<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har inga problem med Sachs växlarna och inte med ramlagren heller.
Dessutom hade gammla Zyndappmotorn med planetväxel två olika utväxlingar i transdreven.
Vanliga med den motorn var att "pojkarna" som mekade med dom använde skrumejseln mellan motorhavorna för att få isär dom, vilket medförde lekage. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som Conrad skriver, mina växlar funkar utan problem, och ramlagrena har hållit än så länge 100mil brukskörning och 3 topspeed på en EKF80cc. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riktigt kul å lärorikt inlägg ett av dom bättre jag läst faktiskt
Känner själv igen många prylar som du varit med om bla. den lilla felkonstruerade zundappmotorn Beskrev själv fenomenen i ett inlägg där jag visade bilder på min Bel-Rock som har just den motorn. Vilken jäkla konstruktion man måste trycka in kopplingen för att kunna putta moppen baklänges det anser jag ofärdigt. ha..ha..
Ser fram emot fler givande inlägg som detta upp med lite yrkeshemligheter å tips. Jag vet att ni ligger på många kluriga lösningar.. conrad..pangerva.. alf mfl. <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Klurigheter och kunskap men det måste ju liksom poppa upp där i huvudet i minnet,det är ju en tid sedan man skruvade mera "yrkesmässigt". <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gillade inte att du skrev sånt om ilo, Remmen håller bra om man har rätt olja, det där med kopplingen som äter aluminium har ALDRIG hänt mig, och Stefa är fan så mycket enklare än Bosch att skruva, Sen är dem förövrigt lätt skruvade (Y) <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad man gillar/inte gillar för motor är nog mycket upp till var och ens erfarenheter. Själv skulle jag kunna spy etter över HVA Flinta men det är faktiskt inte fabrikens fel att någon (några?) tomte plockat bort fläkthjulet och gjort en misslyckad vedbodtrimning på just mitt ex... <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med om att ILO är en av världens sämsta motorer och för att inte tala om förgasarvalet till ILO.
Förstår varför de flesta letar bingförgasare till sina ILO ..
Enkarwi betyder väl fritt översatt - famlar i blindo <!-- </EdIndex> --></div>
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Både Pallas och Encarwi funkar bra.
Enda problemet är att det inte får vara för mycket skit bakom verktygen <!-- </EdIndex> --></div>
Zündapp 1968 KS50 Super Sport Special
Monarped ombyggd M349F -59
Crescent 1140 Sport -60
Monark med Victoria -60
NRoos skrev:Man blev som fast i läsandet en stund där! Grymt bra skrivet! Den större delen av motorer som nämns i inlägget har jag inte hållit på med men en sak är då säker, Sachs skit fotväxlade motorer är den värsta jag har hållit på med. får inte fela 1 mm för då är det hoppande växlar mm. Skriv gärna om fler motorer eller varför inte uppbyggnaden av ramarna med fjädring och sånt.
Hemligheten bakom perfekta växlar är exakt shimsning.
Det har du nog rätt i, men jag har inga mätarklockor för att få en exakt schimsning, så det är j*vligt svårt att få växlarna bra. <!-- </EdIndex> --></div>
Ilo är en utmärkt motor, enda jag kan hålla med om lite är just tändspolen, av nån anledning så far den oftare än en Bosch, men remmen är inga problem alls om man har rätt olja, och förgasare fungerar både Pallas och Encarwi hur bra som helst. Har haft väldigt många Ilo och enda som strulat är tändspolen. DOm går tyst och fint, väldigt bra växellåda.
Men självklart har alla sina egna favoriter och "ofavoriter" Och alla motorer är bra på sitt sätt. <!-- </EdIndex> --></div>
NRoos skrev:Man blev som fast i läsandet en stund där! Grymt bra skrivet! Den större delen av motorer som nämns i inlägget har jag inte hållit på med men en sak är då säker, Sachs skit fotväxlade motorer är den värsta jag har hållit på med. får inte fela 1 mm för då är det hoppande växlar mm. Skriv gärna om fler motorer eller varför inte uppbyggnaden av ramarna med fjädring och sånt.
Hemligheten bakom perfekta växlar är exakt shimsning.
Det har du nog rätt i, men jag har inga mätarklockor för att få en exakt schimsning, så det är j*vligt svårt att få växlarna bra.
Man måste inte ha mätarklocka för att få perfekt shimnsning. Med rätt känsla funkar det lika bra! <!-- </EdIndex> --></div>