Att gå från en "välanvänd" std. motor på 1 hk (som kanske var sliten och tappat 20% av det) till att öka det x-antal gånger tillsammans med typ 50% högre varvtal, framförd utav en gasglad 15 åring är lite som att be om haveri.ESGEE skrev: ↑30 apr 2025, 21:35 Många kan Sachs mer än mig, förr i tiden om någon slängde på 60cc och 17mm gasare sluta det nästan alltid till slut med ramlager ras, nu finns ju andra saker och allt nytillverkas. Min fråga man ser motorer renoverade med just 60cc, är de bättre nu än för 38år sen?
Min yngre bror hade en Compact självklart med 60cc och 17mm gasare, han gasa runt i 1,5 vecka sen rasa den kraftigt för 35år sen.

Men jag håller med, för "alla" som körde trimmat när man var i den åldern fick haveri. Men oddsen för att det skulle funka över tid var ju inte så stora heller. Vem hade kunskapen då, eller ens brydde sig om vad som var viktigt / behövdes för att det skulle hålla, bara det gick fort för stunden. Klyva och byta lager i förebyggande syfte, var det nog väldigt få som gjorde och de som skruvade "så djupt" brukade ändå fördärva mer än vad de förbättrade...

Att ha koll på rakhet och balans på vevpartiet så att vevlagren får en chans att överleva vid ökade varvtal är kanske en självklarhet för oss idag, men vem brydde sig om det "förr". De fotväxlade är ju något bättre skapta med de lite grövre L17 lagren, jämfört med de handväxlades E15.
De som körde Japanska mopeder brukade vanligtvis ha de att rulla mera frekvent och när DT och MT/MB -serierna kom så kunde de som "körde trimmat" också använda de varje dag. Så visst finns det (betydligt) stabilare motorer än de g:a Sachs:arna.