Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Tips, frågor och allmänt snack om motorcyklar, båtmotorer, bilar m.m.
Användarens profilbild
ESGEE

Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Inlägg av ESGEE »

Brummar ej bilen som den ska får den mindre duga :D Och öl är gott...
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor

Re: Jaja så kan de gå.. Nytt år och nya dumheter! Eller öl är gott men dyrt och i bråk med hjärnan så vinner hjärtat...

Inlägg av Peter Holbrant »

Kul fick röjt ur min gamla "lackbox" eller byggdes väl som varmförråd från början...
idag8.jpg
för göra plats för ny leksak..
Visst inget stort "rum" men då jag hittade en gammal däckmaskin och en balenseringsmaskin
så tänkte jag kan ju vara kul att ha en sådan... Visst bra antika maskiner men vad gör de en sån där
lite manlig kul att ha prylar...
Användarens profilbild
Lolalola
Moderator

Inlägg av Lolalola »

Däckmaskiner är ju guld värt! :D
Jag har det själv, men de står inte hemma. Lika så gott det för det hade blivit trångt i garaget och jobbigt att få ut trefas dit.
Skåning

Inlägg av Skåning »

Största nackdelen med däckmaskiner (utöver platsen de tar) är att de har en enorm förmåga att locka fram "vänner" man aldrig trodde man haft... :?
Andreas.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Lolalola skrev: 11 feb 2026, 07:03 Däckmaskiner är ju guld värt! :D
jobbigt att få ut trefas dit.

Ja jag fuskar lite har en 3 fas förlängningskabel och ett trefasuttag utanför pannrummet för vedhantering så tänkte sätta ett uttag på förrådsväggen och ska maskiner användas bara sätta en förlängningskabel mellan uttagen... enkelt o smidigt...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Skåning skrev: 11 feb 2026, 09:17 Största nackdelen, de har en enorm förmåga att locka fram "vänner" man aldrig trodde man haft... :?
Japp så är de grabben vart förvånad när jag sa att han inte skulle berätta för folk...
Däremot när jag nämnde de för kollegorna så räknade vi snabbt ut av oss 7 tekniker i vår region har vi nu
4a däckmaskiner
Senast redigerad av Peter Holbrant den 11 feb 2026, 18:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
ESGEE

Inlägg av ESGEE »

Är ju tyvärr så, som sagt vänner man aldrig haft dyker upp :D
2st K50 och NV5 och en MCB 1293 E-type samt DBS Sport. Sen ett 27tal mc, och för mycket bilar
Alla fordon trots ålder ska man ha i gång....
Peter Holbrant
Forumsponsor

Jaja så vart maskinerna hämtade...

Tyvärr saknade balanseringsmaskinen sin spindel men oroar mig inte så mycket
har ju en statisk manuell balanseringsverktyg som oftast klarar jobbet...

Desto nöjdare över däckmaskinen... Motorn snurrar fint kommer få sig en liten översyn
med smörj som olja byte av en luftslang och kanske lite färg också. Men i stort en perfekt och
odödlig hedenhösmaskin. Fanns ingen arm men spelar mindre roll hade ändå tänkt bygga en egen
med en modernare och skonsammare ankhuvud. Sen både duger och blir den enkla maskinen perfekt.

Fick även köpt mig en trefas dubbelcylinder kompressor till bra pris som lär leverera luft så de räcker
till de mesta.
idag15.jpg
Så med de jäkligt nöjd och blir ett kuligt projekt fixa till innan vinterkylan släpper greppet och jag kan på börja
Forden på riktigt...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Kikade närmare på kompressorn...
En trefas motek 395d visst har några år på nacken
men ändå ett litet monster 3hk 11bar och en fri avgiven luftmängd vid 6 bar på hela 290liter
samt oljesmord så ger tystare gång och långt liv.. Lättmanövrerad på gummihjul och hyfsat låg vikt..

Kort gott en kompressor med sjukt bra prestanda trots smidigt format som klarar de mesta..
Skåning

Inlägg av Skåning »

En klassisk byggkompressor. :D

Kolla så att luftfilter (eller vad man nu kan kalla de "grovsilarna" för) är i skick, då de oftast fått leva i en ganska dammig miljö ute på byggena. Nu kan det iofs vara några år sedan just den användes i den miljön, men värt att kolla upp ändå.

Har du plats och möjlighet så docka gärna till en extra bufferttank på typ 25 -50 L, tänk bara på att den/de ska klara 11 Bar (om du inte ställer ner avlastningstrycket till de mera vanliga 10 eller 8 Bar). Då slipper du så många uppstarter samtidigt som luften hinner lugna ner sig lite och på så sätt gör vattenavskiljaren lite effektivare.
Andreas.
Peter Holbrant
Forumsponsor

Skåning skrev: 17 feb 2026, 08:53 En klassisk byggkompressor. :D

Kolla så att luftfilter (eller vad man nu kan kalla de "grovsilarna" för) är i skick, då de oftast fått leva i en ganska dammig miljö ute på byggena. Nu kan det iofs vara några år sedan just den användes i den miljön, men värt att kolla upp ändå.

Har du plats och möjlighet så docka gärna till en extra bufferttank på typ 25 -50 L, tänk bara på att den/de ska klara 11 Bar (om du inte ställer ner avlastningstrycket till de mera vanliga 10 eller 8 Bar). Då slipper du så många uppstarter samtidigt som luften hinner lugna ner sig lite och på så sätt gör vattenavskiljaren lite effektivare.
Ja just denna har aldrig varit någon hyrmaskin eller på byggen utan levt ett stillsamt liv i privat regi... Har en ståendes gammal kompressortank på hjul som jag nyttjar som "däckpump" eller fyller upp och rullar med till bilarna som en reservdunk med luft(lättare än rulla ut kompressorn om bara de behövs lite luft). Den kan få bli bufferttank om kompressorn går för ofta... Men då förrådet jag ställt däckmaskinen i är på husets framsida så möjligt jag väljer sätta en slangvinda i stället? Eller rent utav drar en konstant tryckluft till carporten... Vi får se hur de blir inte bestämt mig men däckrummets placering ger nya möjligheter...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Peter Holbrant skrev: 17 feb 2026, 11:59
Skåning skrev: 17 feb 2026, 08:53 En klassisk byggkompressor. :D

Ja just denna har aldrig varit någon hyrmaskin eller på byggen utan levt ett stillsamt liv i privat regi... Har en ståendes gammal kompressortank på hjul som jag nyttjar som "däckpump" eller fyller upp och rullar med till bilarna som en reservdunk med luft(lättare än rulla ut kompressorn om bara de behövs lite luft). Den kan få bli bufferttank om kompressorn går för ofta... Men då förrådet jag ställt däckmaskinen i är på husets framsida så möjligt jag väljer sätta en slangvinda i stället? Eller rent utav drar en konstant tryckluft till carporten ja menar lite 10-12mm slang några instickskopplingar och typ färdigt... Vi får se hur de blir, inte bestämt mig men däckrummets placering ger nya möjligheter...
Peter Holbrant
Forumsponsor

Kul fick hämtat lite material för att bygga en modern arm till däckmaskinen...
idag22.jpg
Saknas nu bara ankhuvudet från Ebay
idag21.jpg
De klart större delen av armen kan byggas utan de kommit också..

I alla fall något liknande de här som ska tillverkas..
dack1.jpg
dack1.jpg (35.09 KiB) Visad 10209 gånger
Tänkte även utöver fasvända rotationsriktninen! Bygga till en back med hjälp av en kontaktor med hjälpblock.
Men de kräver ju inga märkvärdiga grejor för få till.

Lite udda variant av maskin då däcket sitter fast monterat och armen snurrar i stället. Även vid avkrängning sitter däcket fast och man väljer om man ska kränga av undertill eller övertill med ett vred. Samma sak med luften de har ingen fotpedal utan man får reglera tryck med handen och ett blåsmunstycke...

De munstycket vart naturligtvis borta men fungerade "trimma" bättra på genomflödet i en vanlig blåsventil.
Vilket även tack vare 290 minut liter från kompressorn säkert oftast utan problem kommer kunna blåsa däcken på fälgen lätt...
Jaja ett kuligt projekt och är väl bara tummen och ett paket i från ebay från klart..
Thol

Inlägg av Thol »

Det där blir ett spännande bygge det med 8)
Skriv svar