
Thols 1209
Re: Thols 1209
Håller med att du kör med för hårt stift
Finns ju väl tabeller för få rätt stift till din, för mig det var B7hs på Moped renovering just för 3,5hk.

1st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Re: Thols 1209
Det är som sagt förslaget från tillverkaren av den brytarlösa tändningen men det skulle säkert inte skada att försöka att läsa ut det på stiftet 

Re: Thols 1209
Jag har petat i ett nytt nålmunstycke som borde vara rätt från fabrik av storlek 1517 samt nålen från min 8,5mm förgasare( jag tappade bort nätt nål på arbetsbänken
) Men när jag skulle provköra så började det regna så inga resultat ännu.

Re: Thols 1209
I söndags så gav jag mig på att justera förgasarna bättre så jag började med att markera varje kvarts läge på gasrullen så att jag kunde försöka förstå vad som hände vid vilken del på förgasarens läge som används.
Men jag gjorde ordning för att kunna göra ett spark chop där man kör motorn ett tag på det varvtal man vill kolla bränsle/luft blandningen på och sen skär bort gängan för att kunna kolla ordentligt på porslinet.
Men på väg ur byn så bara dog motorn så jag fick rulla in på en kompis gård där jag konstaterade att gnistan hade övergett motorn.
Med mopeden tillbaka i garaget så revs tändplattan av för att kolla om jag skulle se något självklart men det såg jag inte så jag tänkte kolla om dödaren jordade men självklart så var det slut på batteriet i multimetern så där tog orken slut.
Efter lite flyttande av nålen så fick jag mopeden att gå bra när jag hade över kvarts gas, men under kvarts gas så 4 taktar motorn fortfarande så jag är inte helt nöjd.Men jag gjorde ordning för att kunna göra ett spark chop där man kör motorn ett tag på det varvtal man vill kolla bränsle/luft blandningen på och sen skär bort gängan för att kunna kolla ordentligt på porslinet.
Men på väg ur byn så bara dog motorn så jag fick rulla in på en kompis gård där jag konstaterade att gnistan hade övergett motorn.
Med mopeden tillbaka i garaget så revs tändplattan av för att kolla om jag skulle se något självklart men det såg jag inte så jag tänkte kolla om dödaren jordade men självklart så var det slut på batteriet i multimetern så där tog orken slut.
Re: Thols 1209
Med nytt batteri i multimetern så har jag mätt lite och funderat.
Kollar jag jord genom att använda summer via sockerbiten som syns på bilden så har sladden till dödaren jordad.
Tar jag bort spolen från sockerbiten så är sladden till dödaren inte jordad.
kollar jag kabelstumpen på spolen så har den kontakt med tändplattan.
Låter det som om något är konstigt här?
Kollar jag jord genom att använda summer via sockerbiten som syns på bilden så har sladden till dödaren jordad.
Tar jag bort spolen från sockerbiten så är sladden till dödaren inte jordad.
kollar jag kabelstumpen på spolen så har den kontakt med tändplattan.
Låter det som om något är konstigt här?
Re: Thols 1209
Efter lite mer kliande i huvudet och försökande så gav jag upp på det brytarlösa och monterade tillbaka brytare och tillbehör.
Med allt monterad och inställt så tog jag och försökte med att göra ett plug chop.
Så jag åkte några kilometer för att hitta ett något jämnt ställe runt byn.
Bytte stift och körde drygt en Km på lite över kvarts innan jag stängde av motorn och bytte tillbaka till ett gammalt stift.
Väl hemma så blev det till att kolla närmare på stiftet.
Enligt min läsning av eletroden så kan det vara värt att testa ett kallare stift, det testade var ett b5 så ett b6 borde vara bättre. Utgår man sen från sotranden som fattas här så går motorn alldeles för snålt i början av registret. Så nu är nålen uppflyttad ett hack så ska jag försöka en gång till när det slutar regna.
Det här är en beskrivning av vad jag försöker att göra https://www.mopedarmy.com/wiki/Plug_chop
Jag kan ju även påstå att det var en riktigt fin gnista med allt gammalt monterad 
Med allt monterad och inställt så tog jag och försökte med att göra ett plug chop.
Så jag åkte några kilometer för att hitta ett något jämnt ställe runt byn.
Bytte stift och körde drygt en Km på lite över kvarts innan jag stängde av motorn och bytte tillbaka till ett gammalt stift.
Väl hemma så blev det till att kolla närmare på stiftet.
Enligt min läsning av eletroden så kan det vara värt att testa ett kallare stift, det testade var ett b5 så ett b6 borde vara bättre. Utgår man sen från sotranden som fattas här så går motorn alldeles för snålt i början av registret. Så nu är nålen uppflyttad ett hack så ska jag försöka en gång till när det slutar regna.
Det här är en beskrivning av vad jag försöker att göra https://www.mopedarmy.com/wiki/Plug_chop
Re: Thols 1209
Idag var det bättre väder så jag tog en till sväng för att kolla hur mopeden går på kvartsgas och med någon km provtur så blev resultatet någotsånär som det ska vara.
Sen kanske man skulle göra samma test på någonstans över halvgas bara för att man kan.
Den vill dock fyrtakta lite under kvarts gas men det får man kanske leva med på en bing.Sen kanske man skulle göra samma test på någonstans över halvgas bara för att man kan.