Ventil..
Re: Ventil..
dom där bultarna ska inte efterdras. dom drar man till ett lågt moment i ett eller flera steg.
sedan drar man ett exakt antal grader till. vanligen 90grader. då drar man ut bulten som en fjäder,
vilket i teorin ska hålla press på toppackningen bättre.
i praktiken? jag har sett problemmotorer där det inte verkar göra någon skillnad för hållbarheten.
erlan
sedan drar man ett exakt antal grader till. vanligen 90grader. då drar man ut bulten som en fjäder,
vilket i teorin ska hålla press på toppackningen bättre.
i praktiken? jag har sett problemmotorer där det inte verkar göra någon skillnad för hållbarheten.
erlan
Re: Ventil..
Aha bra att veta att ej ska efter dra bultarna. Kunde jag alldrig tro, låter super tokigt om dessa skulle behövas efter dras. Då det inne bär att att man alltid skulle demontera yttre över toppen inkl. kamaxlar, kamrem, spännaren, plastskydd, multimrem & spännaren för muliti.R mm...för att komma åt bultskallarna till toppen en gång till varje gång toppen De/Mo vilket ej låter normalt eller hur!...
Har jag lite flyt som kommer toppen att vara åter monterad i kväll....peppar....peppar...peppar...
Har jag lite flyt som kommer toppen att vara åter monterad i kväll....peppar....peppar...peppar...
Senast redigerad av billykid den 25 jan 2020, 21:15, redigerad totalt 1 gång.
Re: Ventil..
sådana bultar känns igen på den onormalt långa gängan. hittar man sådana gängor så är det
bultar som ska dras med vinkelmätare som komplement till momentnyckel.
i alla fall har det sett ut så när jag träffat på sådana åtdragningsinstruktioner.
erlan
bultar som ska dras med vinkelmätare som komplement till momentnyckel.
i alla fall har det sett ut så när jag träffat på sådana åtdragningsinstruktioner.
erlan
Re: Ventil..
På S-V70...97 - 00 Motor B2454T är det 1:a) 40 Nm___2:a) 60 Nm___3:e) 130 grader...
Med in oljade gängor & bult under skalle/topp, 130 grader allt på en jämn sväng utan stopp....
Med in oljade gängor & bult under skalle/topp, 130 grader allt på en jämn sväng utan stopp....
Re: Ventil..
90 grader brukar jag dra med synvinkeln, men 130 skulle jag inte dra utan vinkelmätare.
erlan
erlan
Re: Ventil..
Toppen upp mätt...ALLT ser super bra...VOLVO tolerans är skevhet: Max längd = 0,5... Max tvär 0,3 mm
Tror detta är helt onödigt att göra(byta ventiltätn. 24.000mil), men jag skulle alldrig förlåta mig själv...om blårök kommer sen.
När jag ändå håller på å mekar, slipa lite med karborunpasta på ventilerna, men det är 20 st ventiler, det gör jag ej på en kvart....
PS old matlådor är bra, men dessa är hårdsmälta....allt är uppmärkt till 100%. Behövs kanske inte med lyftarna....men det är så jag gör...
Om nån fundrar, så är dessa fyllda med motorolja......för att Hydrallyftarna ej ska behöva jobba så hårt vid första starten.
.
Alldrig över 2000V/Rpm vid första starten..varmkörning lungt å fint. PS smörja Kamalarna före Mont. kan av bra...
. Kan ej se eller hitta nåt mät bart fel på motorplanet......
.Tror detta är helt onödigt att göra(byta ventiltätn. 24.000mil), men jag skulle alldrig förlåta mig själv...om blårök kommer sen.
När jag ändå håller på å mekar, slipa lite med karborunpasta på ventilerna, men det är 20 st ventiler, det gör jag ej på en kvart....
PS old matlådor är bra, men dessa är hårdsmälta....allt är uppmärkt till 100%. Behövs kanske inte med lyftarna....men det är så jag gör...
Om nån fundrar, så är dessa fyllda med motorolja......för att Hydrallyftarna ej ska behöva jobba så hårt vid första starten.
.
Alldrig över 2000V/Rpm vid första starten..varmkörning lungt å fint. PS smörja Kamalarna före Mont. kan av bra...
Re: Ventil..
Va ett tag sen jag UpDate sida här. Nära provstart nu...måste fixa kylaren först, läckage övre slanganslutning. Går ej att provstarta utan kylare
för att oljekylningen sitter i kylaren till Turbon. Slangar är helt öppna och hänger löst då...alla motorolja skulle genast var på golvet...
Här lite bilder iaf....
för att oljekylningen sitter i kylaren till Turbon. Slangar är helt öppna och hänger löst då...alla motorolja skulle genast var på golvet...
Här lite bilder iaf....
Re: Ventil..
Vill ej köpa så många flera nya saker till bilen, snart över 9000kr totalt(obesikt.) utan att provkört motorn ännu.
Några bilder på svarvkonst mm.....En kylar anslutning var av......
Nu kan jag iaf provköra motorn...funkar motorn bra köper jag en ny kylare...
.
Slanganslutnig av.... .
Svarvning & lite svetsning av rostfritstål...& tätande O-ring .
Adaptern monterad...
Några bilder på svarvkonst mm.....En kylar anslutning var av......
Nu kan jag iaf provköra motorn...funkar motorn bra köper jag en ny kylare...
.
Slanganslutnig av.... .
Svarvning & lite svetsning av rostfritstål...& tätande O-ring .
Adaptern monterad...
Re: Ventil..
Om nån har kollat tråden, så fått ihop motorn och provkört. JAG har gjort nåt fel/super/bommat/klanta mig, jag fick vatten i oljan efter 5 min körning med motorn.....
.
.
Gör om gör rätt.....
.
.
Gör om gör rätt.....
-
- Inlägg: 1512
- Blev medlem: 30 dec 2010, 00:00
Re: Ventil..
innan du river motorn,provtryck oljekylet som sitter i kylaren så det inte är läck där.har haft en som var spräckt för länge sen.kommer inte ihåg om det vart vatten i oljan el olja i vattnet eller både och.tog lång tid innan vi hittade felet
Re: Ventil..
Vatten i oljan verkar lite oväntat problem.
provtryck från alla håll allt du kan innan du river nåt.
erlan
provtryck från alla håll allt du kan innan du river nåt.
erlan
Re: Ventil..
Har kunnat köpt att ett över tyck eller läckage upp stått under längre tids körning av motorn, inte så snabbt som det blev nu...
Ska demontera toppen igen...nu vet jag hur man gör så går det mycket snabbt, då jag även har jobbat Proffisonelt på Volvo i 7 år..
Om nån har tipps om en köpa Beg. Motor från Bildemontering.se såna företag är det bra / eller dåligt...
Ska demontera toppen igen...nu vet jag hur man gör så går det mycket snabbt, då jag även har jobbat Proffisonelt på Volvo i 7 år..
Om nån har tipps om en köpa Beg. Motor från Bildemontering.se såna företag är det bra / eller dåligt...
Hittat en Beg. motor V70
Ska demontera toppen igen...
De Mont V70 motor
Ej nåt mer mek. original på motor....V70-B5254T. Hittade en motor som jag köpt UTAN nån Garanti som hellst..
Blir motor byte på en V70.... Kompressionen verkar oki enligt mig...lite svag på Cyl.Nr_3.
Kompression V70..T motorn 2020-10-28
Cyl. 1 = 13,5 kg
Cyl. 2 = 13,0 kg
Cyl. 3 = 12,5 kg
Cyl. 4 = 13,0 kg
Cyl. 3 = 13,5 kg
.
Så nu blir det byte motor på V70....Ej motor på med tvärställd motor. Koppling har jag bytt på dito..M.f.l..
.
Flera säger/går ej.... det kan du inte göra...mm, Då har ni trimmat mitt EGO att prova. KAN=70% - då tar för långt tid.
Miss öden 30%.
.
Idag gjort en upptäckt som många kan vinna tid på vid kylar byten....++++. V70 jag De-Mo 20 min.....(old proffi mek.ej död).
Ursäkta mig ej moppe ref...TACK för RAKETSPORT = bästa forumet . Skapat anv. på VOLVO form...nja..
Blir motor byte på en V70.... Kompressionen verkar oki enligt mig...lite svag på Cyl.Nr_3.
Kompression V70..T motorn 2020-10-28
Cyl. 1 = 13,5 kg
Cyl. 2 = 13,0 kg
Cyl. 3 = 12,5 kg
Cyl. 4 = 13,0 kg
Cyl. 3 = 13,5 kg
.
Så nu blir det byte motor på V70....Ej motor på med tvärställd motor. Koppling har jag bytt på dito..M.f.l..
.
Flera säger/går ej.... det kan du inte göra...mm, Då har ni trimmat mitt EGO att prova. KAN=70% - då tar för långt tid.
Miss öden 30%.
.
Idag gjort en upptäckt som många kan vinna tid på vid kylar byten....++++. V70 jag De-Mo 20 min.....(old proffi mek.ej död).
Ursäkta mig ej moppe ref...TACK för RAKETSPORT = bästa forumet . Skapat anv. på VOLVO form...nja..
Re: Ventil..
Saknar den gamla tiden när det var gott om luft i motor rummen, byta/lyfta ur motor var lätt för en en hemma skruvade. Förstår inte varför de måste packa motor rummen idag så det knappt går att sticka ned en hand mellan motorn och torpeden. Och även om man får ned handen ser man inte vad man gör med den.