57 » 25 jun 2016, 10:51

Hejsan
Efter att ha samlat på mig delar till mitt tre-växlade ILO projekt är det dags för slutmontering :D
Nu undrar jag om ngn vet vilken tjocklek distansbrickan 108 skall ha?
mvh
Pelle
1.jpg
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h

Användarvisningsbild
disktant
Inlägg: 1121
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: JLO-Tråd

Inlägg av disktant » 01 jul 2016, 13:43

mattam57 skrev:Hejsan
Efter att ha samlat på mig delar till mitt tre-växlade ILO projekt är det dags för slutmontering :D
Nu undrar jag om ngn vet vilken tjocklek distansbrickan 108 skall ha?
mvh
Pelle
Bilagan 1.jpg finns inte längre
1.2mm/1mm
En liten fläns på brickan
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 69km/h
Monarped ??:a ( pågående "bobber" projekt ) ILO 3-vxl, Puchlo S3 + topp, Rito, Encarwi KL-7 (blir nog ett HPI i denna också)
Crescent 2000 56:a

Bild

Användarvisningsbild
mattam57
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Re: JLO-Tråd

Inlägg av mattam57 » 01 jul 2016, 13:53

Ok, tack för svar!

Den saknas tyvärr men har fått laborera med shims för att få dreven någorlunda i fas. Upptäckte att det blev lite tight när kåpan ska på
så man får kompromissa lite med shimsen.

Nu ska jag jaga rätt på kabelhölje till växelkabeln som jag trodde låg i gömmorna, får kolla dom lokala nasarna i e.m.

Hoppas på ett test i kväll :)
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h

Användarvisningsbild
disktant
Inlägg: 1121
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: JLO-Tråd

Inlägg av disktant » 01 jul 2016, 14:08

Och där såg jag nu att jag saknar en 104 kula i min renoverade motor
Någon jävel har slarvat :evil:
Hmmm jag som trodde jag skulle få i den i Monarken i dag
Bilagor
image.jpeg
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 69km/h
Monarped ??:a ( pågående "bobber" projekt ) ILO 3-vxl, Puchlo S3 + topp, Rito, Encarwi KL-7 (blir nog ett HPI i denna också)
Crescent 2000 56:a

Bild

Användarvisningsbild
mattam57
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Re: JLO-Tråd

Inlägg av mattam57 » 01 jul 2016, 15:59

Hann med en liten provtur, växlade riktigt fint! Däremot ramlade en trampa av :? , gängpaj, kollade inte traderaköpet så noga...

Vad är det för dim. på kulan? Har ett gäng 3,95 mm men det låter väl lite stort....
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h

Användarvisningsbild
disktant
Inlägg: 1121
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: JLO-Tråd

Inlägg av disktant » 01 jul 2016, 16:09

mattam57 skrev:Hann med en liten provtur, växlade riktigt fint! Däremot ramlade en trampa av :? , gängpaj, kollade inte traderaköpet så noga...

Vad är det för dim. på kulan? Har ett gäng 3,95 mm men det låter väl lite stort....

4mm snabbt med skjutmått så dina lär fungera fint mistick_yes.gif
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 69km/h
Monarped ??:a ( pågående "bobber" projekt ) ILO 3-vxl, Puchlo S3 + topp, Rito, Encarwi KL-7 (blir nog ett HPI i denna också)
Crescent 2000 56:a

Bild

Användarvisningsbild
mattam57
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Re: JLO-Tråd

Inlägg av mattam57 » 01 jul 2016, 16:41

Hur många behöver du? Jag har 14, kan ju behöva några själv....
PM:a din adress så skickar jag.
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h

Användarvisningsbild
disktant
Inlägg: 1121
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: JLO-Tråd

Inlägg av disktant » 02 jul 2016, 16:54

slider_score.gif
Bilagor
twin ilo.JPG
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 69km/h
Monarped ??:a ( pågående "bobber" projekt ) ILO 3-vxl, Puchlo S3 + topp, Rito, Encarwi KL-7 (blir nog ett HPI i denna också)
Crescent 2000 56:a

Bild

Användarvisningsbild
hansleopold
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 sep 2010, 23:00
Ort: Råsunda

Re: JLO-Tråd

Inlägg av hansleopold » 03 jul 2016, 08:28

Rolig motor på bilden! Fake eller funkar den?

En annan fråga om en annan sak. På din bild med ILO-delar och verktyg skymtar jag en avdragare. Ser ut som en dylik man drar av kulleder med. Antar att du nyttjar den när du tar av drevet på vevaxeln. Stämmer?

Är på jakt efter en sådan. Kommer du ihåg var du har införskaffat avdragaren. Har du moddat den också kanske? :?:

Användarvisningsbild
disktant
Inlägg: 1121
Blev medlem: 20 jul 2010, 23:00
Ort: Stockholm / Mjölby

Re: JLO-Tråd

Inlägg av disktant » 03 jul 2016, 09:07

hansleopold skrev:Rolig motor på bilden! Fake eller funkar den?

En annan fråga om en annan sak. På din bild med ILO-delar och verktyg skymtar jag en avdragare. Ser ut som en dylik man drar av kulleder med. Antar att du nyttjar den när du tar av drevet på vevaxeln. Stämmer?

Är på jakt efter en sådan. Kommer du ihåg var du har införskaffat avdragaren. Har du moddat den också kanske? :?:
Motorn var till salu för en tid sedan, riktigt ball
twin ilo2.JPG

Avdragaren är mycket riktigt en spindelledsavdragare som fått smaka på Dremeln
Avdragare2.jpg
Avdragare2.jpg (119.34 KiB) Visad 2579 gånger
Monarped 58:a - ILO 2-vxl, Beta Puchlo, Rito, Bing 15mm, Jamarcol 32mm, 69km/h
Monarped ??:a ( pågående "bobber" projekt ) ILO 3-vxl, Puchlo S3 + topp, Rito, Encarwi KL-7 (blir nog ett HPI i denna också)
Crescent 2000 56:a

Bild

Conrad Engström
Inlägg: 5405
Blev medlem: 24 aug 2008, 23:00
Ort: Kvicksund

Re: JLO-Tråd

Inlägg av Conrad Engström » 03 jul 2016, 09:31

En Vtwin tvåtakt med samma vevhus fungerar inte bra. Vevhuset ät tomt när nästa cylinder vill ha mat. Dessutom pumpas vevhuskompet fram och tillbaka under kolvarna och ut genom insugen.

HSE
Inlägg: 4655
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: JLO-Tråd

Inlägg av HSE » 03 jul 2016, 16:13

Ja, vevaxeln måste ha tätningar mellan varje cylinder på en flercylindrig tvåtaktare. Jag hjälpte en ägare till en vespa 400 (bilen alltså) som gick dåligt, felet visade sig vara dåliga vevhustätningar mellan de två vevhusen. Jim byggde en tvåcylindrig mopedmotor för några år sedan, det blev ganska klumpigt med de två vevhusen ihopsatta... Det går givetvis att bygga en parallelltvinn där båda kolvarna går upp och ned samtidigt, lite som ex Puch gamla dubbelkolvmotorer men det är ju inte aktuellt på motorn på bilden då den har cylindrarna förskjutna i förhållande till varandra. Ger också mer vibrationer som alla som kört en gammal engelsk parallelltvin vet :D Och vevaxeln blir lite speciell också, dubbelkolv motorerna hade en vevstake med master och slav för att kolvarna skulle kunna röra sig i förhållande till varandra.

Halvars
Inlägg: 470
Blev medlem: 06 feb 2011, 00:00
Ort: Sachsdalen

Re: JLO-Tråd

Inlägg av Halvars » 05 jul 2016, 16:06

Någon som har en fungerande Jlo med kick att sälja, börjar bli bråttom, mellsta snart :)

Användarvisningsbild
mattam57
Inlägg: 62
Blev medlem: 20 apr 2014, 17:35
Ort: Västervik

Re: JLO-Tråd

Inlägg av mattam57 » 04 aug 2016, 16:03

Ni som kör lite vässade ILO, hur ställer ni förtändningen? Är det max mot rotationsriktningen som gäller?
Jag har kört med det men tycker att cylindern blir för varm med kolvnypningar som resultat.

Idealet är väl en"blånerad" krök och då bör man väl ställa tändningen senare. Har börjat skruva fram och tillbaka för att få det optimalt men
det är svårt att få till det.

Tips?
Monark Monarped 1211, 61:a - 3-växlad ILO, Rito-vev, 2 mm spacer cylinderfot, 41,5 mm, VRM kolv, Bing 15, drev 15/28, Racepipa Zündapp 36mm, 80,5 km/h

Skriv svar