Tog en risk för mycket i skogen.

Här kan vi snacka om allt som inte passar in på övriga kategorier t.ex nytt moppeköp
HSE
Inlägg: 5554
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av HSE »

Skulle fälla lite träd för några dagar sedan, ingen av mina bättre dagar direkt... Började när jag plockade ihop utrustningen, jag tittade på hjälmen men tyckte det var lättare och smidigare att bara ta hörselkåpor istället, dagens första dåliga beslut. Väl i skogen så står lövträden tätt så det är ont om plats för dem att falla, givetvis krokar första trädet fast i ett annat :evil: Fäller också detta men nu är det omöjligt att styra fallet och de hakar upp sig i ett nytt träd. Fäller detta och alla tre hamnar över ett bokträd, två stammar på ena sidan och en på andra, vänstra sidan. Nu börjar det bli lurigt, det finns nu plats för träden att falla men för att fälla boken alla träden vilar på måste jag stå emellan och under stammarna :twisted: Riskabelt så jag funderade på att knalla hem och hämta tampar och vajerspel och börja dra lite... Men den snabba lösningen med att kapa och sticka åt vänster när det började röra på sig, dagens andra dåliga beslut. Jag räknade med att träden skulle rakt nedåt med det tyngden på sig. Så jag klev in började såga och när det började röra på sig stack jag till vänster. Då fick jag en stjärnsmäll över skallen och fann mig liggande på backen :shock: Konstaterade att allt var helt men blodet rann i ansiktet från ett sår på huvudet . Titt på trädtrasslet visade att allt hade rasat till väster i stället för rakt fram cocos_acc.gif Så jag snyggade upp mig för frugans skull och fick stopp på blodflödet och fortsatte med att röja upp efter raset. Men när jag lagt mig på kvällen fick jag problem med yrsel och nästa dag tillbringas på akuten. De trodde först på hjärnskakning men hittade ingen sådan, sedan kördes en skiktröntgen för att utesluta en blödning. Tillslut efter 8 timmar kopplad till en massa sladdar var kirurgavdelningen nöjd och ville lämna över mig till medicingänget :shock: Vid det laget hade jag räknat ut att jag drabbats av kristallsjukan efter smällen mot huvudet och skrev ut mig själv kl 20:30. Orkade inte vänta flera timmar på nästa gäng... Kristallsjuka http://www.yrsel.com/ywp/lagesrelaterad-yrsel/" onclick="window.open(this.href);return false; Hade jag drabbats av för en 6-7 år sedan men den hade varit borta i 6 år och yrseln denna gång var annorlunda, det känns som underlaget gungar när jag går, jobbigt. Men jag upptäckte att om jag tittar långt fram så kan jag gå normalt, gå trappor är värst... Blir långsamt bättre, de finns ju behandlingar med rörelser med huvudet för att få kristallerna i örat på rätt plats men det fungerade inte för 6 år sedan då det finns så många varianter på kristallsjukan. Möjlig att lasarettets medicin läkare kunde hjälpt mig men väntetiderna hate-wall.gif Det går ju över av sig själv på en vecka om det följer mönstret. Med en bortkastad dag på Akuten för att jag tog genvägar, jag gör inte om det...
Användarens profilbild
Hasse
Forumsponsor
Inlägg: 4294
Blev medlem: 23 jul 2008, 23:00
Ort: Ullånger

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av Hasse »

Ja, sånt där är riskabelt. Det är många som skadar sig i skogen varje år. T.ex röja upp efter stormfällda träd. Jag har brummat upp
några snygga repor i fötter och på höger lår med motorsågen i yngre dar. Hade aldrig några skyddskläder, hjälm eller vettiga skor/stövlar.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7309
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av erlan »

tips: skaffa et brytjärn/fälljärn av den långa modellen.
om man fäller fast ett träd kan man ibland rädda situasionen med att göra instick 90 graders vinkel i stammen, lodrätt. sedan sticka i fälljärnet och försöka vrida ner trädet.går inte det så bör man nog hämpa nåt med winch, och gärna ett brytblock, beroende på läge.

erlan
Användarens profilbild
pnilz
Site Admin
Inlägg: 1835
Blev medlem: 27 nov 2011, 00:00
Ort: Pengsjö , Vännäs

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av pnilz »

erlan skrev:tips: skaffa et brytjärn/fälljärn av den långa modellen.
om man fäller fast ett träd kan man ibland rädda situasionen med att göra instick 90 graders vinkel i stammen, lodrätt. sedan sticka i fälljärnet och försöka vrida ner trädet.går inte det så bör man nog hämpa nåt med winch, och gärna ett brytblock, beroende på läge.

erlan
Brukar såga ett fyrkantigt hål som du beskriver sen en slana och vrida med om jag fäller fast! Det eller en kort stropp eller spännband funkar också slipper man bära brytjärnet...

I övrigt får 2 kilar en yxa motorsåg bränsle olja vatten skyddsbyxor och skor följa med till skogen!

Fick ihop denna högen igår av några vindfällen jag rensade upp!
image.jpeg
Denna tänkte jag ge mig på imorgon ligger mot en staglina på 10kvolten
image.jpeg
Användarens profilbild
Micke S
Forumsponsor
Inlägg: 5465
Blev medlem: 15 sep 2012, 23:00
Ort: Västerås

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av Micke S »

Tur och skönt att du klarade dig ! Det hade kunnat sluta med Game Over :shock:
Vinnare i E-tuna backtävling juni 2015, 2:a i Hallsta backtävling 2016. Vinnare i E-tuna backtävling juni 2017 och vinnare i Hallsta backtävling 2017. Tvåa i Sura backtävling 2018. Vinnare i E-tuna backtävling 2018
HSE
Inlägg: 5554
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av HSE »

Micke S skrev:Tur och skönt att du klarade dig ! Det hade kunnat sluta med Game Over :shock:
Tack, för de orden. Jag är väl medveten om detta. Vågade knappt känna efter hur det gått när jag låg där... Hela trädtrasslet hade ju gått till vänster, hade jag stått kvar och inte dykt åt vänster hade jag inte fått en skråma, hade jag hunnit längre hade jag hamnat under ett träd. Så en jäkla tur, och tur jag har tjock skalle :)
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor
Inlägg: 972
Blev medlem: 20 okt 2014, 21:33
Ort: Fredriksberg. Dalarna.

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av SS440-80 »

Ja man är ju lite puckad många gånger när man varvar upp Husqvarnan ute i skogen... :roll:
Är ute ganska ofta och röjer efter snöskoterlederna här i Fredriksberg. Varje gång så har jag INTE hjälm med visir och inte heller stövlar med stålhätta. Däremot har jag huggarchaps med mig, men inte på mig cocos_acc.gif Har alltid gått finfint och då får man ju uppfattningen om sig själv att man är osårbarare än stålmannen 22_yikes.gif

Men idag så var det lite för nära blodvite för att det skulle kännas helt bra... Efter en snygg fällning av ett träd i kalibern av ett Redwoodträd så släpper jag taget om sågen med högernäven för att slänga undan stammen från skoterleden, men precis när jag tagit sågen med vänstern (sågkedjan snurrar fortfarande för sågen har inte nått tomgång ännu) och tar ett kliv framåt så greppar kedjan tag i bomullsbyxan och river en fem centimeter lång reva i brallorna, men inte en skråma på huden :shock:

Då åkte chapsen på...
IMG_3100.JPG
Baronen
Forumsponsor
Inlägg: 2031
Blev medlem: 05 sep 2014, 21:34
Ort: Fjugesta

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av Baronen »

Tog "körkort" för några år sedan så jag är ganska noga med säkerheten. Men jag slarvar jag också. Men jag gjorde en investering då och köpte en helt ny mundering. Att fälla på och göra domino är bland det farligaste.. Jag har alltid med lite rep så jag kan ta ner en slana, slå om repet och vrida av trädet. Det funkar 9 ggr av 10. Sen har jag nästan alltid traktorn med mig också :)
Puch Dakota -73/74 Guld, 74cc 4speed
Crescent 1149 Raketarsle -62, 50/3 KFS
Crescent 1134 -59, 50/3 S
Fram M41, 110cc -56
Victoria FM38 -53

RAGNARÖK MK NERIKE
Användarens profilbild
JoNo
Forumsponsor
Inlägg: 852
Blev medlem: 22 okt 2014, 09:16
Ort: Bollnäs kommun

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av JoNo »

Aj och aj!
Skönt att du i alla fall överlevde, och det trots allt verkar gått bra [blåöga]

Jag har nån hektar skog och har den största respekt för å hålla på. Är ju inte vidare kunnig med sågen, men om jag håller på tar jag gärna traktorn till hjälp där den kommer fram.
HSE
Inlägg: 5554
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av HSE »

Tack. Komma fram med traktorn är problematiskt i min skog, löper en bergknalle tvärs över den och marken runt är inte min på tre sidor så jag kan inte köra in från andra hållet. Och som sagt jag har mest lövskog som står tätt och har stoora kronor som hakar i allt på sin väg. Men jag gör aldrig samma misstag två gånger så jag får ta det lugnare och tänka efter före nästa gång... Lider dock fortfarande av lite yrsel efter smällen men det kunde gått mycket värre.
flora
Inlägg: 998
Blev medlem: 13 sep 2009, 23:00
Ort: Linköping

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av flora »

Jag fick också kristallsjuka av en smäll i skallen i somras, vi nere i ett par grottor och jag reste mig upp och slog i skallbasen i berget, det tog ett par veckor innan karusell känslan försvann.
Jag fick ett par övningar jag skulle göra för att kasta kristallerna rätt och det hjälpte faktiskt, den första var att man skulle sitta på sängen och sen kasta sig i sidled 3ggr åt varje håll och den andra var att man skulle sitta på knä på golvet och titta upp i taket tills det började snurra sen skulle man luta sig framåt med huvudet vridet först åt vänster och sen samma sak med huvudet åt höger.
Karusellsjuka är riktigt otrevligt och en del blir så dåliga att dom blir sängliggande och får krypa till toan.
Crescent Golden Champ 1255
Crescent Champion 1256
Mustang Cross B
HSE
Inlägg: 5554
Blev medlem: 01 apr 2012, 23:00
Ort: Romelanda

Re: Tog en risk för mycket i skogen.

Inlägg av HSE »

Efter 3 veckor är yrseln borta och såret i skalpen har precis läkt. Nacken är dock fortfarande stel och ömmar vid hastiga rörelser. men det kunde gått mycket värre :shock: Rörelser för att försöka flytta kristallerna i örat har jag provat men hjälpte inte mycket...
Skriv svar