MCB 1293 E-type projekt

Original- och bruksrenoveringar samt Custombyggen.
Skåning

Re: MCB 1293 E-type projekt

Inlägg av Skåning »

ESGEE skrev: 30 apr 2025, 21:35 Många kan Sachs mer än mig, förr i tiden om någon slängde på 60cc och 17mm gasare sluta det nästan alltid till slut med ramlager ras, nu finns ju andra saker och allt nytillverkas. Min fråga man ser motorer renoverade med just 60cc, är de bättre nu än för 38år sen?

Min yngre bror hade en Compact självklart med 60cc och 17mm gasare, han gasa runt i 1,5 vecka sen rasa den kraftigt för 35år sen.
Att gå från en "välanvänd" std. motor på 1 hk (som kanske var sliten och tappat 20% av det) till att öka det x-antal gånger tillsammans med typ 50% högre varvtal, framförd utav en gasglad 15 åring är lite som att be om haveri. :roll:

Men jag håller med, för "alla" som körde trimmat när man var i den åldern fick haveri. Men oddsen för att det skulle funka över tid var ju inte så stora heller. Vem hade kunskapen då, eller ens brydde sig om vad som var viktigt / behövdes för att det skulle hålla, bara det gick fort för stunden. Klyva och byta lager i förebyggande syfte, var det nog väldigt få som gjorde och de som skruvade "så djupt" brukade ändå fördärva mer än vad de förbättrade... :?

Att ha koll på rakhet och balans på vevpartiet så att vevlagren får en chans att överleva vid ökade varvtal är kanske en självklarhet för oss idag, men vem brydde sig om det "förr". De fotväxlade är ju något bättre skapta med de lite grövre L17 lagren, jämfört med de handväxlades E15.

De som körde Japanska mopeder brukade vanligtvis ha de att rulla mera frekvent och när DT och MT/MB -serierna kom så kunde de som "körde trimmat" också använda de varje dag. Så visst finns det (betydligt) stabilare motorer än de g:a Sachs:arna. :D
Andreas.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Tack. Åkte K50 Japanskans vardags, Zundapp KS50 var dyra redan då 1985.
Alltid kul att undersöka saker, sen gammalt var Sachs 2-3växlat skrot och dåligt, Zundapp 1975tal var nåt annat :D
På tal om Zundapp, man letar ju alltid trevliga motorer att kanske göra fynd, dök upp en 1975-6 special-K inte komplett och mer problem på Tradera. Vet att de satt i Cobra, hade päron cylinder lik i min jag sålde för bra pengar, Var dessa mer än 1hk och 50cc?
250502 SG undrar om en Zundapp special-K 1975-76 jag gissar Cobra med hastighets drivning men ej komplett vilket var mer som skillde är frågan.png
1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Användarens profilbild
SS440-80
Forumsponsor

Inlägg av SS440-80 »

De svensksålda special-k hade såklart bara en hästkraft, och 50cc.

Enda egentligen som skiljer special-k och de "vanliga" motorer som satt på KS50 och CS50 är väl att hastighetsmätardrivningen är i motorblocket istället för på framhjulet och att drevaxeln har splines istället för den avlånga ovalen.

(splinesen är för övrigt samma som på Victoria MS50 och MS51)
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

ESGEE skrev: 01 maj 2025, 10:52 Tack ändå :D Jag har förstått att byta vev till modern race om man renoverar.
Då du har gjort själv, hur svårt är det att bygga om 3 till 4 växlad, har sett såna kit på flera sidor även fast de ej är gratis dvs ur med 3 växel del och byta till ny 4 växlad hela växeldel.

Mitt utmaning att hitta bra objekt, 3-4pet och bygga med det bästa. Sen är ju hela BKF jag har som måste total riva för ej kan hålla olja den får nog hamna på hylla till ev 80cc bygge sen. Sen är val på fläkt kyld till vanlig, tycker ser bättre ut utan fläkt kyld.
Det är inte alls svårt att bygga om till fyrpet när man ändå rivit motorn. Jag använde den lilla satsen som finns att köpa som innehåller huvudaxel med drev och mellanaxeln. Man måste köpa till ett annat kickdrev då också, samt snäckdrevet till hastighetsmätardrivningen. Just det struntade jag i då mätaren ändå visar fel om man ändå drevar och det gör man ju. Jag monterade aldrig motorn med detta drev och drivningen, utan pluggade hålet i blocket med avsedd gängad plugg. Det såldes motorer som var så, så det är helt ok.

Utmaningen är den snillrika växelmekanismen där jag valde att byta de två bitarna som skiljer tre- mot fyrpet mot kopior, då resten var ok. Samtidigt ersatte jag den spruckna växelkåpan jag hade med en kopia och det sket sig totalt. Fick tag på originalbitar till mekanismen från en hjälpsam mopedist här på hemma och monterade allt i min spruckna original växelkåpa och se där, det funkar klockrent! Har senare köpt en hel kåpa på Tradera men det tog 8 månader innan jag fick napp. Det går att få till de här kopiorna och många gör det, men det krävs en del tålamod och tillgång till verktyg för bearbetning som iaf jag inte har.

Slutsatsen är väl att inte byta ut nåt som är original Sachs om det absolut inte behövs, typ kronslut eller inte fungerar i den konfiguration man bygger motorn. Just veven hade jag kunnat kört vidare med, men ville åt att ha nållager för att kunna köra 2% inblandning på oljan. Sen att nållager kan rasa är får framtiden utvisa. Mitt är ett special för att kunna köra 44mm vev för EKF i en KFS, så rätt biffiga rullar. En stroker helt enkelt. :P
Apollo 8037, klenstummis
Mumkas

Inlägg av Mumkas »

Just det, fläkt eller inte? När jag var grabb ville ingen ha en fläktkyld Sachs, men nu verkar det vara motsatsen bland gubbarna. Jag kan hålla med om att det är fränt, men prioriterar enkelhet och lättskruvat före att ha fläkt, less is more. Det går ju enkelt att bygga om hit eller dit om man vill och hittar delar.
Apollo 8037, klenstummis
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Tack för svar :D
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Börjat med samla på mig saker för renovera ett Sachs lik eller min egna EKF, 49kr var inte dyrt så.
Men såna ställ man kan hålla på i de var ej gratis, och bygga en själv orkar jag ej. Men nu har man packningar för det hela, inte super komplett men ändå :D
250502 ESGEE köpte packingssats för under hunding, i plan på renovera nåt sachs lik eller min EKF .png
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Man letar alltid efter Sachs bra att saker. Kunde inte motstå en växelpendal för de saknas of the projekt. Sen är man patina kille med :D
250504 SG köpte en Sachs växelpendal för kan vara bra att ha.png
Sen 60kr kanske onödigt men känns ändå bra att ha.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

ESGEE skrev: 04 maj 2025, 12:33 Man letar alltid efter Sachs bra att saker. Kunde inte motstå en växelpendal för de saknas of the projekt. Sen är man patina kille med :D
250504 SG köpte en Sachs växelpendal för kan vara bra att ha.png
Sen 60kr kanske onödigt men känns ändå bra att ha.
Bra pris men Zündapp-gummi... :roll:
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Kan du ha rätt i, får jämföra med min 3växlade Zundapp när jag får hem den.
Användarens profilbild
Coolvette
Forumsponsor
Kontakt:

Inlägg av Coolvette »

ESGEE skrev: 04 maj 2025, 15:23 Kan du ha rätt i, får jämföra med min 3växlade Zundapp när jag får hem den.
Det ska se ut lite mer som detta.
växelgummi sachs.jpg
växelgummi sachs.jpg (10.39 KiB) Visad 3548 gånger
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Fick hem min Växel pedal, känns inte Sachs är inte lik den på min BKF alls.
250513 ESGEE fick hem min Växelpedal Sachs eller är det Zundapp ändå.png
Måste jämföra på tre växlat mm om man är total blåst.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Var en auktion på Tradera, jag säkert många andra trodde att var 4st Moppar och särskilt E-typen.
250513 ESGEE undrar om den auktionen och särskilt E-typen.png
Innan den gick ut fråga jag om den växlar trim osv, först svar han sen helt plötsligt ska han ej sälja den eller jag får inga svar om pris eller nåt. En text skrivs att auktion är avslutat, men sen gick den ut. Man undra hur detta sluta. Hela kändes jätte konstigt.
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Ja den togs ju inte bort eller avbröts utan auktionen fortsatte som vanligt. Skall bli intressant att kolla säljarens omdömen om ett par dagar.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Hela grejen kändes så skum, han la ut för sen kunna sälja dem separat till högst bjudare via meddelande. Lite skumtomte där.
Skriv svar